۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
چالش مهم کسب و کارهای الکترونیکی در اصفهان| تعدد مراجع قانونگذار و متولی مشکل اصلی است
در گفت و گو با بازار بررسی شد؛

چالش مهم کسب و کارهای الکترونیکی در اصفهان| تعدد مراجع قانونگذار و متولی مشکل اصلی است

اصفهان- عضو هیئت مدیره شرکت های دانش بنیان اصفهان با اشاره به چالش مهم کسب و کارهای الکترونیکی گفت: ساماندهی کسب و کارهای الکترونیکی گامی مهم و ارزشمند در توسعه این مدل کسب و کار است.

سعید امامی ابرقویی؛ بازار: مدل های جدید کسب و کار که شکل می گیرد، محیط بازار که این مدل ها برگرفته از شرایط آن است، نسبت به این پدیده جدید خود را تطبیق می دهد، اما روال همگونی که مدتی به طول می انجامد سبب می شود تا چالش های متعددی برای مالکان این کسب و کارها رخ دهد. هر چه سرعت این هم جهت شدن بیشتر باشد بازار سریع تر به ثبات خواهد رسید.

برای آنکه از نظر کارشناسان و فعالان حوزه کسب و کار الکترونیکی مطلع شویم با وحید شهسواری، عضو هیات مدیره شرکت های دانش بنیان استان اصفهان به گفتگو نشستیم تا در مسیر حل چالش های شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای الکترونیکی گام برداریم.

*وضعیت کنونی کسب و کارهای الکترونیکی در استان اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟
کسب و کارهای الکترونیک به سرعت در حال رشد هستند و با توجه به رشد حوزه فناوری اطلاعات و طرح تحول پیشران که تصویب شده است؛ شاهد شتاب در رشد این مدل کسب و کارها خواهیم بود.

پاندمی کرونا و شرایط پیش آمده سبب شد تا دیدگاه افراد نسبت به کسب و کارهای الکترونیکی مثبت تر و بهتر شود،اگر پیش از کرونا صحبت از برگزاری جلسات آنلاین یا کلاس های برخط می شد با ناباوری و یا مخالفت روبرو می شدیم اما امروز این مخالفت تبدیل به تقاضای روزافزون شده است

استان اصفهان یکی از بزرگترین مراکز کسب و کار کشور و یکی از قطبهای صنعتی ایران است؛ در اصفهان حتی در روستاها نیز این پیشرفت دیده می شود و در زمینه های حتی پیشرو بودن نیز مشاهده می شود.

پاندمی کرونا و شرایط پیش آمده سبب شد تا دیدگاه افراد نسبت به کسب و کارهای الکترونیکی مثبت تر و بهتر شود. اگر پیش از کرونا صحبت از برگزاری جلسات آنلاین یا کلاس های برخط می شد با ناباوری و یا مخالفت روبرو می شدیم اما امروز این مخالفت تبدیل به تقاضای روزافزون شده است.

پیش از این دوران شاهد بودیم که پلتفرم های آموزش های آنلاین و جلسات آنلاینی بودند که حتی یک کاربر هم نداشتند؛ خیلی از افراد حتی باور نمی کنند که این کسب و کارها و امکانات پیش از کرونا نیز وجود داشته اند.

*این تحول در بازار و همخوانی با کسب و کارهای دیجیتال را چگونه تحلیل می کنید؟
شاید بهتر باشد در خصوص کسب و کارهای آنلاین و حتی دیگر بازارها، قواعد را به دوران پیش از کرونا و پس از کرونا تقسیم کنیم. شیوه و قواعد ارتباطات با شیوع این پاندمی تغییر کسب و به واسطه آن نیز شیوه طرح ریزی کسب و کارها نیز دچار تحول شد.

استفاده از شبکه های مجازی می تواند هم سود داشته باشد و هم ضرر، چه خوب است که این انرژی به سوی موضوعات مفید هدایت شود که کسب و کارهای آنلاین یکی از مهمترین آنهاست.

استفاده از بستر اینترنت اشیا و هوش مصنوعی آینده دنیاست و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم و استان اصفهان نباید از این جریان عقب بماند و دیدگاه ها نسبت به گذشته تغییر کرده و این همسویی مشاهده می شود برای مثال پلتفرم های حمل و نقل آنلاین که در ابتدای ورود با موج بی اعتمادی و شایعات برای پذیرش همراه بود اما امروز نظرها متفاوت است.

امروز کسب و کارهای الکترونیکی با ارقام نجومی قیمت گذاری می‌شوند ما شاهد این هستیم که کسب و کارهای سنتی با این سرعت نمی توانند تا این حد ارزش آفرین باشند. کسب و کارهای الکترونیکی و دانش بنیان در ایجاد شغل نیز پیشتاز هستند.

*ساماندهی کسب و کارهای الکترونیکی در بین فعالان به شمشیری دو لب تعبیر می شود که شاید بتواند از محبوبیت توجه به این مدل کسب و کار بکاهد. نظر شما در این مورد چیست؟
ساماندهی موجب تهدید آینده این مدل کسب و کار نمی شود و حتی اگر ساماندهی صورت نگیرد ممکن است شاهد افول این کسب و کارها باشیم. در تمامی دنیا ساماندهی انجام می شود و این به سود مالکان و فعالان کسب و کار است.

در ایران قانون تجارت الکترونیک به دهه هشتاد باز می گردد و این قانون نمی تواند متضمن شرایط مناسب برای کسب و کارهای الکترونیکی باشد و این امر موجب نگرانی می شود. ما هم اکنون تعدد قانون ها و متولیان را شاهد هستیم و یکپارچگی قانون را نمی بینیم و در این ارتباط نیاز است برای تصویب قانون از خود فعالان کمک گرفته شود.

قانون گذاران از متخصصین بهره مند شوند تا قانون حامی کسب و کار ها باشد، اگر به قانون توجه نشود و اصلاح و بروزرسانی آن صورت نگیرد از رشد دنیا عقب خواهیم ماند.

موسسه ای نیست که در حوزه آمار و اطلاعات بتواند ما را یاری کند تا دید مناسب تری از محیط و آینده کسب و کارها داشته باشیم. به دلیل پر هزینه بودن در ایران شاهد آمارگیری مستمر و موثق نیستیم

*آیا برای پیش بینی و طرح ریزی کسب و کارها آمار و اطلاعات کافی وجود دارد؟
من منبع موثقی برای اعلام آمار در ایران نمی شناسم. موسسه ای نیست که در حوزه آمار و اطلاعات بتواند ما را یاری کند تا دید مناسب تری از محیط و آینده کسب و کارها داشته باشیم. به دلیل پر هزینه بودن در ایران شاهد آمارگیری مستمر و موثق نیستیم. جامعه ما دارای خصوصیات خاص خود است که کسب و کار را تحت تاثیر قرار می دهد.

*تعدد مراجع و تعدد قانون و قانون گذار را به عنوان چالش می بینید؟
تعداد مرجع در پیگیری و قانونگذاری کار را خراب می کند و چالش ایجاد می کند. برخی مراجع نسبت به یکدیگر دارای مواضع مخالف هستند این باید حل شود چون به مالکان کسب و کار ضربه وارد می کند. طرحی مانند جهش دانش بنیان می تواند الگویی برای توسعه کسب و کار های الکترونیکی باشد به خصوص در حوزه قانون گذاری این تعمیم می تواند راهگشا باشد.

کسب و کارهای الکترونیکی در دنیا رو به رشد است و صنعت ما در حال شکل‌گیری است؛ دنیا به سرعت در حال تغییر است، صنعت کسب و کار الکترونیکی مانند دیگر کسب و کارها نیست که بتوان با شکاف علمی با دنیا آن را پیش برد باید سریع خود را به سطح بالای جهانی برسانیم.

کد خبر: ۱۵۶٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد از سایت کاردان IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      این مدل کسب و کار کاملا نا شناخته است فقط ما امید به اصلاح داریم