۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴
قیمت خانه به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت خانه به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت خانه در کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد و دائما در حال تغییر است.

به گزارش بازار، قیمت خانه در کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد و دائما در حال تغییر است. داشتن درکی مناسب از این عوامل در زمان خرید و فروش یک ملک، باعث می شود تا یک تصمیم گیری درست حاصل شود. در این مقاله بررسی کرده ایم که قیمت خانه به چه عواملی بستگی دارد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت یک ملک

ویژگی های مختلفی را راجع به یک خانه می توان در نظر گرفت و هر کدام از این ویژگی ها نیز در نهایت روی قیمت آن خانه تاثیر می گذارند. از محله و منطقه ای که خانه در آن قرار گرفته است تا تجهیزات داخل خانه، همگی روی قیمت ملک تاثیر گذار هستند.

  • سند ملک

برخی از ملک ها سند مشخصی ندارند و به صورت نسق به فروش می روند. این ملک ها ارزش پایین تری نسبت به خانه های سند دار دارند و از طرف دیگر ریسک معامله این خانه ها نیز بیشتر است.

  • مساحت

ملک های کوچک تر، مشتری بیشتری دارند. قدرت خرید بسیاری از افراد برای خرید ملک های بزرگ کافی نیست و به همین دلیل این افراد به دنبال ملک های کوچک تر هستند. همچنین بسیاری از افراد نیز به خانه ای بزرگ نیاز ندارند و یک خانه کوچک با یک یا دو اتاق خواب نیز می تواند نیازشان را برطرف سازد.

از این رو خانه های کوچک معمولا کمی بالاتر قیمت گذاری می شوند. این اختلاف بسیار ناچیز است اما هر چیزی که تقاضای بالایی برای آن وجود داشته باشد، ارزش بیشتری پیدا می کند.

به عنوان مثال یک خانه بزرگ در پایین شهر، مشتری کمتری نسبت به یک خانه متوسط و کوچک در این منطقه دارد و به همین دلیل قیمت خانه کوچکتر نسبت به متراژ آن، از خانه بزرگ تر بیشتر خواهد شد.

  • منطقه خانه

بدیهی است که خانه هایی که در مناطق بهتر شهر قرار گرفته اند، قیمت بالاتری خواهند داشت. ممکن است قیمت یک خانه کوچک در بالاشهر، بیشتر از قیمت خانه ای با متراژ چند برابر آن در پایین شهر باشد. تاثیر منطقه روی قیمت خانه بسیار بیشتر از عوامل دیگر است.

آرامش منطقه و امنیت آن، یکی از مهم ترین عواملی است که روی قیمت ملک تاثیر می گذارد. سطح فرهنگ ساکنان و وضعیت اقتصادی آن ها نیز روی قیمت خانه تاثیر گذار است. در مناطق لوکس تر شهر، قیمت هر مترمربع از یک خانه بسیار بیشتر از مناطق دیگر است.

  • ویوی خانه

ویو و چشم انداز ملک، از عواملی است که تاثیری نسبتا کم روی قیمت خانه می گذارد. این عامل مخصوصا در برج ها و پنت هاوس ها تاثیر زیادی روی قیمت دارد. به عنوان مثال داشتن ویویی رو به دریاچه، جنگل، کوه و عناصر شهری یا طبیعی زیبا باعث بالاتر رفتن قیمت یک خانه می شود.

  • مصالح ملک

مصالح بسیار زیادی در بازار وجود دارد که برای ساختن خانه ها از آن ها استفاده می شود و بدیهی است که تمام این مصالح دارای قیمت و کیفیت یکسانی نیستند. اگر برای ساخت خانه از مصالح خارجی و روش های مدرن ساخت استفاده شود، قیمت متراژ خانه بالاتر خواهد رفت.

نمای ملک نیز روی قیمت آن تاثیرات زیادی خواهد گذاشت. خانه هایی با نمای طراحی شده که با مصالحی مانند سرامیک یا سنگ ساخته شده اند، دارای قیمت بیشتری نسبت به خانه هایی هستند که نمایی معمولی و از آجر دارند.

قیمت خانه به چه عواملی بستگی دارد؟

  • دسترسی های خانه

یکی از مهم ترین مواردی که روی قیمت یک خانه تاثیر می گذارد، دسترسی های آن به مناطق مهم شهر مانند مراکز تفریحی، درمانی و ایستگاه های حمل و نقل عمومی است. اگر در نزدیکی یک ملک، بیمارستان و ایستگاه مترو و اتوبوس قرار داشته باشد، ارزش آن بالاتر خواهد رفت.

اگر خانه ای به پارک و پاساژهای تجاری نزدیک باشد، دارای قیمت بالاتری نسبت به خانه هایی خواهد بود که از این امکانات برخوردار نیستند. نزدیک بودن به بانک، فروشگاه ها و سوپرمارکت ها نیز یک مزیت و امتیاز دیگر محسوب می شود.

  • بر زمین

خانه هایی که در بر خیابان ها قرار گرفته اند، ارزش بسیار بالاتری نسبت به خانه های درون کوچه ها دارند. قیمت دو خانه مشابه در یک محله، که یکی از آن ها درون کوچه و دیگری در نبش خیابان قرار گرفته است، تفاوت زیادی با یک دیگر خواهند داشت.

خانه هایی که از دو یا چند سمت به خیابان دسترسی دارند و درون کوچه ای قرار نگرفته اند، ارزش بسیار بالاتری دارند. دسترسی به مراکز مهم شهر از این خانه ها راحت تر است. همچنین خانه هایی که در ابتدای یک کوچه قرار گرفته اند، از خانه های انتهایی آن باارزش تر هستند.

  • تجهیزات خانه

تجهیزاتی که داخل خانه قرار گرفته اند، روی قیمت کلی آن تاثیر زیادی خواهند داشت. به عنوان مثال شیرآلات داخل خانه، نورپردازی، کمد و کابینت های داخل آن، روی قیمت خانه تاثیر دارند. هرچه کیفیت این تجهیزات بالاتر باشد، قیمت خانه نیز بالاتر خواهد بود.

قیمت خانه به چه عواملی بستگی دارد؟

  • طراحی

طراحی داخلی خانه اثر زیادی رو قیمت ملک دارند. خانه ای که دارای گچ بری ها ومعماری داخلی زیاد است، ارزش بالاتری دارد. نوع کف خانه، طراحی سقف و دیوارها و نقشه داخلی خانه، از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت آن هستند.

  • نورگیر بودن

خانه هایی که در اکثر ساعات روز در معرض نور خورشید قرار دارند و پنجره های زیادی نیز در آن ها ساخته شده است، از قیمت بالاتری برخوردار هستند. هرچه خانه ای نورگیرتر باشد و ساکنان آن بتوانند به راحتی در بیشتر ساعات روز از نور خورشید بهره مند شوند، ارزش آن نیز بالاتر خواهد رفت.

  • سال ساخت

خانه هایی که در سالهای اخیر ساخته شده اند و نو هستند، از قیمت بالاتری برخوردارند. خانه های قدیمی تر و کلنگی، قیمت بسیار پایین تری خواهند داشت.

منبع:

https://www.ana.press/news/662031/محاسبه-قیمت-خانه-با-کد-پستی-در-چند-دقیقه

https://iranwire.com/en/fact-checking/70974

کد خبر: ۱۵۷٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha