۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
عرضه برق در بورس بهانه ای جدید برای گرانی| افزایش فروش نفت نسبت به دولت قبل
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی مطرح کرد

عرضه برق در بورس بهانه ای جدید برای گرانی| افزایش فروش نفت نسبت به دولت قبل

حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه عرضه برق در بورس بهانه ای برای گران کردن انرژی است، گفت: رشد درآمدهای نفتی زندگی مردم را باید بهتر کند چرا که گرانی دنیا را فراگرفته است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مسئولین دولتی مدام اعلام می کنند که میزان درآمدهای نفتی و البته وصول آنها افزایش یافته است. با این شرایط زندگی برای مردم هر روز سخت تر می شود. این در حالی است که در سنوات گذشته وقتی فروش نفت بیشتر می شد، به صورت موقت شاهد کاهش نرخ تورم در کشور بودیم؟

حمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در اینباره به خبرگزاری بازار می گوید: بخش زیادی از افزایش قیمت های امروز در بازار ناشی از گرانی است. این رشد قیمت ها در همه جای دنیا مشاهده می شود. به عنوان مثال درحالیکه وزن کالاهای صادراتی ما نسبت به سال گذشته تنها یک درصد افزایش یافته که از نظر ارزش شاهد رشد چشم گیری هستیم. این رشد قیمت و گرانی را در کالاهای وارداتی هم شاهد هستیم. به همین دلیل است که افزایش فروش نفت نسبت به دولت قبل هم نتوانسته سطح معیشت مردم را بهبود ببخشد.

به گفته او، البته در بسیاری از کشورها برای کاهش بار تورمی سیاست های متعددی را دولت ها در دستور کار قرار داده اند تا بتواند مردمان کشور خود در این شرایط مورد حمایت قرار دهند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: البته بخش زیادی از مشکلات معیشتی مردم به مشکلات موجود در نظام پولی و مالی برمی گردد. اگر اصلاحات ساختاری در این بخش ایجاد نشود، حتی افزایش فروش نفت به مقدار قبل از تحریم ها هم نمی تواند دردی از مشکلات اقتصادی دوا کند.

درحالیکه وزن کالاهای صادراتی ما نسبت به سال گذشته تنها یک درصد افزایش یافته که از نظر ارزش شاهد رشد چشم گیری هستیم. این رشد قیمت و گرانی را در کالاهای وارداتی هم شاهد هستیم. به همین دلیل است که افزایش فروش نفت نسبت به دولت قبل هم نتوانسته سطح معیشت مردم را بهبود ببخشد

اراده ای برای پرداخت بدهی از سوی عراق نیست
او همچنین در ادامه سخنان خود درباره وصول درآمدهای نفتی ادامه داد: مدتهاست که اقتصاد ایران به دلیل تحریم های آمریکا نتوانســته بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز خود را از کشورهای مختلف همچون کره جنوبی، عراق و غیره دریافت کند. در این سال ها ناچار بودیم که بخشی از پول فروش انرژی خود را در قالب تهاتر با کالا دریافت کنیم. اما بخشی هم در حساب کشورهای خارجی بلوکه شده است. حتی ادعای کشورهایی همچون عراق هم درمورد پرداخت بدهی با واقعیت فاصله بسیاری دارد. چرا که عملا به دلیل تحریم شبکه بانکی ارزی دست ما را نمی گیرد.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه راه های متعدد دیگری برای پرداخت بدهی عراقی ها به ایران وجود دارد اما به نظر می رسد که اراده ای برای آن نیست، ادامه داد: به عنوان مثال در دوره ای قرار شد که دولت عراق به جای ۱.۶ میلیارد دلار از بدهی ما مواد غذایی در اختیار ایران قرار دهد تا اینگونه بخشی از بدهی خود را تسویه کند. این اما لایحه اجرایی نشد و پرداخت بدهی به همان روش قبلی ادامه دارد.

ادعای کشورهایی همچون عراق هم درمورد پرداخت بدهی با واقعیت فاصله بسیاری دارد. چرا که عملا به دلیل تحریم شبکه بانکی ارزی دست ما را نمی گیرد

اما و اگرهای عرضه برق در بورس
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که عرضه برق در بورس آیا راه کار مناسبی برای آزاد سازی اقتصاد برق و قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا می تواند باشد، گفت: برخلاف آنچه ادعا می شود قیمت برق در ایران ارزان نیست. نمی توان صرفا قیمت انرژی را ملاک مقایسه با سایر کشورها قرارداد و در این مقایسه توجهی به سطح درآمد و حقوق و دستمزدها نداشته باشیم.

او معتقد است که خرید برق از بورس بیشتر بهانه ای برای گران کردن برق است. این در حالی است که برق صنایع و خانوارها امسال به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. البته می توان تامین برق پروژه های جدید را از طریق بورس انرژی انجام داد.

کد خبر: ۱۵۷٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha