۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
حدود ۲۵ درصد گاز کشور از محل ذخیره‌سازی تأمین می‌شود

حدود ۲۵ درصد گاز کشور از محل ذخیره‌سازی تأمین می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد که تا ۵ سال آینده، حدود ۲۵ درصد گاز کشور از محل ذخیره‌سازی تأمین می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، رضا نوشادی گفت: این مجموعه برای رسیدن به جایگاه شایسته در عرصه پراهمیت و راهبردی ذخیره‌سازی گاز طبیعی، برنامه‌های متعددی را تدوین کرده است که در قالب اجرای ۱۴ طرح شامل ذخیره‌سازی گاز در مخازن تخلیه‌شده هیدروکربوری، مخازن آبی و گنبدهای نمکی و از طریق توسعه مخازن هیدروکربوری و تخلیه زودهنگام و ایجاد مخزن ذخیره‌سازی انجام می‌شود تا چشم‌انداز تأمین حدود ۲۵ درصد نیاز از محل مخازن ذخیره‌سازی عینیت بخشیده شود.

وی افزود: برای اجرای این طرح‌ها، برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام شده و با به‌کارگیری مشاوران خبره و مطالعات و ارزیابی‌های انجام‌شده، اکنون اغلب این میدان‌ها در مرحله تهیه اسناد مناقصه برای پیمان‌سپاری‌ هستند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: از ۱۴ طرح مدنظر، اکنون هفت طرح در حال عملیاتی و اجرایی شدن است و فرآیند مطالعه و ارزیابی هفت میدان دیگر نیز نهایتاث تا نیمه دوم امسال آغاز می‌شود تا در پایان دوره ۵ ساله به حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب تولید از محل ذخیره‌سازی برسیم.

نوشادی درباره میدان‌های در حال توسعه نیز توضیح داد: این هفت طرح شامل طرح توسعه مخزن سراجه در استان قم، طرح توسعه مخزن شوریجه میدان خانگیران در استان خراسان رضوی، گنبد نمکی نصرآباد کاشان، مخزن آبی یورتشا ورامین، میدان بانکول در استان ایلام، میدان گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد و میدان گازی قزل‌تپه در استان گلستان است.

وی درباره مخزن‌های در حال مطالعه و برنامه‌های توسعه آتی این شرکت، اظهار کرد: برای توسعه آینده میدان گازی باباقیر در استان ایلام، میدان گازی ویزنهار و هالوش در استان لرستان، میدان نار در استان بوشهر، میدان سرخون در استان هرمزگان، میدان تخلیه شده هیدروکربوری البرز و سراجه شمالی در استان قم در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به توسعه میدان سراجه، گفت: فاز نخست میدان سراجه اکنون در حال بهره‌برداری است و حدود یک میلیارد مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی سالانه و ۱۰ میلیون مترمکعب توان برداشت روزانه از این میدان است که با اجرای فاز توسعه، ظرفیت ذخیره گ‌سازی به ۱.۵ میلیارد متر مکعب و ظرفیت برداشت روزانه به ۱۵ میلیون متر مکعب می‌رسد.

نوشادی درباره ویژگی خاص این میدان ذخیره‌سازی، بیان کرد: از هفت میدانی که اکنون در حال توسعه است، دو میدان هیدروکربوری تخلیه‌شده است(شوریجه و سراجه) که پیش از این گازدار بوده‌اند و پس از تخلیه تبدیل به مخزن ذخیره‌سازی شدند؛ فاز نخست این میدان‌ها عملیاتی شده و اکنون فاز دوم آنها در حال اجراست، اما توسعه مخزن در یک گنبد نمکی برای نخستین‌بار در صنعت نفت و گاز کشور و در نصرآباد کاشان اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به حجم گسترده فعالیت‌های بالادستی و توانایی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران برای مدیریت همزمان ۱۴ طرح بزرگ، گفت: این شرکت با توجه به سال‌ها تجربیات گرانبها و تخصصی در انجام پروژه‌های عظیم، از نیروی انسانی ماهر و کارآزموده‌ بهره‌مند است و با بهره‌گیری از زیرساخت‌ها و شبکه گسترده مشاوران و پیمانکاران صاحب‌دانش می‌تواند به‌عنوان یک توسعه‌دهنده در میدان‌های نفت و گاز نقش‌آفرینی کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: در مذاکرات با شرکت نفت مقرر شد که در آینده شرکت مهندسی و توسعه گاز به‌عنوان یک توسعه‌دهنده قلمداد شود و زمانی که میدان‌هایی برای توسعه کاندید می‌شوند ما هم جزو شرکت‌هایی باشیم که از توانایی مطالعات مخزن و انجام صفر تا صد عملیات اجرایی توسعه میدان برخوردار است.

نوشادی با اشاره به پیشرفت‌های متخصصان داخلی در تامین فناوری‌های مورد نیاز برای اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی، تصریح کرد: در زمینه دانش و فناوری مرتبط با صنایع نفت و گاز، کشور ما سابقه‌ای بیش از ۱۰۰ سال دارد. در پروژه‌های پیشین ذخیره‌سازی (فاز یک سراجه و شوریجه) بیشتر تجهیزات پیشرفته از جمله توربوکمپرسورها وارداتی بود، اما امروز توربین‌های گازی با فناوری بسیار پیشرفته در ایران ساخته می‌شوند و مقرر است که در برنامه جدید حتی کمپرسورهای گازی فشار بالا هم داخلی‌سازی شود. اکنون نیز تجهیزات اصلی مورد نیاز در ذخیره‌سازی شامل توربوکمپرسور، ایر گس کولرها، بویلرها، مخازن تحت فشار، شیرهای کنترلی و کالای مورد نیاز حفاری، حدود ۸۵ درصد در ایران تولید می‌شوند و این بسیار ارزشمند است که این حد از فناوری پیشرفته را به‌طور کامل در اختیار داریم و می‌توانیم توسعه میدان‌های ذخیره‌سازی را با استفاده از فناوری داخلی اجرایی کنیم.

کد خبر: ۱۵۷٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha