۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
هدفگذاری تجارت ۳ میلیارد دلاری با قزاقستان تا ۳ سال آینده
مدیرکل آسیای میانه سازمان توسعه تجارت مطرح کرد

هدفگذاری تجارت ۳ میلیارد دلاری با قزاقستان تا ۳ سال آینده

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با اشاره به سفر رئیس جمهوری قزاقستان به تهران و امضای اسناد همکاری تجاری، از هدف گذاری رسیدن به تراز ۳ میلیارد دلاری تجارت با این کشور خبر داد.

به گزارش بازار، مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طبق آمار گمرک ایران حجم مبادلات دو کشور در سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیون دلار بوده است؛ اما بر اساس آمار گمرک قزاقستان این رقم بیش از ۴۰۰ میلیون دلار است.

خرمالی افزود: در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ حجم مبادلات ایران با قزاقستان ۶۰ میلیون دلار رسید، که عمده کالاهای صادراتی به قزاقستان محصولات کشاورزی، مواد غذایی و محصولات ساختمانی مانند سیمان است.

واردات ایران از قزاقستان نیز عمدتا در حوزه غلات، جو، گندم و دیگر اقلام مورد نیاز کشور است.
وی ادامه داد: طبق هدف‌گذاری حجم مبادلات دو کشور تا ۳ سال آینده به ۳ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند که صادرات خدمات فنی و مهندسی در این هدف‌گذاری دیده شده است.

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در زمینه استخراج و تامین نیازهای کشور در حوزه محصولات معدنی اعم از سنگ آهن، مس و روی نیز می‌توانیم با این کشور همکاری کنیم.

خرمالی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های سازمان توسعه تجارت ایران ایجاد مراکز تجاری در بازار هدف است، گفت: در کشور قزاقستان شهر آلماتی مجوز اولیه برای تاسیس مرکز تجاری گرفته شده است و امیدواریم در ۶ ماهه اول سال مجوز دایمی این مرکز صادر شود.

کد خبر: ۱۵۷٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha