۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
 ایالات متحده به خواسته‌های منطقی ایران پاسخ مثبت دهد
چین:

ایالات متحده به خواسته‌های منطقی ایران پاسخ مثبت دهد

چین از آمریکا خواسته تا به ایران در مورد از سرگیری پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافق هسته‌ای تاریخی با تهران که متوقف شده، پاسخ دهد.

به گزارش بازار، آناتولی گزارش کرده که چین از آمریکا خواسته تا به ایران در مورد از سرگیری پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافق هسته ای تاریخی با تهران که متوقف شده، پاسخ دهد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با تاکید بر تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به این بن بست گفت: طرف آمریکایی باید مسئولیت‌های خود را به طور جدی بشناسد و به خواسته‌های منطقی طرف ایرانی پاسخ مثبت دهد.

اظهارات وی در تماس تلفنی همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان در پنجشنبه شب بیان شد. در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است: امیرعبداللهیان به وانگ گفت که آمریکا مانع اصلی پیش روی مذاکرات کنونی بر سر این توافق تاریخی است. امیرعبداللهیان در خصوص ازسرگیری برجام گفت: رفتار قلدرمآبانه آمریکا مانع اصلی مذاکرات کنونی است. قبلا، امیرعبداللهیان در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، از واشنگتن خواست تا در مورد دستیابی به توافق احیای این توافق تاریخی واقع بینانه عمل کند.

وزیر امور خارجه ایران به وانگ گفت: طرف ایرانی این توافق قاطعانه از منافع ملی خود محافظت خواهد کرد و قاطعانه متعهد به حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره به منظور دستیابی به توافق در موعد مقرر است. امیرعبداللهیان گفت که تهران از نقش سازنده چین در موضوع هسته ای ایران قدردانی می کند. مذاکرات برای احیای این توافق به دلیل اختلافات کلیدی بین تهران و واشنگتن، شامل حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست تحریم، متوقف شده است.

وانگ با اطمینان از حمایت قاطع از ایران در موضوعات مرتبط با منافع یکدیگر، به دیپلمات ارشد ایرانی گفت که چین هیچ حرکت غیر سازنده‌ای که منجر به تشدید اوضاع شود، را تایید نمی‌کند. وانگ با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: همه طرف‌ها باید حفظ منطق صحیح و درست برای دستیابی به توافق از طریق تلاش‌های دیپلماتیک را ترویج کنند. وی افزود: پکن با سیاسی شدن امور آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالف است و از حل و فصل مسائل باقی مانده از طریق گفتگو و همکاری بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و طرف ایرانی حمایت می کند.

کد خبر: ۱۵۸٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha