۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
تولیدات زنان روستایی خراسان جنوبی در سبد مشتریان اروپایی| مسیر صادرات تسهیل شود
گزارش بازار؛

تولیدات زنان روستایی خراسان جنوبی در سبد مشتریان اروپایی| مسیر صادرات تسهیل شود

بیرجند- زنان روستایی خراسان‌جنوبی بارها ثابت کرده‌اند که هنر دستشان و محصولات تولیدی آنان به واسطه بهره‌مندی از هنر و اصالت حتی فراتر از مرزهای ایران زمین نیز مشتری های خود را دارد.

بازار، گروه استان‌ها: کارهایشان بیشتر صنایع دستی است. با قدرت و توانی که خداوند در دست‌هایشان به ودیعه نهاده به همراه ذوق و سلیقه شخصی محصولاتی تولید می‌کنند که گاه آوازه‌اش به کشورهای دیگر نیز رسیده است.

مقصود زنان روستایی خراسان جنوبی است که با اتکا به قدرت جمعی شرکت تعاونی‌های متعددی تشکیل داده و با بررسی بازارهای هدف و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های روستایشان محصولات مختلفی را تولید می‌کنند که خریداران خود را نیز دارد.

مریم همت‌پور که در تعاونی روستایی شهر مود مشغول به فعالیت در حوزه برک باقی است، در گفت و گو با خبرنگار بازار در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال‌های قبل از کرونا بسیاری از گردشگران از کشورهای دیگر از جمله آلمان که برای بازدید از فرش مود که ثبت جهانی شده است، به منطقه ما می‌آمدند از محصولات تولیدی ما از پارچه‌های برک(پارچه ای که از پشم شتر یا کرک بز بافته می شود) نیز بازدید می‌کردند و مورد استقبالشان واقع می‌شد.

استقبال گردشگران آلمانی از برک بافی مود
وی گفت: خاطرم هست شوهرم یک شال گردن از پارچه برک مورد استفاده قرار داده بود که گردشگر آلمانی بسیار از آن شال گردن خوشش آمد و به مترجم گفت همین شال گردنی که آقا بر گردن انداخته را خریدار هستم.

این بانوی هنرمند مود با اشاره به اینکه به آذربایجان و خراسان رضوی و مشهد نیز محصولات خود را ارسال می‌کنیم، بیان کرد: همه این موارد نشان می‌دهد که محصولات تولیدی توسط زنان روستایی خراسان‌جنوبی هم قابلیت صادرات و هم ارسال به دیگر استان‌های کشور در حجم انبوه را دارد.

همت پور گران شدن مواد اولیه را یکی از سختی‌های کار عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر هر کیلو کرک و مو حدود ۷۵۰ هزار تومان شده است ولی با این وجود در هر نمایشگاهی که حضور داشته‌ایم مشتریان استقبال خوبی کرده‌اند.

فاطمه ذاکریان از زنان توانمند خراسان‌جنوبی که در روستای خراشاد به کار تولید حوله‌های سنتی موسوم به توبافی مشغول است و آوازه کارهای او و همکارانش در شرکت تعاونی بانوان خراشاد به کشورهای دیگر نیز رسیده است در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: محصولات توبافی ما حتی در کشورهای ایتالیا و انگلستان نیز مشتری داشته است.

تولیدات زنان روستایی خراسان جنوبی در سبد مشتریان اروپایی|مسیر صادرات تسهیل شود

توبافی خراشاد در سبد مشتریان ایتالیایی و انگلستانی
وی با اشاره به اینکه مشتری‌های ما هر بار یک محصول خاص را پیشنهاد می‌دهند تا برای آنان ارسال کنیم، بیان کرد: حدود دو سال قبل گروهی ایتالیایی برای بازدید از روستای خراشاد آمده بودند که از دستگاه‌های توبافی و تولیدات ما نیز بازدید کرده و از محصولات ما خوششان آمده بود و روند همکاری و ارسال محصول برای آنان همچنان ادامه دارد.

این بانوی هنرمند خراسان جنوبی اظهارکرد: این توریست‌های ایتالیایی هر دفعه یک طرح و مدل از پارچه‌های توبافی و یک محصول خاص را سفارش می‌دهند و گاه جا جواهری به مناسبت سال نو میلادی و گاه شال سر که با استفاده از پارچه‌های سنتی بافته شده بود را برای آنان ارسال کردیم و استقبال کردند.

با تأکید بر اینکه مشتری‌هایی در کشور انگلستان نیز داریم، یادآور شد: البته امیدواریم مسئولان همکاری و هماهنگی لازم با بانوان فعال در حوزه صنایع دستی داشته باشند چرا که در حال حاضر هزینه‌های ارسال پست بسیار گران شده و سختی‌هایی در مسیر کار ما به وجود آورده است.

امیدواریم مسئولان همکاری و هماهنگی لازم با بانوان فعال در حوزه صنایع دستی داشته باشند چرا که در حال حاضر هزینه‌های ارسال پست بسیار گران شده و سختی‌هایی در مسیر کار ما به وجود آورده است

فریبا اکبری مدیرعامل شرکت تعاوتی زنان مهرآفرین سرایان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: شرکت تعاونی ما حدود ۱۰۱ سرمایه گذار دارد که بیشتر آنان زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست هستند که تاکنون فعالیت‌های ارزشمندی نیز انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه گران شدن و نبودن مواد اولیه یکی از مشکلات بانوانی است که در تعاون روستایی‌ها مشغول تهیه و تولید صنایع دستی و ... هستند، بیان‌کرد: صنایع دستی، حوله بافی، چرم دوزی، مینا، عروسک بافی و ... از جمله کارهای بانوان هنرمند ما است.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنان مهرآفرین سرایان اظهارکرد: شاید در خیلی دیگر از روستاهای خراسان جنوبی توبافی و پارچه بافی نیز وجود داشته باشد ولی ما به صورت کاربردی و در انواع مختلف این محصولات را تولید می‌کنیم.

چادر شب روستای چرمه یک ظرفیت صادراتی است
اکبری در مورد ظرفیت‌های صادراتی محصولات تولیدی زنان روستایی خراسان جنوبی گفت: وقتی می‌گوییم چادر شب تولیدی در روستای چرمه سرایان در آستانه ثبت جهانی است یعنی یک ظرفیت برای صادرات است که باید به آن توجه کرد.

وی با تأکید بر اینکه گسترش صادرات محصولات تعاونی زنان روستایی نیاز به حمایت‌های ویژه دولتی نیز دارد، یادآور شد: این در حالی است که نیروی انسانی ما با مشکلاتی چون کمبود مواد اولیه، مشکل در بیمه و بازار فروش و ... رو به رو هستند و بانک‌ها نیز برای پرداخت تسهیلات معمولاً وثیقه‌های سنگین مطالبه می‌کنند.

این بانوی فعال در شهرستان سرایان با تأکید بر اینکه میزان تسهیلات نیز به اندازه‌ای نیست که گره از کار ما باز کند، گفت: در مورد آموزش نیز اقدامات متعددی صورت گرفته و تاکنون سه دوره آموزش توبافی انجام دادیم و آموزش‌های ما در روستاهای مختلف سرایان بوده است.

تولیدات زنان روستایی خراسان جنوبی در سبد مشتریان اروپایی|مسیر صادرات تسهیل شود

۷۳۲ لیتر عرقیجات گیاهی خراسان جنوبی صادر شده است
سید حسن رضوی سرپرست تعاون روستایی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تولیدات زنان روستایی خراسان‌جنوبی از ابتدای سال ۱۴۰۱ به سه کشور اروپایی صادر شده است، گفت: از جمله این صادرات ۷۳۲ لیتر عرقیجات گاهی و ۵۲۰ لیتر گلاب است.

وی با بیان اینکه ۳۹۰ لیتر انواع ترشیجات، ۵۰ لیتر مربا، ۵۱ لیتر انواع شربت و ۳۹۲ کیلوگرم شیرینی از دیگر صادرات تعاونی‌های زنان روستایی خراسان‌جنوبی بوده است، اظهارکرد: ۲۰ متر چادرشب، ۱۱۰ عدد لوازم چرمی، هزار و ۴۰۰ متر انواع حوله، ۴۰ متر جاجیم، ۲۰ متر سوزن دوزی، ۷۰ متر دستمال آشپزخانه، ۴۰ عدد شال سر و ۱۰ سری لباس نوزاد نیز تولید شده و از ابتدای امسال صادر گردیده است.

سرپرست تعاون روستایی خراسان جنوبی یادآور شد: از بین تولیدات امسال، ۱۰ سری لباس نوزاد به کشور انگلستان، ۴۰ عدد شال سرگیاهی به ایتالیا و ۱۰ سرویس حوله و لوازم حمام به فرانسه صادر شده است.

رضوی گفت: همه این موارد نشان دهنده توان و ذوق و سلیقه زنان روستایی خراسان جنوبی و همت و توان بلند آنان است که امیدواریم در آینده شاهده اتفاقات بهتری برای زنان روستایی خراسان جنوبی باشیم که بی شک در اشتغال زایی برای روستائیان خراسان‌جنوبی نیز تأثیر فراوانی دارد.

آنچه مسلم است زنان روستایی خراسان‌جنوبی هم هنر و هم توانایی تولید محصولاتی برای بازارهای جهانی را دارند و در گام‌های اولیه نیز موفق بوده‌اند که باید با حمایت بیشتر راه گسترش صادرات را برای آنان سهل کنیم.

کد خبر: ۱۵۷٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha