۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
گره کور گردشگری دریایی در گلستان| رونق و شکوفایی نیازمند اعتبار و برنامه است
بازار گزارش می‌دهد؛

گره کور گردشگری دریایی در گلستان| رونق و شکوفایی نیازمند اعتبار و برنامه است

گرگان- گلستان با دارا بودن بیش از ۱۲۰ کیلومتر نوار ساحلی و ظرفیت های ویژه در این حوزه هنوز نتوانسته همانند استان‌های مجاور خزر، از ظرفیت سواحل برای جذب گردشگر استفاده کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: گلستان با دارا بودن بیش از ۱۲۰ کیلومتر خط ساحلی در محدوده بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و گمیشان دارای پتانسیل های زیادی در حوزه گردشگری دریایی است اما با این وجود از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است. یکی از دلایل عدم استقبال از سواحل گلستان، باتلاقی بودن و انباشت سالانه گل و لای در کرانه های دریای خزر و خلیج گرگان است اما حدود ۱۰ درصد از کرانه‌های ساحلی استان دارای سواحل کم عمق ماسه ای همچون سواحل خزر در استان گیلان و مازندران بوده که قابلیت اجرای طرح‌های گردشگری را دارد.

جزیره آشوراده به عنوان یکی از نقاط گردشگری دریایی در گلستان و تنها جزیره ایرانی دریای خزر یکی از ظرفیت‌های خوب زیست‌ محیطی و گردشگری در شمال کشور محسوب می شود. طرح طبیعت گردی این جزیره در ۱۳۴ هکتار از ساحل بندرترکمن به عنوان سایت پشتیبان و همچنین ۲۲ هکتار در داخل جزیره مصوب شده اما با وجود تأکید مسئولان کشوری و استانی همچنان این طرح خاک می خورد.

با توجه به این که چشم انداز توسعه گلستان با استفاده از صنعت گردشگری و زیرشاخه های آن از جمله گردشگری دریایی بوده و این مسأله در سخنان مدیران استان هویدا است اما در راستای اجرای این هدف، طرح عملی انجام نشده است.

گلستان از گردشگری دریایی محروم است
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری گلستان در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه گلستان به معنای واقعی چیزی با عنوان گردشگری دریایی ندارد و تنها چیزی که در سواحل دیده می شود، چندین قایق است که فقط گردشگران را در دریا می چرخاند و یا به جزیره آشوراده می برند.

آشوراده یکی از ظرفیت‌های خوب زیست‌ محیطی و گردشگری در شمال کشور محسوب می شود

سمیه قدمنان افزود: مدیران و مسئولان استانی باید تلاش کنند تا براساس نقاط ضعف و قوت سواحل استان برنامه ریزی های لازم را داشته تا بتوانیم شاهد رونق و شکوفایی حوزه گردشگری دریایی در گلستان باشیم.

وی با اشاره به ورود بخش خصوصی به حوزه گردشگری دریایی، ادامه داد: تا سیاست ها و زیرساخت های لازم در این حوزه فراهم نشود، بخش خصوصی نمی تواند در منطقه فعالیتی را داشته باشد زیرا ایجاد زیرساخت مستلزم بودجه های زیادی است که توسط مسئولان استانی و دولت باید فراهم شود الزام لایروبی در خلیج گرگان و توجه به مسائل زیست محیطی یکی از موضوعات مهمی است که در اجرای طرح های گردشگری دریایی باید به آن توجه کرد.

گره کور گردشگری دریایی در گلستان| رونق و شکوفایی نیازمند اعتبار و برنامه است

بکرترین سواحل دریای خزر در گلستان
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سواحل استان دارای ظرفیت های بسیاری است، بیان کرد: بهترین سواحل حوزه دریای خزر در گلستان است، عمدتاً به دلیل اینکه تصرف و ساخت و ساز زیادی در این مناطق وجود ندارد، قابلیت سرمایه گذاری و بهره برداری به مراتب مهیارتر از استان های مازندران و گیلان است.

رحمان فرمانی با بیان اینکه بخشی از سواحل گلستان در حاشیه خلیج گرگان قرار دارد، افزود: متاسفانه این خلیج طی سال های گذشته به دلیل عدم توجه در حال نابودی بود که خوشبختانه با تخصیص اعتبار، بزودی عملیات احیا و لایروبی آن انجام می شود در شهرستان گمیشان و در محدوده چارقلی و توماج لر سواحل آرام و ماسه ای را شاهد هستیم که این امر می تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

وی افزود:با تلاش هایی که انجام شده در نظر داریم تا در سواحل نوکنده، بندرگز، بندرترکمن و در دو نقطه از ساحل گمیشان طرح های گردشگری را اجرا کنیم که البته امکانات و فضاهایی در سال های قبل طراحی شده و باید آن ها را گسترش دهیم.

جاده سلامتی در بندرترکمن
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان
از اجرای طرح جاده سلامت بند رترکمن خبر داد و افزود:
از سال ۹۴ بیش از ۱۷.۵ میلیارد تومان توسط میراث فرهنگی برای ایجاد زیرساخت های گردشگری دریایی در سواحل گلستان هزینه شده و همچنین بیش از ۳۴ میلیارد تومان در سال آتی برای ایجاد زیرساخت های این حوزه در نظر گرفته ایم.

بیش از ۳۴ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت های گردشگری دریایی در گلستان اختصاص یافت

فرمانی در خصوص طرح گردشگری جزیره آشوراده گفت: در سفر رئیس جمهور به گلستان طرح گردشگری ۲۲ هکتاری این جزیره مطرح و در حال حاضر منتظر طی مراحل قانونی آن هستیم تا بتوانیم یک فضای گردشگری را به شکل پایدار و منطبق بر مسائل بومی و محیط زیستی طراحی کنیم به دلیل اینکه نمی خواستیم در جزیره سازه های سنگین را بسازیم و به طبیعت آسیب برسد، سایت پشتیبان جزیره در ساحل بندرترکمن برای این کار در نظر گرفته شده است و در حال حاضر منتظر نقشه های اجرایی هستیم تا بعد از بررسی آن را تایید، ابلاغ و اجرا کنیم با توجه به عدم راه دسترسی به سواحل چارقلی و توماج لر در سال های گذشته در نظر داریم تا اعتباری برای این امر اختصاص دهیم.

وی با اشاره به بحث فروش صنایع دستی در کنار سواحل، گفت: بازارچه فروش صنایع دستی به شکل مقطعی در ایام نوروز و تعطیلات ایجاد می شود اما به شکل دائمی آنچنان صرفه اقتصادی ندارد، البته در سایت ۱۳۸ هزار هکتاری پیش بینی های لازم انجام خواهد شد.

گره کور گردشگری دریایی در گلستان| رونق و شکوفایی نیازمند اعتبار و برنامه است

لزوم توجه دولت به صنعت گردشگری دریایی در گلستان
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: یکی از مهم ترین مسائل مهم از سال های ابتدایی انقلاب بحث گردشگری دریایی و جزیره آشوراده در گلستان بوده که خوشبختانه طی سفر رئیس جمهور به گلستان و توجه به جزیره آشوراده امیدواریم به زودی شاهد رونق گردشگری دریایی در گلستان باشیم.

رمضانعلی سنگدوینی با بیان این که البته باید لایروبی خلیج گرگان به زودی اتفاق بیفتد تا این جزیره به سمت نابودی نرود، افزود: در این زمینه دولت و مجلس توجهات ویژه ای را نشان داده و باید برنامه ها به درستی اجرا شود تا شاهد شکوفایی این صنعت در استان باشیم خوشبختانه پتانسیل ها و ظرفیت گردشگری دریایی بسیاری در جزیره آشوراده وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد و با اجرای این طرح می توانیم شاهد باشیم که استان از لحاظ اشتغالزایی هم پیشرفت کند.

یکی از مهم ترین مسائل مهم از سال های ابتدایی انقلاب بحث گردشگری دریایی و جزیره آشوراده است

وی ورود سرمایه گذاران را یکی از مسائل مهم دانست و عنوان کرد: با رفع موانع موجود بر سر راه سرمایه گذاران و همچنین ایجاد زیرساخت های مناسب می توانیم شاهد ورود بخش خصوصی باشیم عدم توجه و سخت گیری ها باعث شده تا سرمایه گذاران توجهی به منطقه گلستان نداشته باشند لیکن باید از ظرفیت موجود به درستی استفاده کرد، البته نمایندگان استان هم پیگیری ها لازم را انجام می دهند.

به گزارش بازار، گلستان در زمینه گردشگری دریایی ظرفیت های زیادی داشته ولی همه طرح ها و برنامه ها بر روی کاغذ مانده است لذا لازم است تا مدیران استان با اختصاص بودجه کافی و رعایت ملاحظات زیست محیطی، به سمت عملی کردن این برنامه ها بروند.

کد خبر: ۱۵۷٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha