۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
صنعت سازه‌های فولادی، آماده ورود به بازارهای جدید| دغدغه معیشت، علیه کارگران توانمند عمل می کند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

صنعت سازه‌های فولادی، آماده ورود به بازارهای جدید| دغدغه معیشت، علیه کارگران توانمند عمل می کند

گرگان- روی کار آمدن دولت سیزدهم و اصلاح برخی مقررات در حوزه تبادلات صادراتی تکاپو و رونق صنایع بسیاری راه انداخت که صنایع حوزه فولاد مانند واحدهای ساخت سازه های فلزی هم در آن قرار گرفت.

بازار؛ گروه استان‌ها: توسعه تعاملات سیاسی با کشورهای همسایه و وقوع برخی چالش ها و تحولات سیاسی اجتماعی در کشورهای پیرامونی ایران سبب شد تا بازارهای صادراتی جدیدی فراروی فعالان اقتصادی ایران قرار بگیرد.

فعالان صنعتی و اقتصادی استان گلستان هم تلاش کردند تا از این فرصت های پیش آمده نهایت بهره را برده و بتوانند زمینه افزایش صادرات و توسعه اشتغال و رونق اقتصادی بیشتر را برای استان گلستان فراهم آورند. یکی از شرکت هایی که در این زمینه تاکنون عملکرد قابل قبولی داشته است شرکت «سوله استرآباد» است که در زمینه تولید سازه های فولادی و سوله های صنعتی مشغول به فعالیت است.

در همین زمینه با «سید علی موسوی» مدیرعامل این شرکت گفتگو کردیم که در ادامه خواهد آمد:

* شرایط صنعت ساخت سوله را در کشور چطور ارزیابی می کنید؟
صنعت ساخت سوله و سازه های فولادی در زمره صنایع تکنولوژی برتر یا های تکنولوژی محسوب نمی شود بلکه جزو صنایعی است که فعالان بسیاری در آن حضور دارند و در عرف به آنها صنایع اشباع شده می گویند. در دولت قبلی رکود بسیار سنگینی در صنعت ساخت سازه های فولادی حاکم بود و تعداد زیادی از همکاران ما در این صنعت به سبب شرایط بازار مجبور به ترک فعالیت خود شدند به طور مثال در شمال کشور از حدود ۵۰ شرکت فعال به ۲۵ شرکت رسید و در حال حاضر شرکت هایی که باقی مانده‌اند وضع قابل قبولی دارند.

در دولت قبلی رکود بسیار سنگینی در صنعت ساخت سازه های فولادی حاکم بود

* پیش بینی شما از آینده صنعت سوله چیست؟
با آغاز به کار دولت جدید موانع بسیاری بر چیده شده و انتظار است شرایط بهتر شود. در دولت قبل به سبب وضع قوانین دست و پاگیر مشکلات زیادی ایجاد شده بود که از آن جمله می‌توان به وضع قوانین مربوط به «تعهدات ارزی ناشی از صادرات» اشاره کرد، این امر منجر به از دست دادن بازارهای صادراتی شد ولی در چند ماه اخیر تسهیل سازی خوبی در بخش صنعت انجام شده است و شاهد تزریق دوباره امید به فعالان این بخش هستیم. در شرایط فعلی افزایش انگیزه بین فعالان سوله سازی مشهود است و بعد از چند سال در حال جذب نیرو و توسعه بازار هستیم.

پویایی دوباره در صنعت سازه‌های فولادی | آماده ورود به بازارهای جدید

* تولیدات خود را در چه بازار هایی عرضه می کنید؟
سه سبد فروش استان، کشور و صادرات داریم که برای جذب مشتری و بازاریابی آن ها به صورت مستقل و مستمر مشغول هستیم و تلاش می کنیم تا این بازارهای سه گانه را حفظ کنیم. در بازارهای صادراتی سفارش هایی از کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان داشته و کشورهای مشترک المنافع را به عنوان هدف اصلی انتخاب کرده‌ایم؛ مضافاً این که در برخی تحولات سیاسی کشورهای پیرامونی به دنبال بازارهای جدید هستیم. ارتقاء تعاملات ایران با برخی کشورها مانند ارمنستان و حذف عوارض و مالیات سبب ارتقاء تبادلات مالی و تجاری شده و رویکردهای مثبتی به بازار تزریق شده است. با توجه به جایگاه استراتژیک ایران، فعالان صنعت سوله می توانند به بازارهای کشورهای مشترک‌ المنافع کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای شاخ آفریقا صادرات داشته باشند و از این ظرفیت استفاده کنند.

* وضعیت نیروی انسانی در صنعت سوله سازی چگونه است؟
دغدغه های اقتصادی و معیشتی بهره‌گیری از کارگران توانمند و تخصصی را با چالش روبرو کرده است، با وجود افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در قانون کار، اما شرکت سوله استرآباد حدود ۱۰۰ درصد حقوق کارگران را افزایش داده ولی همچنان بسیاری از کارگران در تامین معیشت خود با مشکل و تنگنا مواجه هستند و تا زمانی که نتوانیم چالش‌های اقتصادی و معیشتی کارگران را برطرف کنیم نمی توانیم امید زیادی برای توسعه تولیدات داشته باشیم.

در بازارهای صادراتی سفارش هایی از کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان داشته و کشورهای مشترک المنافع را به عنوان هدف اصلی انتخاب کرده‌ایم

هشت سال پیش حدود ۲۲۰ نیروی بیمه شده در شرکت مشغول به فعالیت بودند ولی در حال حاضر این عدد به ۶۰ نفر رسیده است. در حالی که ظرفیت شرکت سوله استرآباد هزار تن بوده ولی هم اکنون تنها با ۳۰۰ تن و در یک شیفت فعال است زیرا گرانی مصالح و مواد اولیه سبب شده تا فعالیت های عمرانی و سرمایه گذار کاهش یابد. تامین سرمایه در گردش برای ساخت و ساز واحدهای عمرانی و صنعتی و ساختمانی یک دغدغه بزرگ برای سرمایه گذاران است و اثر آن در صنعت سوله سازی هم مشاهده می شود.

پویایی دوباره در صنعت سازه‌های فولادی | آماده ورود به بازارهای جدید

* وضعیت تامین مواد اولیه و قیمت آن در سال های اخیر چگونه بوده است؟
مهم ترین ماده اولیه شرکت، فولاد است که از کارخانجات داخلی مانند گیلان، اهواز و اصفهان تامین می‌شود؛ از دیگر مواد اولیه سیم جوش بوده که آن را هم از بازار داخلی تهیه می کنیم. تنها مواد اولیه وارداتی مشتقات رنگ است که از کشورهای ثالث خریداری می‌شود زیرا محصول درجه یک متعلق به آلمانی ها است که در حال حاضر به سبب تحریم آن را به ما محصولی نمی فروشند نوسانات دلار و ارز قیمت فولاد را بسیار افزایش داده است و شاید بتوان رقم ۱۰ برابری را برای افزایش قیمت این عنصر اولیه عنوان کرد.

* گرانی حمل و نقل چه تاثیری بر صنعت سوله سازی داشته است؟
با توجه به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل هزینه ترابری مواد اولیه و محصولات تولیدی تا پنج برابر افزایش یافته و این موضوع قیمت تمام شده تولیدات ما را بسیار گران تر از سایر کشورها می کند. هزینه حمل و نقل در داخل ایران قیمت تمام شده اقلام صادراتی مان را بسیار بالاتر از قیمت رقبا می سازد و این امر سبب می‌شود تا بازارهای هدف در اختیار رقبا قرار بگیرد.

کد خبر: ۱۵۶٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha