۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
چوب قطعات تقلبی لای چرخ خودروهای سنگین؛ بازار در اختیار لوازم بی کیفیت است
بازار از فارس گزارش می دهد؛

چوب قطعات تقلبی لای چرخ خودروهای سنگین؛ بازار در اختیار لوازم بی کیفیت است

شیراز- بازار لوازم یدکی خودرو در شیراز پر از قطعات دست دوم و بی کیفیتی است که هر چند هفته یکبار، هزینه های سنگین به رانندگان خودروهای سنگین تحمیل می کند.

بازار؛ گروه استان ها: قطعات تقلبی و لوازم یدکی بی کیفیت، دمار از روزگار مالکان خودروهای سنگین در آورده است. بر اساس اظهارات فعالان این حوزه، برخی سازندگان داخلی و قاچاق کنندگان، قطعات خارجیِ تقلبی را با بسته بندی های شیک در قالب برندهای معتبر، وارد بازار می‌کنند و از این تجارت، سودهای کلان به جیب می‌زنند.

بسیاری از تعمیرکاران و مکانیک ها نیز از به کارگیری قطعات تقلبی، آگاهی کافی ندارند و قادر به تشخیص لوازم یدکی معیوب نیستند و همین مسئله باعث شده مالکان خودروهای سنگین، بارها و بارها به تعمیرکاران مراجعه کنند و از ایرادات پیش آمده، گله مند باشند. در این اوضاع نابسامان اقتصادی قیمت همه لوازم خودروهای سنگین، سر به فلک کشیده و غم انگیزتر آنکه پرداخت این هزینه های سرسام آور به هیچ عنوان، کیفیت اجناس را تضمین نمی کند.

طول عمر قطعات تقلبی به ۶ ماه هم نمی رسد!
احمدی ایزدی، مالک یک خودروی سنگین که بارها این موضوع را تجربه کرده است در همین رابطه به «بازار» گفت: طول عمر قطعات و لوازم یدکی به شش ماه هم نمی رسد، حال آنکه یک کالای اصل، حداقل باید پنج سال دوام بیاورد.

به گفته این فعال حوزه باربری، تمام خودروهای خارجیِ معتبر در چرخه حمل و نقل نیز به دلیل جایگزینیِ قطعات تقلبی به مرور زمان به خودروهای چینی تبدیل شده‌اند.

چوب قطعات تقلبی لای چرخ خودروهای سنگین| بازار شیراز در اختیار لوازم بی کیفیت است

ایزدی به این نکته اشاره کرد که عده‌ای از سودجویان به دور از چشم ناظران، قطعات چینی را در کارگاه های زیرزمینی، بسته بندی کرده و به اسم لوازم یدکی اصلی می فروشند. این راننده خودروی سنگین با استناد به تجربیات چندین و چند ساله خود، تاکید کرد در صورتی که قطعات زیربند خودرو، اصلی نباشد حادثه آفرین خواهد شد و با جان راننده بازی می شود.

متاسفانه کامیونداران زیادی از مسئله قطعات تقلبی و بی کیفیت آسیب دیده اند و حوادثی همچون تصادف، واژگونی خودرو و شکسته شدن قطعه در حین حرکت، دامن آنها را گرفته است.

ایزدی گفت: متاسفانه کامیونداران زیادی از این مسئله آسیب دیده اند و حوادثی همچون تصادف، واژگونی خودرو و شکسته شدن قطعه در حین حرکت، دامن آنها را گرفته است.

ایزدی با اشاره به تولید روغن های تقلبی و تصفیه در کارگاه های غیرمجاز، یادآور شد که موتور بسیاری از خودروهای سنگین به دلیل همین مسئله سوخته و هزینه های سنگینی روی دوش مالکان خودرو گذاشته است.

قیمت یک صفحه کلاچ چینی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۱۵ میلیون تومان رسیده است
این فعال حوزه باربری به قیمت‌های نجومی قطعات خودروهای سنگین و رشد ۳۰۰ درصدی آن نیز گریز زد و گفت: سال گذشته، قیمت صفحه کلاچ یک کامیون یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر بهای قطعه چینی این محصول به ۱۵ میلیون تومان رسیده است. بلبرینگ هایی که نمونه اصلی آنها ۲۰ سال کار می کرد نیز اگر چه در حال حاضر شش ماه هم دوام نمی آورد اما قیمت آن از ۱۵۰ هزار تومان در دو سال گذشته به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته ایزدی، یک دینام کامل خودروی سنگین، پنج سال پیش ۱۷۰ هزار تومان قیمت داشت اما نکته جالب اینجاست که همین قطعه اگر امسال خراب شود باید دو میلیون تومان بابت تعمیر آن هزینه کنید.

لاستیک های موجود در بازار نیز چینی، گران و بی کیفیت است و بنا به تاکید این راننده خودرو سنگین، زمانی که دلار ۳۰ هزار تومان بود قیمت یک جفت لاستیک، چهار میلیون تومان پای راننده آب می‌خورد اما در حال حاضر با دلار ۳۲ هزار تومانی، قیمت یک جفت لاستیک به ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

قطعات یدکی کشورهای درجه سه و چهار، جایگزین برندهای معتبر
نائب رئیس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل سبک و سنگین شیراز نیز در گفتگو با «بازار» با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی لوازم یدکی گفت: در طول چند سال گذشته روند افزایشی قیمت اجناس و لوازم یدکی، مشکلات بسیاری برای رانندگان خودروهای سنگین ایجاد کرده است.

به گفته ایرج غریبی، نکته قابل‌تأمل اینجاست که جای همه برندهای معتبر و با کیفیت در بازار لوازم یدکی، خالی است و قطعات یدکی کشورهای درجه سه و چهار، جایگزین این محصولات شده اند.

این مقام صنفی به این نکته نیز اشاره کرد که لوازم یدکی تقلبی و بی کیفیت در بازار، زیاد شده و همین مسئله مصائب زیادی به وجود آورده است. در واقع با توجه به خلأ قطعات اصلی در بازار، رانندگان خودروهای سنگین کالاهای مشابه را خریداری کرده و تعمیرکاران، این لوازم را روی خودروها سوار می کنند.

قطعات به دلیل عدم کیفیت، طول عمر چندانی ندارند و پس از اندک زمانی خراب می‌شوند و همین موضوع به مشاجره و شکایت بین تعمیرکاران و رانندگان خودروهای سنگین ختم می شود

بنا به تاکید غریبی، این قطعات به دلیل عدم کیفیت، طول عمر چندانی ندارند و پس از اندک زمانی خراب می‌شوند و همین موضوع به مشاجره و شکایت بین تعمیرکاران و رانندگان خودروهای سنگین ختم می شود.

این مقام صنفی که مسئولیت کمیسیون رسیدگی به شکایات اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل سبک و سنگین شیراز را نیز به عهده دارد معتقد است در همین داستان، بسیاری از تعمیرکاران و مکانیک ها متضرر می شوند، حال آنکه این موضوع هیچ ربطی به آنها ندارد و ماجرا از وجود قطعات تقلبی و بی کیفیت، آب می خورد.

چوب قطعات تقلبی لای چرخ خودروهای سنگین| بازار شیراز در اختیار لوازم بی کیفیت است

چوب قطعات تقلبی لای چرخ خودروهای سنگین| بازار شیراز در اختیار لوازم بی کیفیت است

به قول غریبی، نصب قطعات تقلبی و بی کیفیت همچون رینگ و پیستون بر خودروهای سنگین موجب کم شدن روغن و آسیب به اتومبیل ها می شود و همین مسئله به یک معضل بزرگ برای تعمیرکاران نیز بدل شده است.

۱۰۰ شکایت در ماه، مبتنی بر اصالت نداشتن کالا و بی کیفیت بودن لوازم یدکی
به گفته نائب رئیس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل سبک و سنگین شیراز با ورود چین به کارزار لوازم یدکی ایران، قطعات به گونه مونتاژ می‌شوند که به هیچ گونه در مقایسه با نمونه های اصلی آن قابل تشخیص نیستند. غریبی به این نکته اشاره کرد که نوع بسته بندی و حتی رنگ لوازمی همچون دنده، رینگ و پیستون برای مکانیک ها نیز قابل تشخیص نیست و در این میان هم تعمیرکاران به دلیل تعدد شکایت ها متضرر می‌شوند و هم خودروهای سنگین، ضربه می خورند.

در این میان اما ضررهایی که به مالکان خودروهای سنگین وارد می شود بیشتر است، چرا که به قول غریبی، تمام لوازم از لاستیک گرفته تا قطعات یدکی و هزینه دستمزد، بسیار گران است و هر چند وقت یکبار به دلیل تقلبی بودن قطعات چنین، مجبور به تعمیرات مکرر شده و زیانهایی به آنان تحمیل می‌شود. بنا به تاکید نائب رئیس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل سبک و سنگین شیراز بر اساس شکایات طرح شده در کمیسیون رسیدگی به شکایات این اتحادیه، ۳۰ درصد از این تخلفات مربوط به سهل انگاری تعمیرکاران است و مابقی ماجرا به اصل نبودن قطعات و تقلبی بودن لوازم یدکی، مربوط می شود.

به گفته غریبی به طور میانگین در طول ماه حدود ۱۰۰ شکایت مبتنی بر اصالت نداشتن کالا و بی کیفیت بودن لوازم یدکی در اتحادیه، طرح می شود.

در هر حال در این اوضاع نابه سامان، بسیاری از فعالان حوزه باربری و مسافربری که جان خود را در جاده‌های کشور در دست گرفته‌اند و مشغول خدمت رسانی به مردم هستند، متضرر خواهند شد.

قطعات نامرغوب و تقلبی، اگرچه جیب سودجویان را پر می کند اما تیشه به ریشه خودروهای سنگین می زند و هزینه های هنگفت به رانندگان تحمیل می کند. در این میان، تنها دستگاه های نظارتی می توانند آب بر آتش این تقلب بریزنند و بند و بساط سودجویان داخلی و قاچاق کنندگان لوازم یدکی بی کیفیت را جمع کنند.

کد خبر: ۱۵۸٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha