۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
بازار سرد آهن در فصل گرما

بازار سرد آهن در فصل گرما

در پی کاهش هیجانات بازار آهن در روزهای گذشته، در هفته جاری با سکون در بخش تقاضا و تداوم کاهش قیمت آهن‌آلات مواجه هستیم.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در پی کاهش هیجانات بازار آهن در روزهای گذشته، در هفته جاری با سکون در بخش تقاضا و تداوم کاهش قیمت آهن‌آلات مواجه هستیم، به طوری که از ابتدای هفته روزانه نرخ محصولات فولادی در بازه ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشته است. روز گذشته نیز شاهد کاهش قیمت در برخی از شرکت‌ها بودیم اما غالب بازار میل بیشتری به ثبات داشت.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن و فولاد نوسانات چندانی نداشت و قیمت دلار کماکان در مرز ۳۲ هزار تومانی قرار دارد. روز گذشته هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن آلات
تداوم روند کاهشی نرخ اهن الات از ابتدای هفته، با میل به ثبات و سکون در پایان هفته همراه است، به طوری که نیمی از مبادی فروش تغییر قیمتی ندارند و نیمی دیگر همچنان در حال کاهش نرخ هستند.

بر همین اساس نرخ روز میلگرد آجدار در برخی شرکت‌ها از ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشت اما بخش زیادی از مبادی فروش بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند، همچنین غالب شرکت‌ها قیمت نبشی و ناودانی را نیز ثابت نگه داشتند اما کاهش جزئی هم در این حوزه مشاهده شد.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی علاوه‌بر ثبات در بیشتر شرکت‌ها کاهش ۲۰۰ تومانی نیز داشت، در بخش شاخه‌فروشی هم شاهد کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی اغلب شاخه‌های پرفروش بودیم، همچنین نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های صنعتی، گازی، داربستی و ... مانند اغلب محصولات با ثبات همراه بودند.

انواع ورق‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی با سکون و ثبات قیمت همراه بودند، به‌طوری‌که قیمت روز ورق سیاه و انواع آن تغییر قیمت نداشتند و قیمت روز ورق رنگی، روغنی و گالوانیزه هم بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند.

براساس آمار موجود عرضه شمش در روز گذشته که حجم مقبولی داشت، با استقبال چندانی مواجه نبود، این امر با رکود در بازار آهن و ثبات در بازار ارز همراه شد که کاهش تقاضا را نیز در پی داشت.

با این حساب انتظار می‌رود روزهای نخست تابستان با کاهش قیمت اهن الات همراه باشد؛ گفتنی است معاملات شمش در عرضه بورس کالا حدود ۱۴ درصد کاهش داشته است که معادل هزار و ۷۵۰ تومان به ازای هر کیلو است، به‌عبارتی نرخ پایه شمش در کف قیمتی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان قرار دارد، بر همین اساس انتظار می‌رود سایر مقاطع هم در بورس کالا با کاهش ۳ الی ۵ درصدی همراه باشند.

اگرچه در کنار کاهش نرخ عرضه‌های بورس کالا، بازار آزاد نیز شاهد کاهش نرخ برخی محصولات فولادی است به طوری که براساس آمار کف قیمتی میلگرد آجدار حدود ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان برآورد شده است، اما گویا برخی تا حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان نیز قیمت این محصول را کاهش داده‌اند.

با این حال برای ارائه تحلیل دقیق‌تر از اوضاع بازار باید عوامل متعددی را درنظر گرفت؛ اینکه عرضه امروز غالبا به صورت نقدی خواهد بود یا اعتباری، آیا شمش القایی در کانال ۱۶ هزار تومانی ثبات می‌یابد، آیا نرخ شمش صادراتی باز هم ریزش خواهد کرد، آیا میلگرد با ۱۱ درصد فاصله قیمتی با شمش در عرضه امروز اعمال خواهد شد یا در عرضه آتی، اخبار و تنش‌های سیاسی به کجا منتهی خواهد شد و نوسانات دلار چگونه خواهد بود و... همگی از جمله مباحثی است که برای پیش‌بینی و تحلیل بازار آهن نیاز است تا به این پرسش‌ها پاسخ داده شود به همین جهت جز صبر و نظاره درحال حاضر نمی‌توان کاری کرد.

در این میان حسین بختیاری معاون فروش مجتمع فولاد خراسان نرخ شمش عرضه شده در روز گذشته را غیرکارشناسی تلقی کرد و گفت که عرضه شمش به قیمت ۱۳ هزار و ۱۳۱ تومان تقریبا با نرخ آهن قراضه همسان است و این روند به ضرر فولادسازان تمام خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد که درخواست همیشگی نوردکاران اعمال فاصله قیمتی ۱۱ درصدی شمش و میلگرد بوده اما آنچه در هفته جاری مشاهد می‌شود فاصله ۲۵ درصدی قیمت این محصول با شمش است که قیمتی بسیار بالاست.

شایان ذکر است امروز حدود ۲۱۳ هزار و ۲۹۳ تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل مقاطعی اعم از میلگرد، نبشی و ناودانی و تیرآهن است. کف قیمتی که برای میلگرد تعیین شده حدود ۱۶ هزار و ۴۶۵ تومان است که بیانگر افزایش ۳/۲ درصدی نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است.

همانطور که بیان شد رسیدن فاصله قیمتی میلگرد و شمش به حدود ۲۵ هزار تومان ممکن است مانع از خرید این محصول در عرضه امروز باشد و رقابت چندانی هم وجود نداشته باشد، درحالی که عرضه شمش روز گذشته نیز رقابت چندانی نداشت.

کد خبر: ۱۵۷٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha