۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
بیش از ۵۰ میلیون بچه ماهی در دریای خزر رها شد
سرپرست اداره کل شیلات گلستان:

بیش از ۵۰ میلیون بچه ماهی در دریای خزر رها شد

گرگان- جباری، سرپرست اداره کل شیلات گلستان گفت: بیش از۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی در دریای خزر رهاسازی شد.

اسماعیل جباری در گفت وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی و خاویاری با هدف بهبود ذخایر آبزیان دریای خزر در مراکز بازسازی ذخایر گلستان، تولید و در دریای خزر رهاسازی شدند.

سرپرست اداره کل شیلات گلستان افزود: با گذشت شش ماه از دوره پرورش لارو ماهی‌های کپور و کُلمه در مرکز تکثیر ماهیان استخوانی، کار بازسازی ذخایر طبیعی در دریا خزر آغاز شده است.

به گفته وی، از این ۵۰ میلیون قطعه ماهی رها شده در دریای خزر ۲۵ میلیون قطعه از گونه کپور و مابقی از گونه ماهی کُلمه است که این رقم به نسبت سال گذشته ۹۰درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط دریا و رودخانه‌ها بین ۵ تا ۱۰ درصد ماهیان رهاسازی شده، زنده خواهند ماند و ظرف دو الی سه سال آینده می‌توان یک هزار و ۲۰۰ تن برداشت شیلاتی از این رهاسازی داشته باشیم.

جباری یادآور شد: در سال گذشته هدف برنامه رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در دریای خزر ۲۳۲ میلیون قطعه بوده که از این میزان ۲۲۸ میلیون قطعه ماهی استخوانی و خاویاری برابر با ۸۷ درصد برنامه پیش‌بینی، محقق شد.

به گفته سرپرست اداره کل شیلات گلستان، با توجه به اینکه رهاسازی با رشد مناسبی انجام شده ظرف دو الی سه سال آینده شاهد پیک تولید آبزیان خواهیم بود.

وی آلودگی‌ آب دریا، خشکی رودخانه ها و صید غیرمجاز را از جمله شرایط نامساعد برای تکثیر ماهیان دانست و افزود: هنگامیکه شرایط رودخانه در فصل زادآوری برای کوچ و مهاجرت این ماهیان مناسب نباشد، قاعدتاً ترمیم طبیعی ذخایرآبزیان انجام نمی‌گیرد، در نتیجه مجبور به بازسازی ذخایر منابع طبیعی دریایی می‌شویم.

اسماعیل جباری در خصوص اهداف بازسازی ذخایر طبیعی آبزیان، افزود: یکی دیگر از اهداف بازسازی ذخایر طبیعی، جلوگیری از انقراض گونه‌های مختلف آبزی دریای خزر و همچنین حفظ زنجیره غذایی سایر گونه‌های ارزشمند دریا است.

وی زمان اتمام رهاسازی بچه ماهیان استخوانی را اواخر تیرماه سال جاری اعلام کرد و گفت: سالانه انواع آبزیان شامل ماهی سفید، کپور دریایی، سیم، کُلمه، ماهی آزاد و چهار گونه ماهی خاویاری در دریای خزر رهاسازی می‌شود.

وی در خاتمه یادآور شد: بعد از گذشت حدود دو سال بچه ماهی‌ها بالغ می‌شوند و در صورتیکه شرایط زیست مساعد باشد، این ماهیان می‌توانند در آینده جزء مولدین قرار بگیرد و به حفظ ذخایر طبیعی دریای خزر کمک کند.

کد خبر: ۱۵۷٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha