۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
 توسعه کسب و کار الکترونیکی در جاده های خاکی بی تدبیری؛ فعالان فضای دیجیتال در حسرت یک انتخابات
گزارش بازار؛

توسعه کسب و کار الکترونیکی در جاده های خاکی بی تدبیری؛ فعالان فضای دیجیتال در حسرت یک انتخابات

اصفهان- همه گیری کرونا موجب شد تا بسیاری از افراد به اشتغال در فضای مجازی روی بیاورند اما با وجود گذشت حدود دو سال و نیم از این موضوع، همچنان مسیر کسب و کارهای الکترونیکی فاقد زیر ساختهای مناسب است.

سعید امامی ابرقویی، بازار: کسب و کارهای الکترونیکی و به تبع آن کسب و کارهای برخط، به واسطه شکل‌گیری در بستر اینترنت و داشتن مخاطب ویژه و خاص، هنوز به طور دقیق و کامل شناخته نشده است و با وجود همه تبلیغاتی که در فضاهای خاص می شود به طور کامل قابل بررسی و برنامه ریزی نیست.

فعالان اقتصادی و حوزه کسب و کار الکترونیک برای توسعه کسب و کار خود با چالش های مختلفی دست به گریبان هستند که گاهی آنها را با سردرگمی روبرو می کند.

موارد مختلفی در برنامه ریزی و موفقیت در کسب و کار نقش دارد و مالکان کسب و کار برای آنکه بتوانند دیدگاه صحیحی از این موضوعات داشته باشند به اطلاعات دقیق و شفافی نیاز دارد که برخی از این اطلاعات یا وجود ندارد و یا ضرورت گردآوری آن درک نشده و یا مرکزی برای گردآوری و ارائه آن مشخص نیست.

تاسیس و پدید آوردن کسب و کار جدید به اندازه کافی چالش برانگیز است اما عدم وجود تسهیل گیری می تواند بر بار قانونی آن بیفزاید و این امر دشواری‌هایی پدید می آورد که سبب می شود کسب و کارها یا با شکست روبرو شوند و یا آنقدر فشار روانی بر مالک کسب و کار و یا صاحب ایده وارد شود که عطای آن را به لقای آن ببخشد.

زمانی که بیهوده می‌گذرد
الهام قنبری یکی از فعالان کسب و کارهای الکترونیکی در خصوص مشکلات تاسیس کسب و کار جدید به بازار گفت: علاوه بر آنکه ما استرس های تامین مالی و نیروی متخصص را متحمل می شویم به دلیل نبود اطلاعات دقیق در مورد مسیر قانونی زمان را نیز از دست می دهیم.

وی افزود: متاسفانه همکاری لازم با مالکان کسب و کار صورت نمی گیرد که اغلب این عدم همکاری به دلیل آن است که متولی دقیق مشخص نیست و قانون دقیق را نمی توانیم به کار گیریم.

متخصصانی که مهاجرت کرده‌اند
محسن دادیار دانش آموخته حوزه کارآفرینی و فعال بازار که چندین سامانه فروش آنلاین را اداره می کند نیز از مشکلات زیر ساختها گلایه دارد، وی به خبرنگار بازار در این ارتباط گفت: با آنکه متخصصان زیادی در حوزه کدنویسی وجود دارد اما ما مجبور هستیم از پایتخت خدمات بگیریم و این مشکل بزرگی برای توسعه کسب و کار آنلاین است. امروز برترین های استان اصفهان که در این آب و خاک پرورش یافته اند در پایتخت ساکن شده اند و در آن جا به فعالیت خود ادامه می دهند.

ما هر روز با سوالات زیادی از سوی کاربران مواجه هستیم که برای ایجاد ارتباط با درگاه های بانکی سوالات متعدی دارند و معمولا نگرانی هایی در مورد موارد مالیاتی دارند که نمی توانند قانون دقیق را در مورد نگرانی خود پیدا کنند

محمد زاغیان دیگر فعال حوزه تجارت الکترونیک است که از عدم شفافیت قانون های مالیاتی و خدمات برای کسب و کارهای دیجیتال به خبرنگار بازار گفت و افزود: ما هر روز با سوالات زیادی از سوی کاربران مواجه هستیم که برای ایجاد ارتباط با درگاه های بانکی سوالات متعدی دارند و معمولا نگرانی هایی در مورد موارد مالیاتی دارند که نمی توانند قانون دقیق را در مورد نگرانی خود پیدا کنند.

وی افزود: بیشتر از همه چیز اخبار مختلفی که از فضای مجازی به گوش می رسد موجب نگرانی مالکان کسب و کار می شود و شایان ذکر است که بیشتر از همه چیز شایعات موجب التهاب و استرس فعالان کسب و کار می شود.

فاطمه کازرونی فعال حوزه رسانه های برخط با اشاره به مشکلات کسب و کارهای الکترونیکی از عدم ساماندهی و مشخص بودن مرزها به بازار می گوید: فعالان فضای مجازی دسته بندی مشخص برای مخاطب ندارد به نوعی که منابع رسمی از غیر رسمی تمیز داده نمی شود.

وی می افزاید: این امر موجب شده تا اعتماد مخاطبان در زمینه های مختلف از بین برود و کسب و کارهای الکترونیکی با مخاطره روبرو شوند و می شود این روند را برای آینده این مدل کسب و کارها نامناسب تصور کرد.

ناجیانی از دنیا دیگر
در این ارتباط رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تغییر مدل کسب‌وکارها از حالت سنتی به مدرن با خود رفاه، بهره‌وری و حتی هزینه کمتری را به همراه دارد و افزود: نوآوری در ذات خود برای کسب‌وکارهای قبلی و قدیمی مخاطره آمیز است.

هادیان، ناجیان و مربیان این کسب‌وکارها عمدتا از افرادی هستند که تا کنون حتی یک کسب‌وکار هم راه اندازی نکرده‌اند و داعیه مشاور و منتور دارند

حمید گودرزی افزود: با توجه به زیرساخت‌های مناسب همچون دانشگاه‌ها، شهرک علمی و تحقیقاتی و پویا بودن این اکوسیستم، راه پیشرفت کسب‌وکارهای دیجیتال در استان هموار است ولی برای ایجاد حرکت موثر، دستوری کردنِ استفاده از سیستم‌های مدرن و جایگزین و همراهی و همکاری با مراکز فناور و نوآور در اولویت مسئولان استانی باید قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: هادیان، ناجیان و مربیان این کسب‌وکارها عمدتا از افرادی هستند که تا کنون حتی یک کسب‌وکار هم راه اندازی نکرده‌اند و داعیه مشاور و منتور دارند. امروزه کسب و کارهای الکترونیکی با ارقام نجومی قیمت گذاری می شوند ما شاهد این هستیم که کسب و کارهای سنتی با این سرعت نمی توانند تا این حد ارزش آفرین باشند. کسب و کارهای الکترونیکی و دانش بنیان در ایجاد شغل نیز پیشتاز هستند؛ ساماندهی موجب تهدید آینده این مدل کسب و کار نمی شود و حتی اگر ساماندهی صورت نگیرد ممکن است شاهد افول این کسب و کارها باشیم.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان بیان کرد: حجم بالای مقالات و کتب و سخنرانی‌های بی‌کیفیت، غیربومی و غیراستاندارد نیز باعث گمراهی کارآفرینان دیجیتال شده است؛ مشکل هر کسب‌وکار با توجه به نوآور بودن آن، مسئله‌ای جدید بوده و نسخه‌های تکراری و قدیمی برآن کارساز نخواهد بود.

سری که سامان ندارد
عضو هیئت مدیره شرکت های دانش بنیان استان اصفهان سرعت رشد کسب و کارهای الکترونیکی را فزاینده خواند و گفت: کسب و کارهای الکترونیک به سرعت در حال رشد هستند و این روال با توجه به رشد حوزه فناوری اطلاعات و طرح تحول پیشران که تصویب شده است شاهد شتاب در رشد این مدل کسب و کارها خواهیم بود.

وحید شهسواری ادامه داد: استان اصفهان یکی از بزرگترین مراکز کسب و کار کشور و یکی از قطبهای صنعتی ایران است. در اصفهان حتی در روستاها نیز این پیشرفت دیده می شود و در زمینه های حتی پیشرو بودن نیز مشاهده می شود.

قانونی که امروزی نیست
عضو هیئت مدیره شرکت های دانش بنیان استان اصفهان در خصوص قانون های حمایت کننده از مالکان کسب و کار گفت: در ایران قانون تجارت الکترونیک به دهه ۸۰ باز می گرد و این قانون نمی تواند متضمن شرایط مناسب برای کسب و کارهای الکترونیکی باشد و این امر موجب نگرانی می شود.

استفاده از شبکه های مجازی می تواند هم سود داشته باشد و هم ضرر، چه خوب است که این انرژی به سوی موضوعات مفید هدایت شود که کسب و کارهای آنلاین یکی از مهمترین آنهاست

وی اضافه کرد: ما هم اکنون تعدد قانون ها و متولیان را شاهد هستیم و یکپارچگی قانون را نمی بینیم، نیاز است برای تصویب قانون از خود فعالان کمک گرفته شود. همچنین قانون گذاران از متخصصان بهره مند شوند تا قانون حامی کسب و کار ها باشد، اگر به قانون توجه نشود و اصلاح و بروزرسانی آن صورت نگیرد از رشد دنیا عقب خواهیم ماند.

پیشتازانی که جدی گرفته نمی‌شوند
شهسواری اظهار داشت: استفاده از شبکه های مجازی می تواند هم سود داشته باشد و هم ضرر، چه خوب است که این انرژی به سوی موضوعات مفید هدایت شود که کسب و کارهای آنلاین یکی از مهمترین آنهاست.

وی اضافه کرد: استفاده از بستر اینترنت اشیا و هوش مصنوعی آینده دنیاست و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم و استان اصفهان نباید از این جریان عقب بماند و دیدگاه ها نسبت به گذشته تغییر کرده و این همسویی مشاهده می شود برای مثال پلتفرم های حمل و نقل آنلاین که در ابتدای ورود با موج بی اعتمادی و شایعات برای پذیرش همراه بود اما امروز نظرها متفاوت است.

امروز کسب و کارهای الکترونیکی با ارقام نجومی قیمت گذاری می شوند ما شاهد این هستیم که کسب و کارهای سنتی با این سرعت نمی توانند تا این حد ارزش آفرین باشندد

عضو هیئت مدیره شرکت های دانش بنیان استان اصفهان تاکید کرد: امروز کسب و کارهای الکترونیکی با ارقام نجومی قیمت گذاری می شوند ما شاهد این هستیم که کسب و کارهای سنتی با این سرعت نمی توانند تا این حد ارزش آفرین باشند.

وی ادامه داد: کسب و کارهای الکترونیکی و دانش بنیان در ایجاد شغل نیز پیشتاز هستند. ساماندهی موجب تهدید آینده این مدل کسب و کار نمی شود و حتی اگر ساماندهی صورت نگیرد ممکن است شاهد افول این کسب و کارها باشیم. در تمامی دنیا ساماندهی انجام می شود و این به سود مالکان و فعالان کسب و کار است.

عضو هیئت مدیره شرکت های دانش بنیان استان اصفهان با اشاره به اینکه تعداد مرجع در پیگیری و قانونگذاری کار را خراب می کند و چالش ایجاد می کند، گفت: برخی مراجع نسبت به یکدیگر دارای مواضع مخالف هستند این باید حل شود چون به مالکان کسب و کار ضربه وارد می کند. طرحی مانند جهش دانش بنیان می تواند الگویی برای توسعه کسب و کار های الکترونیکی باشد به خصوص در حوزه قانون گذاری این تعمیم می تواند راهگشا باشد. فعالان فضای دیجیتال این روزها حتی در حسرت یک انتخابات صنفی هستند

کسب و کارهای الکترونیکی با تمام مشکلاتی که وجود دارد به راه خود ادامه می دهند، چون بر خلاف همه ناکامی های و همه نامرادی ها این مسیر می تواند موثر و پولساز باشد، در این میان حضور پلتفرم ها در زمینه های مسئولیت اجتماعی نیز بیانگر جایگاه تاثیرگذار این شیوه کسب و کار است.

از سویی باید توجه داشت که نمی شود نیازهای فعالان این بخش را مد نظر قرار نداشت و انتظار داشت که تاثیر شگرف آن تا مدت ها ادامه پیدا کند. فعالان کسب و کار چشمی به کمک بخش دولتی ندارند اما وظایفی که بخش دولتی برای خود متصور می شود نیز نباید جلوی پیشرفت فعالان کسب و کار را بگیرد.

کد خبر: ۱۵۷٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha