۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی فرسایش بادی به زیرساخت‌های کشور

خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی فرسایش بادی به زیرساخت‌های کشور

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: فرسایش بادی سالانه ۳ هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های کشور خسارت وارد می‌کند.

به گزارش بازار، مسعود منصور در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابانزایی و در هفته جهاد کشاورزی افزود: نزدیک به ۳۰ میلیون هکتار از پهنه‌های کشور در معرض فرسایش بادی هستند.

وی اظهار داشت: از این سطح نزدیک به ۱۴ میلیون هکتار در پهنه خسارت‌زا با فرسایش بادی بیشتر قرار دارند.

منصور ادامه داد: از ۱۴ میلیون هکتار کانون‌های فرسایش بحرانی، نزدیک به ۵۰ درصد آن در کانون‌های فوق بحرانی واقع شده اند که منشا ریزگردهای داخلی هستند.

وی با بیان این که طی حدود پنج دهه گذشته تا سال ۱۴۰۰ اقدامات مختلفی برای مقابله با بیابانزایی در کشور انجام شده است، گفت: طی این مدت دو میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار در عرصه‌های بیابانی نهالکاری شده و این عرصه‌ها به جنگل‌های دست‌کاشت تبدیل شده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مالچ پاشی در سطح بیش از ۳۰۰ هزار هکتار و استقرار بادشکن‌های زنده و غیرزنده در سطح ۳۸ هزار هکتار از عرصه‌های کشور، مدیریت رواناب به حدود ۴۶۳ هزار هکتار و اجرای مدیریت چرا و قرق در سطح ۱.۲ میلیون هکتار را از دیگر اقدامات این سازمان برای مقابله با بیابانزایی و جلوگیری از خسارات ناشی از آن به زیر ساخت‌هایی همچون خطوط ریلی، قنوات و اراضی کشاورزی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: در این مدت از ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه‌های کشور که نیاز به عملیات آبخیزداری است، نزدیک به ۳۳ میلیون هکتار فعالیت‌های آبخیزداری برای حفظ منابع آبی و پوشش گیاهی انجام داده ایم.

منصور در همین حال خواستار تامین منابع مالی و اعتباری بیشتر برای عملیات آبخیزداری در عرصه‌های کشور شد.

وی کنترل بیابانزایی و اصلاح چرخه و مدیریت آب، سرزمین و طبیعت را بهترین راهکارها برای احیای سرزمین دانست.

منصور با اشاره به انتخاب شعار امسال کنوانسیون مقابله با بیابانزایی با عنوان "عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی" اذعان داشت: بدون مشارکت خیرین، آحاد مردم در قالب مسولیت‌های اجتماعی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی نمی‌توان بر مشکل خشکسالی و بیابانزایی فائق آمد.

وی افزود: بیش از ۸۵ هزار هکتار از عرصه‌های کشور در سال ۱۴۰۰ با کمک بخش صنعت و معدن و خیرین تثبیت شده است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: امسال نیز برای تثبیت ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های کشور برای مقابله با بیابانزایی هدفگذاری کرده ایم.

وی خواستار مشارکت و حمایت تاسیسات پتروشیمی و نفتی و سایر دستگاه‌ها و همچنین سرمایه گذاران بخش خصوصی در اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان برای حفاظت، احیای عرصه‌های بیابانی و جلوگیری از خسارات بر زیرساخت‌های کشور شد.

منصور در عین حال تصریح کرد: اگر بخواهیم به نقطه سر به سر برسیم به این معنا که بیابانزایی گسترش پیدا نکند باید سالانه یک میلیون هکتار اقدامات بیابان‌زدایی در کشور انجام دهیم.

وی در ادامه با اشاره به معضل گرد و غبار در کشور گفت: برای حل مساله گرد و غبار با منشا خارجی و مشکلات فرامرزی باید از ظرفیت‌های کنوانسیون مقابله با بیابان زایی استفاده کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر قرار است کشورهای همسایه در مورد گرد و غبار اقدام مشترک انجام دهند، در ظرف همین کنوانسیون می‌توانیم اقدام کنیم.
وی با اشاره به این که در حال حاضر ۱۹۶ کشور عضو کنوانسیون مقابله با بیابانزایی هستند، گفت: ایران نیز سومین کشوری بود که عضو این کنوانسیون بین المللی شده است؛ بنابراین گزارش در مراسم گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابانزایی از معاونان و مدیران برگزیده استانی به دلیل فعالیت‌های شان در اجرای پروژه‌های بیابان زایی و همچنین پیشکسوتان و کار آفرینان در این حوزه با اهدای لوح تقدیر شد.

در این مراسم همچنین از ۱۸ آثار نقاشی برگزیده دانش آموزان دوره متوسط فنی حرفه‌ای و کار و دانش با موضوع طبیعت زمین تجلیل شد.

کد خبر: ۱۵۶٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha