۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
ایران محروم از فرصت نفتی |  اروپایی ها در کاهش سهم روسیه از بازار جهانی ناکام ماندند
کارشناس انرژی در گفتگو با بازار:

ایران محروم از فرصت نفتی | اروپایی ها در کاهش سهم روسیه از بازار جهانی ناکام ماندند

قربان کارشناس انرژی با بیان اینکه اروپایی ها در کاهش سهم روسیه از بازار جهانی انرژی به نوعی ناکام ماندند، گفت: مسکو با قدرت چانه زنی بالا و تخفیف های بیشتر توانست صادرات خود را به آسیا افزایش دهد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر و وزیر انرژی سابق روسیه، در مجمع اقتصادی بین‌المللی سنت‌پترزبورگ، با اشاره به رشد تقاضا اعلام کرد که صادرات نفت روسیه ۱۲درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. این افزایش صادرات در شرایط تحریمی مسکو در حالی است که ایران سالهاست به دلیل تحریم های نفتی قادر نیست از تمام ظرفیت خود برای صادرات استفاده کند. حتی اگر در ایده آل ترین شرایط مقدار صادرات نفت ایران را حدود یک میلیون بشکه در نظر بگیریم بازهم حدود ۱.۵ میلیون بشکه کمتر از ظرفیت واقعی، طلای سیاه را به بازارهای جهانی ارسال می کنیم. اما سوال اینجاست چطور صادرات نفت روسیه با وجود شرایط تحریمی کاهش نیافته است. نرسی قربان کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: فروش بالای نفت روس ها به دو دلیل اصلی برمی گردد. یکی قدرت چانه‌زنی بیشتر روسیه است. دیگری به تخفیف های بیشتر مسکو به مشتریان خود برمی گردد. از طرفی نباید فراموش کرد که روسیه مانند ایران از تحریم نظام پولی و مالی در رنج نیست. ضمن اینکه به واسطه وابستگی انرژی که در سال های گذشته ایجاد کرده، تحریم خود را سخت کرده است.

فروش بالای نفت روس ها به دو دلیل اصلی برمی گردد. یکی قدرت چانه‌زنی بیشتر روسیه است. دیگری به تخفیف های بیشتر مسکو به مشتریان خود برمی گردد. از طرفی نباید فراموش کرد که روسیه مانند ایران از تحریم نظام پولی و مالی در رنج نیست

او همچنین با اشاره به ضعیف دیپلماسی ایران، گفت: در حال حاضر به خاطر تحریم‌ها فرصت استفاده از تمام ظرفیت‌های ایران وجود ندارد و در نتیجه ایران از منافع حداکثری خود محروم مانده است.

به گفته قربان، تحریم‌های غرب علیه روسیه دست‌کم در کوتاه‌مدت و تاکنون نتوانسته‌اند آسیب چندان جدی که مورد انتظار بود به اقتصاد و منابع درآمدی روسیه وارد کنند. این کشور توانسته با افزایش صادرات نفت خود به کشورهای آسیایی تا حد زیادی کاهش صادرات به کشورهای اروپایی را جبران کند.

او با اشاره به آمار منتشر شده، گفت: مسکو در ماه مه حدود ۲۰میلیارد دلار نفت فروخته است که ۵/ ۷میلیارد دلار آن سهم مشتریان چینی بوده است. همچنین هند با خرید ۱۸درصد از نفت صادراتی روس‌ها یه یک واردکننده مهم نفت خام روسیه تبدیل شده است. به عبارتی می توان ادعا کرد که اروپایی‌ها حتی در از بین بردن بخشی از سهم روسیه در بازار جهانی برای مدت طولانی ناکام مانده‌اند.

شرط اول برقراری ارتباط با دنیا لغو تحریم هاست. شرط دوم هم به FATF و رفع مشکلات بانکی مربوط می شود. تنها از این طریق است که ما می‌توانیم سهم خود را از بازار جهانی پس بگیریم

او با تاکید بر اینکه برای بهبود وضعیت اقتصادی باید تعاملات خود را با دنیا حفظ کنیم، ادامه داد: شرط اول برقراری ارتباط با دنیا لغو تحریم هاست. شرط دوم هم به FATF و رفع مشکلات بانکی مربوط می شود. تنها از این طریق است که ما می‌توانیم سهم خود را از بازار جهانی پس بگیریم.

او معتقد است که اگر مذاکرات شکست بخورد شرایط بدتر هم می‌شود. حتی ممکن است که قطعنامه‌های سازمان ملل به مشکلاتمان اضافه کند. اگر این قطعنامه‌ها علیه ایران صادر شود شرایط ما بدتر هم می‌شود.

کد خبر: ۱۵۷٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha