۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
 انعقاد تفاهمنامه ها و تاکید بر عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا
در سفر رئیس سازمان توسعه تجارت صورت گرفت؛

انعقاد تفاهمنامه ها و تاکید بر عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا

رئیس سازمان توسعه تجارت در سفر خود به سنت پترزبورگضمن انعقاد تفاهمنامه ها، راهکارهای عملی توسعه صادرات میان ایران و روسیه را بررسی کرد.

به گزارش بازار، علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت که روز چهارشنبه برای شرکت در بیست و پنجمین مجمع بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ عازم این شهر شده بود، در طول ۳ روز اقامت خود در سنت پترزبورگ با مقامات ارشد روسی در حوزه اقتصاد و تجارت دیدار و گفتگو داشت.

معاون نخست وزیر روسیه: روسیه آماده ساخت راه آهن در ایران است
در این دیدار اوورچوک، معاون نخست وزیر روسیه ضمن خوش آمدگویی به طرف ایرانی، از فعالسازی کریدور شمال – جنوب استقبال کرد و از برنامه ایران برای حل مشکلات لجستیکی این کریدور پرسید و از موافقت رئیس جمهور روسیه برای ساخت راه آهن در ایران خبر داد.

وی گفت: روسیه حاضر است ۱۶۲ کیلومتر راه آهن آستارا-رشت را ساخته و تحویل ایران دهد.

در ادامه این نشست در مورد مباحث پولی و تشکیل کارگروه تولید مشترک، تامین قطعات صنعتی کارخانه های روسیه توسط کارخانه های ایرانی، ایجاد مناطق ازاد مشترک در شمال و جنوب ایران بحث و تبادل نظر شد.

همچنین پیمان پاک بر نقش روسیه در نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی ایران، نوسازی ناوگان کشتیرانی در دریای خزر و نوسازی ناوگان جاده ای ایران تاکید کرد.

معاون نخست وزیر روسیه نیز با بیان اینکه روسها می دانند تحریم ها لغو نخواهد شد از چشم طمع دشمنان به منابع عظیم ۲ کشور سخن گفت و بر لزوم طراحی شیوه های جدید تبادلات پولی و بانکی تاکید کرد.

وی همچنین از عزم روسیه برای پیگیری عضویت ایران در بریکس خبر داد و پیشنهاد کرد ایران به عنوان عضو ناظر به اتحادیه اوراسیا ملحق شود.

ایجاد مرکز بازرگانی نوا-پارس در سنت پترزبورگ
همچنین در حاشیه بیست‌وپنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ تفاهم‌نامه ایجاد مرکز بازرگانی ایران و روسیه با مرکزیت سنت پترزبروگ و تهران با عنوان «نوا-پارس» با حضور علیرضا پیمان پاک، رییس سازمان توسعه و تجارت جمهوری اسلامی ایران، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و کریل والنتینوویچ پولیاکوف، معاون استاندار سن‌پترزبورگ، گریگوریف اوگنی دیمیتریویچ، رییس کمیته روابط خارجی دولت سنت پترزبورگ، آپلسنین دیمتری ولادیمیرویچ مسئول ایران و خاورمیانه کمیته روابط خارجی دولت سنت پترزبورگ به امضا رسید.

با راه اندازی این مرکز، توسعه تجارت متقابل بین ایران و روسیه در حوزه های تامین تجهیزات نفت و گاز، محصولات مهندسی حمل و نقل، ماشین سازی، کشتی سازی، تجهیزات الکترونیکی، طراحی و ساخت تاسیسات انرژی، ایجاد پایگاه تعمیرات تجهیزات عرضه شده، کشاورزی، صنایع غذایی، داروسازی و ساختمانی در دستور کار قرار گرفته است.

توسعه همکاری‌های تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری در صنایع پیشران و اولویت‌دار بین شرکت ها، سازمان‌ها و تولیدکنندگان ایران و روسیه، حمایت و کمک موثر در ایجاد ارتباطات تجاری مستقیم بین کارآفرینان روسیه و ایران، ایجاد ساز و کار مناسب در جهت تسهیل در مراودات مالی شرکتهای مستقر در جغرافیای طرفین، راه اندازی پورتال‌های اینترنتی معرفی پنانسیل های تجاری ایران به روسیه و بلعکس، تلاش در جهت توسعه پروژه کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب به منظور تسهیل در ترانزیت کالا بین دو کشور، ایجاد کلیه زیرساخت‌های لازم مورد نیاز مرکز همچون حضور بانک و شرکت بیمه ایرانی و روسی در مرکز، ایجاد واحد نمایشگاهی در جهت به نمایش درآوردن دستاوردهای طرفین در کشور مقابل و همچینن ایجاد مراکز فرهنگی در محدوده طرفین از جمله اهداف راه اندازی مرکز بازرگانی ایران و روسیه ذکر شده است.

در این مراسم رییس سازمان توسعه و تجارت جمهوری اسلامی ایران راه اندازی این مرکز را فصل جدیدی از همکاری بین شرکتهای ایران و روسیه خواند و بر حمایت از برنامه های آن تاکید کرد.

پیمان پاک اجرای تفاهم نامه لغو روادید گروهی بین دو کشور را که پیشتر به امضا رسیده بود را راهی برای توسعه گردشگری در دو کشور عنوان کرد.

معاون استاندار سن‌پترزبورگ نیز با ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این مرکز و همکاری همه جانبه در پیشبرد اهداف آن به خواهرخواندگی سنت پترزبورگ با اصفهان اشاره کرد و از سفر هیاتی تجاری از روسیه به ایران و حضور در دو شهر اصفهان و تهران خبر داد.

درخواست وزیر مسکن روسیه برای خرید مصالح ساختمانی و توربین
همچنین در نشست هایی جداگانه، پیمان پاک با فایزولین وزیر مسکن روسیه و ماکسیم سوکولوف مدیرعامل آوتاباس و وزیر سابق حمل و نقل روسیه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدارها مذاکراتی برای صفر شدن تعرفه واردات گندم و روغن صورت گرفت و بر تولید مشترک خودرو در ایران توافق شد.

همچنین دو طرف در موضوع احداث شهرک ها و مناطق صنعتی مشترک و نیز استفاده از ظرفیت شهرکهای موجود برای تجارت آزاد و تولیدات مشترک بحث و تبادل نظر کردند.

در این جلسات وزیر مسکن روسیه از اشتیاق و علاقه کشورش برای خرید مصالح ساختمانی و توربین از ایران خبر داد.

تاکید ایران بر امضای موافقت نامه تجارت آزاد اوراسیا قبل از اتمام سال ۲۰۲۲
در ادامه حضور پیمان پاک در سنت پترزبورگ، وی در نشست تخصصی همکاریهای تجاری ایران و روسیه حاضر شد و در سخنانی با اشاره به حجم کلی مبادلات تجاری ایران و روسیه با دنیا که حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است گفت: از این رقم تنها ۴ میلیارد دلار به مبادلات ۲ کشور ایران و روسیه اختصاص دارد که عدد بسیار ناچیزی است.

وی با اشاره به روابط سیاسی ۲ کشور تاکید کرد: تبادلات تجاری ایران و روسیه باید به سرعت افزایش پیدا کند اما لازمه این افزایش چند اقدام مهم است که باید به انجام انها سرعت دهیم.

پیمان پاک با بیان اینکه تجارت را باید در زنجیره تامین دید افزود: هم اکنون فقدان شناخت کافی تجار ایرانی و روس از یکدیگر موجب شده تا حجم مبادلات کمی را شاهد باشیم که البته در چند ماه اخیر شاهد اعزام هیأت های تجاری ۲ کشور برای برگزاری جلسات رودررو بودیم.

به گفته وی، در ۳ ماه گذشته بزرگترین هیأت تجاری تاریخ ایران به روسیه اعزام شد که دستاوردهای خوب تجاری برای تجار درپی داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین به پتانسیل موجود در استان های ۲ کشورنیز اشاره کرد و افزود: در این راستا در حال برقرار کردن ارتباط مستقیم استان های مکمل با یکدیگر هستیم تا بتوانند از ظرفیت های یکدیگر بهره ببرند.

وی از تاکید رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران بر لزوم اجرایی شدن موافقت نامه اوراسیا خبر داد و گفت: تاکید داریم که موافقت نامه تجارت آزاد اوراسیا قبل از اتمام سال ۲۰۲۲ به امضا برسد.

پیمان پاک همچنین برگزاری نمایشگاه های تخصصی مشترک را از دیگر اقداماتی دانست که به توسعه روابط تجاری میان ایران و روسیه منتهی می شود و در ادامه بر موضوع رفع موانع تبادلات پولی، بانکی و ملی سخن گفت.

وی گفت: هر ۲ کشور با تحریم های ظالمانه مواجه هستند که این تحریم ها در قدم اول نظام پولی و بانکی را نشانه رفته است. جمهوری اسلامی ایران به واسطه مبارزه طولانی با تحریم های ظالمانه تجارب خوبی کسب کرده و راه های مختلفی برای مبارزه با این تحریم ها طراحی کرده است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: نشست های متعددی میان مدیران بانکی ۲ کشور برگزار شده و تعریف راهکاری مشخص می تواند علاوه بر اینکه تجارت میان ایران و روسیه را رونق بخشد، موجبات استفاده کشورهای دیگر را نیز فراهم سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مشکلات گمرکی و لجستیکی در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و افزود: با شرایط فعلی که کمرگات ۲ کشور دارند، نمی تواند انتظار افزایش مبادلات تجاری را داشت و گمرکات باید سطح خود را افزایش دهند.

پیمان پاک با اشاره به راه اندازی کریدور شمال – جنوب گفت: زیرساخت های حمل و نقلی وضعیت خوبی ندارند و با وجود افزایش ۸۰ درصدی ترانزیت از این مسیر، این عدد فعلی نیاز های ۲ کشور را تامین نمی کند.

وی از اشتیاق کشورهای شرق آفریقا و حاشیه خلیج فارس به استفاده از کریدور شمال – جنوب اشاره کرد و افزود: درخواست های مکرری از این کشورها برای راه اندازی این کریدور داریم که با حل مسائل لجستیکی می تواند مسیر جایگزین بسیار خوبی برای مسیرهایی باشد که به علت بحران فعلی مسدود شده اند.

وی در این زمینه پیشنهاد شکل گیری شرکتهای مشترک حمل و نقل و سرمایه گذاری مشترک در خصوص نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل جاده ای، ریلی و دریایی و نیز تسریع در تکمیل مشترک راه آهن رشت آستارا را مطرح نمود که مورد استقبال طرفهای روسی قرار گرفت.

رئیس سازمان توسعه تجارت در پایان بر لزوم تولیدات مشترک صنعتی و دانش بنیان توسط ۲ کشور تاکید کرد و افزود: دانش مکمل ایرانی و روس می تواند به تولید محصولاتی بینجامد که علاوه بر رفع نیاز داخلی هر ۲ کشور، به صادرات و رهایی از وابستگی به کشورهای دیگر ختم شود.

این نشست تخصصی با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه، رئیس مرکز صادرات روسیه، استاندار آستارخان، رییس جمهوری ادمورتی و قائم مقام راه آهن روسیه و با همراهی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز حضور مدیران ارشد شرکتهای بزرگ اقتصادی و تجاری روسیه برگزار شد.

دیدار با دستیار پوتین و تاکید بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی
در یکی دیگر از دیدارها، پیمان پاک نشستی را با کوبیاکف، دستیار رئیس جمهور روسیه برگزار کرد و دو طرف بر گسترش روابط تجاری میان کشورهای متبوع خود تاکید کردند.

همکاری در موضوعاتی همچون خودروسازی، کشتیرانی، ساخت کشتی، فعال سازی کریدور شمال -جنوب، همکاری بانکی و تبادلات ارزی، تولیدات مشترک میان صنایع مادر ۲ کشور از موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.

همچنین پیمان پاک بر آمادگی ایران جهت انعقاد قراردادهای بلند مدت در حوزه میوه و تره بار باهمکاری اتاق بازرگانی ایران و روسیه برای تثبیت و توسعه حجم صادرات تاکید کرد.

در ادامه کوبیاکف از پیشنهاد رییس سازمان توسعه تجارت مبنی بر برگزاری نمایشگاه های مشترک میان شرکت های ایرانی و روس استقبال کرد و گفت: صنعت خودروسازی روسیه آماده است با ایران همکاری های مشترک داشته باشد، و ایران میتواند شریک تجاری ما در بازاری باشند که به گفته وال استریت ژورنال شرکت های غربی بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری را رها کرده اند.

دیدار با وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا
همچنین پیمان پاک در نشستی که با آندره اسلپنیوف، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا داشت اهتمام کلیه دستگاههای کشور در جهت تسهیل زمینه انعقاد موافقت نامه تجارت آزاد با این اتحادیه تاکید و پیشنهاد کرد تا علاوه بر همکاری مناطق آزاد صنعتی ایران با مناطق مشابه در کشورهای عضو این اتحادیه، در خصوص تولید مشترک کالاهای صنعتی نیز رایزنیها آغاز شود.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز از آمادگی این اتحادیه جهت اعزام کارشناسان خود به ایران به منظور ادامه مذاکرات در خصوص موافقتنامه تجارت آزاد خبر داد و از پیشنهادات پیمان پاک در راستای توسعه همکاری ایران با کشورهای پنج گانه استقبال کرد.

دیدار با استاندار ساراتوف و نشست با رئیس جمهور اودمورتیا
در ملاقاتی دیگر پیمان پاک دیداری نیز با رمان ویکتورویچ گوسارکین، استاندار ساراتوف روسیه داشت و در این دیدار زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی و گردشگری و تبادل هیاتهای تجاری بین ساراتوف و استانهای کشورمان از جمله استان اردبیل بحث و تبادل نظر شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه ملاقاتی نیز با الکساندربرچالوف، رئیس جمهوری اودمورتیای فدراسیون روسیه داشت و در این دیدار دو طرف در خصوص همکاریهای اقتصادی و تجاری بین جمهوری یاد شده و استانهای کشورمان و تبادل های تجاری گفتگو کردند.

کد خبر: ۱۵۶٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha