۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۸
عبور جفت ارز USD/TRY از مقاومت مهم ۱۷.۳۴ | مسیر بازار همچنان صعودی است
تحلیل بازار فارکس؛

عبور جفت ارز USD/TRY از مقاومت مهم ۱۷.۳۴ | مسیر بازار همچنان صعودی است

با افزایش ۰.۵ درصدی نرخ جفت ارز دلار به لیر ترکیه آن هم یک روز پیش از برگزاری جلسه بانک مرکزی این کشور، به نظر می رسد نرخ این جفت ارز همچنان در مسیر صعودی قرار دارد.

به گزارش بازار، جفت ارز USD/TRY با افزایش ۰.۱۶ درصدی نرخ خود در روز قبل از تصمیم گیری نرخ بهره فردایی توسط بانک مرکزی ترکیه (CBRT) حرکت آهسته را به سمت بالاترین سطوح قبلی از سر می گیرد.

بانک مرکزی ترکیه مدعی است که بر کاهش ۱۲۵ درصدی ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا از سپتامبر ۲۰۲۱ که عمدتاً به دلیل موضع غیرقابل توضیح برای حفظ یا کاهش نرخ های بهره در مواجهه با تورم شاخص مصرف کننده در این کشور که به بیش از ۷۰ درصد رسیده نظارت داشته است.

از لحاظ تاریخی، رئیس بانک مرکزی ترکیه به رئیس‌جمهور این کشور پاسخگو بوده و رئیس‌جمهوری ترکیه نیز از سیاست‌های پولی سست برای تحریک اقتصاد آسیب‌دیده متأثر از همه‌گیری کرونا و کاهش شدید جریان‌های ارزی خارجی حمایت می‌کند.

اوایل ماه جاری میلادی نیز، رجب اردوغان طی سخنانی اشاره کرد که حرکت بعدی بانک مرکزی ترکیه به سمت کاهش نرخ بهره بانکی خواهد بود که فشار بیشتری بر لیر وارد می کند. این در حالیست که نرخ تورم در ترکیه طی ماه می ۲۰۲۲ به ۷۳.۵ درصد رسیده است.

چشم انداز و پیش بینی قیمت USD/TRY

عبور جفت ارز USD/TRY از مقاومت مهم ۱۷.۳۴ | مسیر بازار همچنان صعودی است

همانطور که در نمودار ملاحظه می فرمایید، حرکت شکست از الگوی مستطیل به سمت بالا ادامه یافته و سطوح مقاومت ۱۵.۷۳۴۳۵۸ (کمترین سطح ۲۳ مه) و ۱۷.۱۹۴۹۳۶ (کمترین سطح ۱۶ ژوئن ۲۰۲۲) را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

این تحرک قیمت و عبور از دو مقاومت مهم یاد شده، به جفت ارز USD/TRY فرصت خواهد داد تا بالاترین سطح تاریخ خود یعنی ۱۸.۳۶۲۴۰۰ در ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱ را مجدداً آزمایش کرده یا حتی از این نقطه نیز عبور کند.

از سوی دیگر، مسیر کاهش به سمت به پایین‌ترین سطح ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ و ۲۳ می ۲۰۲۱ در ۱۵.۷۳۴۳۵۸ تنها در صورتی تایید خواهد شد که گاوها نتوانند از نقطه حمایت در ۱۷.۱۲۴۹۳۶ دفاع کنند.

تنها در این صورت، پس از پشت سر گذاشتن حمایت مهم ۱۶.۳۳۶۲۹۰می توان به سمت حمایت بعدی یعنی ۱۵.۷۳۴۳۵۸ حرکت کرد. در صورت افت بیشتر نیز حمایت های بعدی پیش رو در نمودار مشخص شده اند.

کد خبر: ۱۵۷٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha