۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
 نگهداشت نیروی انسانی متخصص به دلگرمی نیاز دارد
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت:

نگهداشت نیروی انسانی متخصص به دلگرمی نیاز دارد

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه نگهداشت نیروی انسانی متخصص به دلگرمی نیاز دارد، گفت: اعتقاد دارم در قالب یک نظام پایشی، آموزشی و انگیزشی پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند نیروهای نخبه داشته باشد.

به گزارش بازار، عظیم کلانتری‌اصل بعدازظهر روز گذشته(۲۴ خردادماه) در آیین تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه وجود ۴۰۰ نیروی دارای مدرک دکتری و ۶۰۰ نیروی متخصص در این مرکز علمی نشان از اهمیت آن در زمینه تولید علم و فناوری در صنعت نفت دارد، گفت: واقعیت آن است که سه پردیس بزرگ این مرکز هم‌اکنون بازوهای توانمند تحقیق و توسعه (R&D) صنعت نفت به‌شمار می‌آیند.

وی گفت: پژوهشگاه صنعت نفت در سال‌های اخیر خدمات زیادی را به بدنه صنعت نفت و بعضی از سازمان‌های دیگر همچون سازمان استاندارد، گمرک و حتی وزارت امور خارجه ارائه کرده است که به‌طور طبیعی بعضی از این خدمات دارای اشکالاتی نیز است که باید برای رفع آنها اقدام‌های بیشتری شود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه هم‌اکنون مشکلات مالی در این مرکز وجود دارد، گفت: هر آنچه این مرکز از ارائه خدمات فنی و مهندسی به بدنه صنعت نفت به‌دست می‌آورد در مسائل جاری هزینه می‌شود، از این رو هزینه‌ای برای توسعه این مرکز باقی نمی‌ماند، تقاضا دارم وزارت نفت در این زمینه حمایت بیشتری از این مرکز انجام دهد.

کلانتری‌اصل تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت باید از دریافت پروژه‌های موردی از بدنه این صنعت پرهیز و به‌صورت کلان و متمرکز برای تولید فناوری و دانش فنی اقدام کند.

وی بر ایجاد یک نظام انگیزشی برای همکاری با شرکت‌های خصوصی فعال در عرصه صنعت نفت تأکید کرد و گفت: هم‌اکنون در این زمینه به‌دلیل انتخاب بعضی از شرکت‌های خاص برای همکاری با این مرکز علمی در مراجع قضایی پرونده باز وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه نگهداشت نیروی انسانی متخصص به دلگرمی نیاز دارد، گفت: اعتقاد دارم در قالب یک نظام پایشی، آموزشی و انگیزشی پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند دو برابر نیروهای کنونی جذب نیروی نخبه داشته باشد. لزومی ندارد نیروی انسانی در این مرکز برای ۳۰ سال استخدام شود، بلکه می‌توان با حداقل پنج سال آموزش، نیروی انسانی توانمندی را تحویل بازار کار در صنعت نفت و بخش خصوصی داد.

کلانتری‌اصل بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در پژوهشگاه صنعت نفت تأکید کرد و گفت: لزوماً به‌دنبال تغییرات خاصی در پروژه‌ها و طرح‌های این مرکز نیستم و طرحی‌های موفق باید پیگیری بیشتری شوند.

وی با تأکید بر اینکه پژوهشگاه صنعت نفت باید رصدخانه چالش‌های صنعت نفت باشد، گفت: در این مسیر به همگرایی و همکاری با سایر مراکز پژوهشی و علمی صنعت نفت همچون پارک علم و فناوری صنعت نفت اعتقاد داریم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در آموزش‌های دینامیک این مرکز گفت: برای رونق بیشتر در پروژه‌های این مرکز باید فضای باز همکاری با مشتریان ایجاد شود. در این مسیر باید خود را برای ارائه خدمات حتی به شرکت‌های اکتشاف و تولید آماده کنیم.

ریزش شدید نیروهای نخبه پژوهشگاه صنعت نفت در ۸ سال اخیر
جعفر توفیقی، رئیس پیشین پژوهشگاه صنعت نفت نیز در ادامه، بر ضرورت جذب پژوهشگر و هیئت علمی جدید در این مرکز علمی صنعت نفت تأکید کرد و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت در دولت گذشته ریزش شدید نیروی نخبه داشته است که یکی از دلایل اصلی آن وجود محدودیت‌ها و قوانین اداری سخت حاکم بر این مرکز علمی و بازنشستگی نیروه بود، این در حالی است که کشورهای منطقه به‌شدت به‌دنبال سرمایه‌گذاری در بخش تولید دانش فنی و فناوری‌های روزآمد هستند.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه صنعت نفت بزرگ‌ترین قطب تولید فناوری در این صنعت است، گفت: در کنار حمایت‌ از شرکت‌های دانش‌بنیان باید از پژوهشگاه صنعت نفت نیز حمایت‌ها ادامه داشته باشد تا این مرکز بتواند همچون گذشته نیازهای فناورانه صنعت نفت را تأمین کند.

رئیس پیشین پژوهشگاه صنعت نفت افزود: خدمات فنی و مهندسی پژوهشگاه صنعت نفت به تأسیسات صنعت نفت در طول سال‌های گذشته بی‌شمار بوده است. برای نمونه در یک فقره دانش فنی این مرکز علمی در پالایشگاه نفت شازند امام خمینی (ره) بیش از ۴۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به‌دنبال داشته است. هم‌اکنون صدها تن کاتالیست تولیدشده با دانش فنی این مرکز در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در حال کار است.

توفیقی با انتقاد از الگوی مالی و اقتصادی کنونی این مرکز اظهار کرد: هم‌اکنون شرکت ملی نفت ایران تنها حقوق ۶۰۰ نفر از هزار و ۶۰۰ نفر کارکنان این مرکز را تأمین می‌کند، از این رو تأمین حقوق هزار نفر باقیمانده افزون بر هزینه‌های نگهداشت و توسعه به‌عهده خود پژوهشگاه است.

وی با اشاره به اینکه امسال هزینه‌های نگهداشت و توسعه پژوهشگاه صنعت نفت به مرز ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و پولی برای توسعه و تجهیز این مرکز باقی نمی‌ماند، گفت: آزمایشگاه‌های این مرکز که روزگاری از پیشرفته‌ترین مراکز علمی منطقه خاورمیانه به‌شمار می‌رفت و ابزار تولید فناوری بود، سال‌هاست توسعه و تجهیز نشده است.

رئیس پیشین پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: پژوهشگاه صنعت نفت در صورت حمایت به‌راحتی می‌تواند در بحث تولید فناوری در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی جای شرکت‌های اروپایی و آمریکایی را در صنعت نفت بگیرد، در این راستا باید اختیارات بیشتری به مسئولان این مرکز داده شود، وانگهی تمام ممنوعیت‌های سیستم‌های اداری وزارت نفت برای پژوهشگاه نیز لحاظ می‌شود. برای نمونه در سال‌های اخیر یک پژوهشگر این مرکز برای تحقیقات و پژوهش و شرکت در همایش‌های بین‌المللی نتوانسته به خارج از کشور سفر کند.

توفیقی با بیان اینکه وزارت نفت باید حمایت بیشتر از مرکز توسعه فناوری پژوهشگاه صنعت نفت داشته باشد، افزود: هم‌اکنون چند شرکت شتاب‌دهنده فناوری و محقق علمی در این مرکز مشغول به‌کار بوده و به‌صورت شبکه با دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی تبادل‌نظر می‌کنند.

کد خبر: ۱۵۶٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha