۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۴
غفلت سران قوا از رشد قیمت نهاده های تولید مسکن| انبوه سازان: بی توجهی دولت به افزایش هزینه های ساخت!
«بازار» گزارش می دهد

غفلت سران قوا از رشد قیمت نهاده های تولید مسکن| انبوه سازان: بی توجهی دولت به افزایش هزینه های ساخت!

در حالی این روزها مجلسی ها و سران قوا پی گیر کنترل بازار مسکن و اجاره بها هستند که از روند صعودی هزینه های ساخت و ساز و قیمت نهاده های تولید مسکن غافل هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بر اساس گزارش مرکز آمار اگرچه در زمستان گذشته تورم سالانه و نقطه‌ به‌ نقطه نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در تهران کاهش داشته است اما تورم فصلی این نهاده‌ها با افزایش ۰,۲ درصدی مواجه شده است. این مرکز در گزارشی اعلام کرد که در زمستان ۱۴۰۰ شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۱۲۲۲.۵ رسید که این رقم نسبت به شاخص ۱۱۸۶.۳ در فصل پاییز گذشته بالغ بر ۳ درصد افزایش داشته است.

بر مبنای این گزارش تورم سالانه این نهاده‌ها در زمستان سال گذشته معادل ۵۵.۳ درصد بوده است که نسبت به تورم سالانه ۶۹.۹ درصد درصدی در پاییز سال گذشته ۱۴.۶ درصد کاهش داشته است. در این فصل در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم مربوط به گروه اجرایی «شیشه» با ۸۵.۴ درصد و کمترین تورم با ۳۶.۸ درصد متعلق به گروه «خدمات» بوده است.

همچنین تورم نقطه‌ به‌ نقطه نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در تهران معادل ۳۵.۵ درصد بوده است که در مقایسه با تورم نقطه‌ به‌ نقطه ۳۹.۶ درصدی در پاییز ۱۴۰۰ بالغ بر ۴.۱ واحد درصد کاهش داشته است. در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، گروه «شیشه» با ۶۹ درصد بیشترین تورم و گروه اجرایی «ایزوگام و قیرگونی و آسفالت» با ۲۷.۲ درصد، کمترین تورم نقطه‌ به‌ نقطه را به خود اختصاص داده است.

غفلت سران قوا از رشد قیمت نهاده های تولید مسکن| انبوه سازان: بی توجهی دولت به افزایش هزینه های ساخت!

اما تورم فصلی این نهاده‌ها در زمستان گذشته با افزایش ۰,۲ درصدی همراه بوده است. تورم فصلی نهاده های ساختمان‌های مسکونی تهران در زمستان گذشته معادل ۳ درصد بوده است که در مقایسه با تورم فصلی ۲.۸ درصدی در پاییز ۱۴۰۰ حدود ۰.۲ واحد درصد افزایش داشته است. در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی «تأسیسات برقی» با ۱۳.۶ درصد و کمترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی «آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل درب و پنجره» با ۱.۲ درصد بوده است. بیشترین کاهش نیز مربوط به گروه اجرایی «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ۱.۳- درصد بوده است.

اما اگر از گزارش مرکز آمار بگذریم و در بازار مصالح ساختمانی چرخی بزنیم متوجه خواهیم شد که این روزها بازار مصالح ساختمانی علیرغم اینکه برخی کالاهای خود را در بورس کالا می بیند هنوز هم رشد قیمت های روزانه خود را سپری و تجربه می کند.

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در خصوص قیمت نهاده های تولید مسکن و با اشاره به اینکه قیمت مصالح ساختمانی وابستگی زیادی به متغیرهایی چون نرخ تورم و رشد اقتصادی کشور در سال دارد می گوید: نرخ تورم و اجرای برخی تصمیمات اقتصادی مثل اصلاح یارانه ها و حذف ارز ترجیحی باعث شد تا برخی از کالاها رشد قیمت را تجربه کنند و در کنار آنها می بینیم که اغلب کالاها و نهاده های تولید مسکن نیز رشد قابل توجهی پیدا کردند.

وی ادامه می دهد: شاید برخی از کالاها مثل سیمان در بورس کالا عرضه و قیمت های مشخصی پیدا کرده باشند اما به هر حال در یک ساختمان نهاده های تولید دیگری نیز نقش دارند و آمارها نشان می دهد که قیمت نهاده های تولید مسکن نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

گزارش ها از بازار مسکن و مصالح ساختمانی نشان می دهد که به عنوان مثال قیمت آسانسور که از ارکان مهم ساخت و ساز مسکن و جزء ضروریات این روزهای هر ساختمانی شده است نسبت به پارسال دو برابر رشد کرده است.

*رشد قیمت کلید و پریز
یکی از وسایل کاربردی و زیباسازی در هر ساختمان کلید و پریز آن است. این روزها تولیدکنندگان محصولات ساختمانی برای جذب متقاضیان و مخاطبان خاص از یک سو و مخاطبان عام از سوی دیگر تلاش دارند تا بهترین و مدرن ترین محصولات روز دنیا را به بازار عرضه کنند.

امروزه توجه به دکوراسیون ساختمان ها از اهمیت بالایی برخوردار است و در طراحی دکوراسیون اجزای متفاوتی نقش دارند که یکی از اجزای کوچک اما تاثیرگذار آن کلید و پریز می باشد. در گذشته کلیدها و پریزها تنوع کمی داشتند، اما امروزه ما شاهد تنوع بسیار خوبی در طراحی کلیدها و پریزها هستیم که به راحتی می توانیم نوع مناسب با طراحی دکوراسیون مورد نظرمان را انتخاب کنیم.

برخی از فروشندگان کلید و پریز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد هستند که قیمت ها روند رو به رشدی را طی می کند و به عنوان مثال برندهای معتبری مثل «دلند» تلاش دارند قیمت های خود را متناسب با تقاضا هر خفته تغییر دهند و همین موضوع باعث شده تا اغلب سازنده ها برای جلوگیری از ضرر و زیان های احتمالی اقدام به خرید زودتر از موعد کنند. همین مساله باعث شده تا تقاضا برای کلید و پریز افزایش یابد و قیمت ها لحظه ای تغییر کند.

*شیرآلات در مسیر رشد قیمت
بازار شیرآلات نیز این روزها به جهت تنوع و رونق نسبی تولید مسکن از یک سو و رشد نرخ ارز روند صعودی قابل توجهی به خود گرفته است. شاید یکی از قسمت‌های جذاب در طراحی داخلی هر ساختمان نوساز یا نوسازی نمای داخلی، انتخاب تجهیزات بهداشتی ساختمانی و شیرآلات باشد. این روزها اکثر سازندگان برای بالا بردن قیمت نهایی و جلب توجه بیشتر مشتریان به استفاده از شیرآلات ساختمانی شیک و مدرن و در عین حال گران می کنند.

برخی از فعالان بازار شیرآلات به خبرنگار خبرگزاری «بازار» می گویند: این روزها برخی از سازندگان مسکن در استفاده از شیرآلات به موضوعی که به آن بی توجه هستند بحث نبود نمایندگی و خدمات پس از فروش است. یعنی سازندگان تنها به صرف اینکه برخی از شیرآلات گران و معتبر به لحاظ نام و نشان هستند به سمت خرید این برندها می روند و چندان توجهی به اینکه آن برند دارای خدمات پس از فروش است نمی کنند.

غفلت سران قوا از رشد قیمت نهاده های تولید مسکن| انبوه سازان: بی توجهی دولت به افزایش هزینه های ساخت!

هر چند شیرآلات نیز این روزها رشد قیمت بیش از ۵۰ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است اما برخی از سازندگان معتقد هستند که استفاده از شیرآلات ارزان می تواند متقاضیان مسکن را در انتخاب ملک تا حدودی دچار تردید کند.
آنان می گویند: متقاضیان خرید مسکن وقتی می بینند که در یک واحد مسکونی از شیرآلات شیک و درجه یک استفاده شده راحت تر جذب واحد مسکونی و سپس خرید ملک می شوند.

اما اگر این روزها در خصوص سیمان که یکی از موارد مهم در ساختمان سازی است تحقیق ساده ای داشته باشید متوجه خواهید شد که همین سیمان هم که در بورس کالا عرضه می شود دارای نوسان قیمتی بوده است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص وضعیت سیمان می گوید: این هفته با تامین بخشی از برق مورد نیاز صنعت سیمان، قیمت این محصول که افزایش یافته بود تا حدودی کاهش داشت. هر چند که این روزها بنا به دلایلی عرضه سیمان بیشتر از تقاضا است و این موضوع می تواند قیمت سیمان را متعادل کند.

از سوی دیگر جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان نیز در خصوص کاهش یا افزایش قیمت مصالح ساختمانی به بازار گفت: قیمت مصالح ساختمانی با دلار بالا و پایین می شود حال وقتی در این مدت قیمت دلار نوسان پیدا می کند قیمت ها اگر افزایش نیابد کاهشی نخواهد بود.

او معتقد است که رشد قیمت مصالح ساختمانی در یک سال گذشته هزینه ساخت و ساز را افزایش داده است و حتی متوسط ساخت مسکن را در کلانشهرها تا سقف ۲۰ میلیون تومان هم رسانده است.

غفلت سران قوا از رشد قیمت نهاده های تولید مسکن| انبوه سازان: بی توجهی دولت به افزایش هزینه های ساخت!

اما فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان نیز معتقد است که قیمت سیمان هفته گذشته کمتر از ۵۰ هزار تومان در هر پاکت بود و بر اساس گزارش‌های میدانی به حدود ۶۵ هزار تومان رسیده است. البته به دلیل نابسمانی بازار، شنیده‌ها حاکی از آن است که در برخی مناطق قیمت‌ها به پاکتی ۹۰ هزار تومان نیز رسیده است.

پزارش ها حاکی از این است که دولت قصد دارد به جای اعمال خاموشی در بخش خانگی ، قطعی برق را برای واحدهای صنعتی اعمال کند به همین دلیل پس از اعمال محدودیت برق صنایع فولادی و سیمانی، سازندگان مسکن از افزایش ۲۰۰۰ تومانی هر کیلوگرم میلگرد خبر داده و می‌گویند که قیمت‌ها از کیلویی ۱۸ هزار تومان در روزهای اخیر به کیلویی ۲۰ هزار تومان رسیده است.

اما پورحاجت معتقد است که گرانی سیمان و فولاد و آهن و میلگرد با بهانه محدودیت برق و تولید بهانه است و برخی از این وضعیت نهایت استفاده را برده و کالاها را گران می کنند.
در عین حال تولیدکنندگان سیمان، استدلالاتی برای نوسانات این بازار دارند. عبدالرضا شیخان ـ دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، چند روز قبل گفته بود: به هر میزان مگاوات برقی که سال گذشته کارخانه‌های سیمان مصرف برق داشته‌اند، امسال ۵۰ درصد آن تعلق خواهد گرفت. این موضوع سبب خواهد شد که کارخانه‌های سیمان نتوانند تولید خود را ادامه دهند و تولید کلینکر آن‌ها که برای فعالیت کوره نیاز به برق است، متوقف خواهد شد. چنانچه برق مورد نیاز برای تولید کلینکر تامین نشود، قطعا تولید متوقف خواهد شد.

به نظر می رسد توجه سران سه قوه بر بازار مسکن واجاره بها، موضوع مهم رشد قیمت نهاده های تولید مسکن را فراموش کرده اند و از مشکلات واحدهای صنفی از یک سو و مشکلات سازندگان غفلت کرده اند. اگر رشد قیمت تمام شده ساخت به همین منوال پیش برود قطعا کاهش قیمت مسکن و اجاره بها با هر طرح و ایده ای رخ نخواهد داد.

کد خبر: ۱۵۷٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید مهدی IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      1 0
      بخودتون بیاید. غرور راکناربذاریدوازخدابترسید. معاش مردم را بازیچه امیال ومنویات خود قرارندهید. روزی شرمنده این رفتارهای زشتتان میشوید که دیره. ازخدا بترسید