۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
بخش تولید در تقلای تسهیل؛ حرف و عمل مسئولان هم‌خوانی ندارد| بانک‌ها عامل تعطیلی کارخانه‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

بخش تولید در تقلای تسهیل؛ حرف و عمل مسئولان هم‌خوانی ندارد| بانک‌ها عامل تعطیلی کارخانه‌ها

مشهد- درحالی‌که مسئولان ارشد استانی مکرر بر طبل تسهیل تولید و حمایت از صنایع می‌زنند اما متأسفانه نه‌تنها تولید افزایشی ندارد بلکه هرروز حال‌وروز صنایع از قبل بدتر می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: سفر استاندار خراسان رضوی به کاشمر و نشست وی با فعلان اقتصادی اگرچه باید به فال نیک گرفت اما به نظر می‌رسد مشکلات ریشه دوانده در صنایع این استان و یا همین شهرستان کاشمر عمیق‌تر از آن باشد که با دستور یا ضرب الاجل های استاندار حل شود.

یعقوب علی نظری در نشست خود با فعالان اقتصادی کاشمر که در محل سالن همایش‌های فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: تمامی مسئولان شهرستان‌ها برای احیای واحدهای تعطیل‌شده باید اقدام کنند، البته برخی واحدها که مشکلات کمتری دارند طی یک هفته و برخی در مدت‌زمان بیشتر مسائل و مشکلاتشان رفع خواهد شد.

وی عنوان کرد: در یک بازه زمانی مشخص باید مسائل و مشکلات تمامی واحدها در بخش صنعت، کشاورزی، دامداری و دیگر بخش‌ها در دستور کار قرار گیرند و احیا شوند.

استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه از کلی‌گویی باید خارج شویم و واحد به واحد مشکلات بررسی و احیا شوند، گفت: در حوزه اقتصادی بررسی مسائل و مشکلات واحد به واحد از اولویت‌های اول و جدی ما است.

وی در این مراسم تأکید کرد: هیچ واحد تولیدی در شهرستان‌های خراسان رضوی نباید تعطیل شود، قطعاً تعطیلی هیچ واحدی را نمی‌پذیریم.

وضعیت صنایع کاشمر
در حالی استاندار خراسان رضوی در نشست با فعلان و صنعتگران کاشمر بر حمایت از صنایع تکیه داشت که تنها کارخانه روغن شرق کشور در این شهرستان در حال حاضر با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.

مدیر کارخانه روغن فرآیند خراسان در بازدید استاندار خراسان رضوی گفت: علی‌رغم اینکه تنها کارخانه روغن شرق کشور در کاشمر قرار دارد اما اکنون فقط با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند.

حرف و عمل مسئولان هم‌خوانی ندارد| بانک‌ها عامل تعطیلی کارخانه‌ها

محمدرضا شریعت جعفری بابیان اینکه به خاطر بروز برخی مشکلات تعداد زیادی از کارگران بیکار شدند، اظهار کرد: در این مجموعه سه کارخانه دیگر شامل حلب زنی، پت زن و ماشین‌سازی نیز فعالیت داشت که در حال حاضر تعطیل‌شده‌ است.

مدیر کارخانه روغن فرآیند خراسان تصریح کرد: هرچند این کارخانه روغن اولین واحدی بود که در شهرک صنعتی کاشمر افتتاح شد اما چند سالی می‌شود که به دلیل سخت‌گیری‌های بانک‌ عامل با مشکلات جدی مواجه شده‌ایم.

وی بیان کرد: هرچند روغن موردنیاز قنادی از خارج استان تأمین می‌شود اما اکنون توان تولید این روغن را در این کارخانه‌داریم.

شریعت جعفری اظهار کرد: در حال حاضر تنها کارخانه روغن در شرق کشور هستیم که توان تولید هشت نوع محصول ازجمله روغن صنف، روغن مایع و جامد، روغن سویا، روغن کلزا، روغن قنادی و پودر چربی برای مصرف دامی و... راداریم.

وی با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر فقط با ۲۰ درصد ظرفیت فعال هستیم، گفت: متأسفانه نقدینگی ما صفر است و در حال حاضر برای برند های مختلف در کشور تولید داریم.

مدیر کارخانه روغن فرآیند خراسان افزود: اکنون توان ذخیره‌سازی ۱۷ هزار تن روغن خام را داریم که در شرق کشور چنین امکانی اصلاً وجود ندارد. اگر کسی به داد ما می‌رسید، می‌توانستیم بخش قابل‌توجهی از روغن موردنیاز خراسان رضوی را تأمین کنیم.

علی‌رغم اینکه بانک ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات به کارخانه تولید روغن در کاشمر پرداخت کرده اما اکنون اعلام‌شده که باید ۱۷۰ میلیارد تومان بابت بدهی خود باز پس گیرد لذا بایدمشخص شود با چه محاسبه‌ای این رقم اعلام می‌شود؟

وی تصریح کرد: اکنون فقط پنج کارخانه در کشور توان تولید روغن صاف قنادی دارد که کارخانه روغن فرایند کاشمر یکی از آن‌هاست اما اکنون روغن موردنیاز از دیگر استان‌های کشور وارد می‌شود که هزینه‌های قابل‌توجهی را به ما تحمیل می‌کند.

بانک عامل تعطیلی کارخانه‌ها
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از این کارخانه اظهار کرد: زمانی تا ۶۰۰ نفر بیمه‌شده در این کارخانه کار می‌کردند و سه برابر این تعداد نیز به‌صورت غیرمستقیم در آن مشغول به کار بودند.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین افزود: انتظار داریم بانک عامل نحوه محاسبه سودهایی که گفته را اعلام کند. علی‌رغم اینکه این بانک ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات به این مجموعه پرداخت کرده اما اکنون اعلام‌شده که باید ۱۷۰ میلیارد تومان بابت بدهی خود باز پس گیرد. با چه محاسبه‌ای این رقم اعلام می‌شود؟

وی تصریح کرد: بانک‌ها در تمام کشور هرجایی را تملک کرده‌اند. اکنون در این کارخانه ۱۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند. اگر بانک بخواهد این کارخانه را تملک کند، همین ۱۰۰ نفر هم بیکار خواهند شد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: گرچه همین بانک‌ها در بعضی از جاها عامل اشتغال در کشور هستند؛ ولی درمجموع بانک‌ها باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های بزرگ‌شده‌اند.

حرف و عمل مسئولان هم‌خوانی ندارد| بانک‌ها عامل تعطیلی کارخانه‌ها

جواد نیک اظهار کرد: گرچه همین بانک‌ها در بعضی از جاها وقتی درست عمل می‌کنند عامل اشتغال در کشور هستند؛ ولی درمجموع بانک‌ها باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های بزرگ‌شده‌اند.

وی افزود: روزی به مدیر یکی از کارخانه‌ها گفتم اگر بانک به قولی که بابت پرداخت سرمایه در گردش داده، عمل نکند، می‌خواهد تو ورشکست شوی و وام ۴ میلیاردی که بانک داده روزبه‌روز بر سودش اضافه شود بعد به‌مرور ملک را تصاحب کند و بلایی که بانک سر دیگر کارخانه‌ها آورده، به سر شما هم بیاورد. این سیاست نانوشته بانک‌ها برای بالا بردن ثروتشان است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدم کمک بانک‌ها و عدم پرداخت سرمایه در گردش به کارخانه‌ها موجب ورشکستی آن‌ها شده است و بانک هم فقط سود خودش را می‌گیرد. در این مورد برای کارخانه‌ها و صنعت و معدن بیشترین پیگیری رادارم.

وی بابیان اینکه برای جلوگیری از فساد، تحقیق و تفحص از بانک‌ها را به‌صورت عام تقدیم ریاست محترم جمهور نموده‌ام، اظهار کرد: به دلیل عدم همراهی بانک و عدم پرداخت سرمایه در گردش بسیاری از کارخانه‌ها ورشکست شده‌اند. بانک تنها به فکر سود خودش است.

در کشور کمتر کسی زورش به بانک‌ها می‌رسد، بانک‌ها عامل اصلی تورم، فساد، رانت، پول‌شویی و این‌چنین اتفاقاتی هستند

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور کمتر کسی زورش به بانک‌ها می‌رسد، بانک‌ها عامل اصلی تورم، فساد، رانت، پول‌شویی و این‌چنین اتفاقاتی هستند.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: همه در دولت و جمهوری اسلامی و نظام حاکم بر کشور هستیم اگر بر اساس قواعد و قوانین کار نکنیم باید پاسخگو باشیم.

وی بیان کرد: برای اینکه کاشمر پیشرفت کند باید ابتدا زیرساخت‌های لازم ازجمله راه، انرژی و منطقه ویژه اقتصادی را در منطقه ایجاد کنیم.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر منطقه ویژه اقتصادی راه‌اندازی شود به‌تبع صنایع وابسته نیز باید ایجاد شود که راه‌اندازی گمرک از آن جمله است.

کد خبر: ۱۵۷٬۱۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha