۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
تداوم رویکردهای تشویقی مدیریت مصرف برق
عضو کمیسیون انرژی مجلس خواستار شد

تداوم رویکردهای تشویقی مدیریت مصرف برق

ورناصری، عضو کمیسیون انرژی مجلس اثر برنامه‌های مدیریت مصرف برق در سال جاری را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، علیرضا ورناصری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تکالیف و برنامه‌های وزارت نیرو در زمینه اجرای برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور در دولت قبل، گفت: بر اساس این برنامه بنا بود ناترازی در تولید و مصرف برق از بین رفته و میزان تولید و مصرف یکسان شود، به گونه‌ای که حتی در مقاطعی امکان فروش برق را داشته باشیم.

نماینده مسجدسلیمان افزود: اما ناکامی در اجرای برنامه ششم توسعه عملاً بر دوش دولت جدید افتاده است و باید در برنامه هفتم دنبال شود که این مسئله شرایط را بسیار دشوار می‌کند.

ورناصری عنوان کرد: بنا بود با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بتوانیم نیروگاه‌های زودبازده و با مقیاس کوچک را در کشور راه‌اندازی و درصدی از تولید برق کشور را به این شکل تأمین کنیم، اما با بروز برخی مسائل در سال‌های گذشته، بخش خصوصی اعتماد خود را از دست داد و کمتر از ۲۰ درصد از برنامه مد نظر در این حوزه اجرایی شد.

وی با اشاره به بحث تولید برق برای صنایع سنگین در کشور افزود: در برنامه ششم توسعه قرار بود بر حسب میزان نیاز این صنایع به برق، از توان خود صنایع برای ایجاد ظرفیت‌های نیروگاهی کمک گرفته شود، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد با برنامه‌ریزی‌ها فاصله زیادی داشت و هنوز به جایی نرسیده است.

وی همچنین اقدامات کوتاه مدت برای حل مسئله ناترازی تولید و مصرف برق را مورد اشاره قرار داد و افزود: اقداماتی که اکنون توسط وزارت نیرو در مسئله انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین ایجاد مشوق‌های کاهش مصرف در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خانگی در حال انجام است به صورت موقت بسیار خوب است و می‌تواند کمک کند تا از فصل گرما عبور کنیم.

نماینده مردم مسجدسلیمان ادامه داد: باید توجه داشت که ادامه چنین روندی مشکل ناترازی برق را حل نخواهد کرد، بنابراین وزارت نیرو باید با برنامه‌های بلندمدت و اقدامات جهادی تلاش کند تا آنچه دولت قبل نتوانسته اجرایی کند را به مرحله اجرا درآورد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق به‌ویژه میدان دادن به شرکت‌های دانش بنیان داخلی و خصوصی باید به صورت جدی مورد توجه وزارت نیرو قرار گیرد و در کنار آن تولید انرژی در کارخانه‌ها و صنایع بزرگ نیز مد نظر باشد.

ورناصری در خصوص رویکرد مجلس شورای اسلامی و کمیسیون انرژی در بحث حل مشکل ناترازی تولید و مصرف برق در کشور نیز تصریح‌ کرد: مجلس و کمیسیون انرژی با برگزاری جلسات متعددی در این زمینه حداکثر همراهی و همکاری را با وزارت نیرو و دولت برای حل مسئله برق داشته و در حل مشکلات مالی وزارت نیرو نیز نهایت کمک و همراهی را داشته است.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موافق سیاست‌های تشویقی وزارت نیرو برای رعایت الگوی مصرف از سوی مردم هستم، گفت: اگر قرار است این مسئله یک راه حل اساسی باشد، باید در سیاست‌های اجرایی اعمال شود نه اینکه فقط در شرایط خاص به آن‌ها توجه و بعد به فراموشی سپرده شوند.

ورناصری افزود: سالانه ۲۰ درصد به مصرف برق کشور افزوده می‌شود و از این رو باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا بتوانیم عقب‌ماندگی‌های این حوزه را جبران کنیم. ناترازی که امروز مشاهده می‌کنیم حاصل عدم توفیق دو دولت قبل در اجرای سیاست‌هایی است که در صنعت برق اجرایی شده است.

کد خبر: ۱۵۶٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha