۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
رکوردشکنی امریکا در افزایش نرخ بهره؛ ارزش شاخص سهام اروپا کاهش یافت
بازار گزارش می دهد؛

رکوردشکنی امریکا در افزایش نرخ بهره؛ ارزش شاخص سهام اروپا کاهش یافت

فدرال رزرو امریکا در اقدامی کم سابقه نرخ بهره بانکی را ۰.۷۵ درصد افزایش داد. دلیل این مساله روند افزایشی تورم و هزینه های زندگی عنوان شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: فدرال رزرو امریکا در اقدامی بی سابقه اقدام به افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره بانکی کرد. این اولین بار از سال ۱۹۹۴ میلادی تا کنون است که نرخ بهره امریکا با این نرخ افزایش یافته است و رییس فدرال رزرو دلیل این اقدام بی سابقه را درگیری مردم امریکا با تورم عنوان کرد.

افزایش نرخ بهره بانکی در شرایطی اتفاق افتاده است که اقتصاددانان از احتمال رکود اقتصاد در امریکا به دلیل افزایش مداوم نرخ بهره در جلسات اخیر خبر داده اند. اما فدرال رزرو اجرای این سیاست را برای اقتصاد آسیب دیده و بحران زده امریکا ضروری ارزیابی کرده است و بر این باور است که این سیاست می تواند از ایجاد ابر تورم در امریکا جلوگیری کند.

گاردین در این مورد نوشت: «تا ابتدای هفته جاری فدرال رزرو در مورد تصمیم خود برای افزایش ۰.۷۵ درصدی خبری منتشر نکرده بود و تمامی گمانه زنی ها به افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره اختصاص داشت. ولی بعد از اینکه گزارش تورم در امریکا منتشر شد و مشخص شد که نرخ تورم در این کشور به بالاترین سطح طی ۴۰ سال اخیر رسیده است، اجرای سیاستهای سخت گیرانه تری برای اقتصاد ضرورت پیدا کرد و به همین دلیل فدرال رزرو نرخ بهره بانکی را ۰.۷۵ درصد افزایش داد.»

جرومی پاول رییس فدرال رزرو در کنفرانس خبری که بعد از اتمام جلسه برگزار شده بود گفت: «با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش تورم، انتظار می رود در جلسه ماه اوت هم نرخ بهره با نرخ ۰.۷۵ درصد افزایش یابد. ما باید اطمینان پیدا کنیم که در مقابل تورم می ایستیم زیرا تورم فزاینده به اقتصاد و زندگی مردم آسیب زیادی وارد می کند و باید از ابزارهای مختلف برای مقابله با آن استفاده کنیم.»

وی ادامه داد: «فدرال رزرو فشارهای اقتصادی ناشی از تورم را می شناسد و برای مبارزه با آن وارد عمل شده است. در نظر داشته باشید که درصورتی می توانیم انتظار کاهش تورم را داشته باشیم که در درجه اول برای دوره ای نرخ تورم ثابت بماند ولی بررسی شاخص تورم در ماه های اخیر نشان می دهد با وجود اجرای سیاست افزایش نرخ بهره، هنوز تورم در امریکا در مسیر رشد است و این چالشی جدی برای اقتصاد ایجاد کرده است.»

در نتیجه اجرای این سیاست نرخ بهره بانکی در امریکا به ۱.۷۵ درصد می رسد و انتظار می رود تا انتهای امسال این کشور بهره ۳ درصدی را تجربه کند.

به دنبال انتشار این خبر در امریکا، ارزش شاخص سهام در کشورهای اروپایی به شدت کاهش پیدا کرد و باعث شد تا تصمیم گیری در مورد سیاستهای لازم برای مقابله با تورم به اصلی ترین رویکرد آنها تبدیل شود.

بانک مرکزی بریتانیا در جلسه فوق العاده خود به رسیدن نرخ تورم در این کشور به بالاترین سطح طی ۴۰ سال اخیر اشاره کرده است و بر ضرورت مقابله با این تورم تاکید کرد. قرار بر این است در مورد نرخ بهره بانکی در بریتانیا هم در هفته آینده تصمیم گیری شود.

در دیگر کشورهای اروپایی هم تلاش برای مقابله با تورم و پذیرش اثرات منفی اقتصادی ناشی از افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا شروع شده است. این کشورها در تلاش هستند تا در سیاستی تقابلی نرخ بهره بانکی را افزایش دهند ولی در مورد میزان افزایش و زمان اجرای این سیاست هنوز اطلاعاتی ارایه نشده است.

کد خبر: ۱۵۶٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha