۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
رشد ۲۰۰ درصدی فروشگاه ها و رستوران های ویژه آبزیان در آذربایجان شرقی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

رشد ۲۰۰ درصدی فروشگاه ها و رستوران های ویژه آبزیان در آذربایجان شرقی

تبریز- مختاری، رئیس گروه توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات کشور از رشد ۲۰۰درصدی فروشگاه ها و مراکز عرضه آبزیان و توسعه رستوران های ویژه آبزیان در آذربایجان شرقی خبر داد.

علی مختاری رئیس گروه توسعه بازار آبزیان و مصدق رئیس گروه بهبود کیفیت آبزیان سازمان شیلات ایران از ظرفیت های مراکز زنده فروشی، رستورانهای ماهی و بازار آبزیان در استان آذربایجان شرقی بازدید کردند .

مختاری رئیس گروه توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در حاشیه این بازدیدها در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: رستوران منتخب ماهی خوب به واسطه تلاش ها و خلاقیت های خود، برند منتخب سازمان شیلات ایران را در استان آذربایجان شرقی به خود اختصاص داده است.

مصدق رئیس گروه بهبود کیفیت آبزیان سازمان شیلات ایران نیز با بیان اینکه آذربایجان شرقی از ظرفیت های بسیار خوبی به لحاظ تولید و صادرات در حوزه شیلات، آبزی پروری و فرآورده های شیلاتی برخوردار است، افزود: ظرفیت های شیلاتی می تواند اشتغال، تولید و ارزآوری قابل توجهی برای کشور و استان داشته باشد.

هیات شیلاتی پس از بازدیدهای انجام شده در نشست صمیمی مدیریت و کارشناسان شیلات استان حضور یافته و به عنوان مدرس در جلسه آموزشی تخصصی با عنوان " ایجاد زنجیره ارزش محصولات شیلاتی " مباحثی را طرح نموده و به سوالات مدعوین پاسخ دادند.

مختاری در این جلسه به بررسی دیدگاه ها و مباحث در خصوص ایجاد زنجیره ارزش محصولات شیلاتی پرداخت و اعلام نمود: ابهاماتی در بخش های زنجیره ارزش وجود دارد که به صورت شفاف شناسایی نشده است.

وی افزود: تبریز به شهر اولین ها شهرت یافته است و ما انتظار داریم این شهر در نهضت ایجاد زنجیره ارزش محصولات شیلاتی با شتاب بیشتری به فعالیت ادامه دهد .

وی به انواع این حلقه های زنجیره از جمله تامین نهاده ها، تولید کننده، بسته بندی و فرآوری، توزیع و بازار یابی و در نهایت ارتباط با مشتری پرداخت و گفت: حلقه های توزیع و بازاریابی در استان آذربایجان شرقی بسیار قوی عمل نموده ولی در بقیه حلقه ها نقاط ضعفی مشاهده می شود.

وی ضمن اعلام اینکه شبکه سردرگم بازار محصولات شیلاتی در کشور وجود دارد افزود: این شبکه باعث نارضایتی مصرف کننده و ناپایداری صادرات شده و نهایتا نارضایتی تولید کننده را در پی داشته است و در نگاه سیستمی باعث کاهش بهره وری و عدم تعادل عرضه و تقاضا خواهد بود، لذا انتظار می رود کارشناسان آبزی پروری استان جهت تبدیل این شبکه سردر گم به سیستم منظم تلاش نمایند .

مختاری افزود: امروزه در دنیا راهکار منظم سازی تولید تا مصرف از طریق زنجیره ارزش بوده و در حوزه شیلات هم با شکل گیری آبزی پروری قراردادی زنجیره های ارزش شکل گرفته وگسترش می یابند .

وی اظهارکرد: طبق اعلام سازمان اقتصادی اتحادیه اروپا ۷۰درصد صادرات محصولات کشاورزی در دنیا از طریق زنجیره ها توسعه پیدا کرده است و علاوه بر ایجاد زنجیره ارزش و زنجیره عرضه ایجاد خوشه های صنعتی می تواند راه گشا باشد .

وی ادامه داد: تولید کنندگان ایرانی صادرات محور نیستند و فقط مازاد مصرف را صادر می کنند این درحالی است که با شکل گیری زنجیره ها باعث ایجاد شفافیت و تقسیم تولید و سود به همه حلقه ها خواهد شد و همه ملزم به رعایت استانداردهای لازم هستند و همه در سود و ضرر باهم مشارکت می نمایند در این حالت تامین مالی زنجیره توسط حلقه پشتیبان (شرکت هلدینگ) انجام می شود که این حلقه پشتیبان می تواند یک سرمایه گذار خصوصی، بورس، بانک و ... باشند در این راستا مدیریت شیلات استان می تواند مجوزهای فعالیت را صادر نماید و آیین نامه های داخلی را تهیه و با حلقه های داخل استان یا خارج استانی مشارکت داشته باشد. اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی تولید مقابل این روش جدید کسب و کار خواهند بود که انها هم می توانند وارد این حلقه ها شوند و بعضی از شهرستانها در گردشگری فعال هستند که میتوان آنها را به حلقه ها اضافه کرد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان ضمن تشکر از حضور مختاری و مصدق در استان با اعلام پتانسیل ها و ظرفیت های آبزی پروری و آبزی مصرفی استان، ایجاد زنجیره ها در خصوص بسته بندی و فرآوری، پرورش ماهیان زینتی، پرورش جلبک و آرتمیا را به عنوان زنجیره های اولیه ارزش محصولات شیلاتی در استان معرفی کرد.

قاسم جعفروند، وجود برخی نوآوری ها در استان را نشانه حرکت به سمت ارتقای سلامت جامعه دانست و افزود: در مورد مصرف آبزیان در استان در سال ۱۳۵۷ در سبد خانوار هیچ جایگاهی برای آن تعریف نشده بود بطوری که در این سال مصرف سرانه آبزیان استان به سختی به ۱۰۰ گرم در سال می رسید امروزه پس از چهار دهه این میزان به ۷.۸ گرم رسیده و جایگاه خوبی را در سبد خانوارهای استان برای خود اختصاص می دهد.

وی با بیان اینکه این موفقیت از یک طرف وابسته به فعالیتهای ترویجی و آگاه سازی جامعه بوده و از طرف دیگر رشد ۲۰۰ درصدی فروشگاه ها و مراکز عرضه آبزیان، توسعه رستورانهای ویژه آبزیان به ۲۵ مورد در شهرستانهای تبریز، میانه، جلفا، مراغه، اهر، مرند، شبستر، بستان آباد و سراب و بیش از ۱۰۰ مورد مراکز غذاخوری با پخت ماهی و ایجاد کارخانجات و واحد های فراوری به ظرفیت ۵۰۰۰ تن در سال در چهار دهه گذشته از عوامل توسعه آبزی مصرفی در استان بوده است.

جعفروند از توسعه رستورانها با غذای آبزیان در استان خبر داد و ادامه داد: به منظور تبلیغ استفاده عمومی مردم از آبزیان تاکنون بیش از ۱۰ واحد رستوران که انحصاراً به طبخ آبزیان می پردازند در سطح شهر تبریز راه اندازی شده است .

وی افزود: درصدد هستیم این رستورانها را در سطح استان و در مناطق گردشگری راه اندازی نماییم و بدین طریق فرهنگ استفاده از آبزیان در جامعه باب شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با تلاش و پشتکار کارشناسان و مسئولان شهرستانی و استانی، استان آذربایجان شرقی این توانایی را دارد که جزو برترین ها در این زمینه باشد.

کد خبر: ۱۵۷٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha