۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گندم طی پنج ماه
بازار گزارش می دهد؛

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گندم طی پنج ماه

با شروع جنگ اوکراین قیمت محصولات کشاورزی در دنیا رشد کرد. افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گندم مساله ای بود که رسانه ها با آن به عنوان اصلی ترین معضل این روزهای دنیا نگاه کردند.

بازار؛ گروه بین الملل: تا انتهای ماه فوریه سال جاری تعداد بسیار کمی از سرمایه گذاران در بازارهای جهانی، تجارت در بازار گندم را سودآور می دانستند ولی زمانیکه که جنگ روسیه و اوکراین شروع شد، ورق در این بازار برگشت.

حمله روسیه به اوکراین سبب شد تا قیمت هر تن گندم از ۲۰۰ یورو به ازای هر تن به مرز ۴۰۰ یورو به ازای هر تن گندم برسد، رشد صد درصدی قیمت تحت تاثیر یک شوک. روسیه و اوکراین از بزرگترین صادر کنندگان گندم در دنیا هستند و درگیری این دو کشور باعث شد تا بخش زیادی از مزارع آسیب ببینند و سهم زیادی از محصولات برداشت شده امکان وارد شدن به بازارهای بین المللی را نداشته باشند.

این مساله باعث شد تا در بسیاری از بازارها علاوه بر تورم محصولات کشاورزی و غذایی، کاهش دسترسی به مواد غذایی به چالشی جدی تبدیل شود.

دویچه ووله با اشاره به افزایش قیمت مصحولات کشاورزی در اروپا و تاثیر آن روی هزینه های زندگی مردم نوشت: «بازار گندم با چالشهای زیادی روبرو شده است که اصلی ترین و مهمترین آن ها درگیری روسیه و اوکراین است. باید در نظر داشته باشیم که تنها یک چهارم گندم تولید شده در دنیا وارد بازار صادرات می شود و روسیه و اوکراین از بزرگترین صادرکنندگان گندم در دنیا هستند. زمانیکه این دو صادر کننده بزرگ از بازار خارج شوند دیگر نمی توان انتظار داشت بازار در وضعیت ثبات قرار داشته باشد.از طرف دیگری با شروع درگیری روسیه و اوکراین و افزایش قیمت نفت، صادرات کود شیمیایی هم از روسیه متوقف شد. این کشور بزرگترین صادر کننده کود شیمیایی در دنیا است و توقف صادرات آن به معنای کاهش توان تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم در دنیا است. البته رشد قیمت نفت که بازهم ریشه در درگیری روسیه و اوکراین دارد باعث شد تا تولید کود شیمیایی در دنیا کاهش پیدا کند. از طرف دیگر همه گیری کرونا در سال گذشته و کاهش دسترسی بسیاری از کشورها به نیروی کار کافی برای برداشت محصول و حتی کاشت برای سال تولیدی جدید هم معضل بزرگی است که باعث کاهش حجم تولید و عرضه محصولات کشاورزی در سال جاری می شود.»

افزایش قیمت محصولات کشاورزی در ماه های اخیر باعث شده است تا گزارشهای زیادی در مورد افزایش ۱۰ درصدی نرخ فقر در کشورهای صنعتی ارایه شود. این آمار برای کشورهای در حال توسعه بسیار بالاتر است و مشکلات زیادی را برای اقتصاد جهانی و جامعه به همراه می آورد.

دویچه ووله در این گزارش با اشاره به تاثیر تحریم های وضع شده علیه روسیه روی اقتصاد کشورهای اروپایی نوشت: «نه تنها درگیری های روسیه و اوکراین و تاثیر ان روی قیمت محصولات کشاورزی باعث تشدید مشکلات اقتصادی در دنیا شود بلکه چالشهای ناشی از تحریم های وضع شده علیه روسیه هم شرایط را سخت تر کرده است. در نتیجه این تحریم ها خرید نفت و گاز روسیه توسط اروپایی ها محدود شده است و کالاهای اساسی و فلزات هم از دسترس اقتصادهای اروپایی خارج شده است.»

بر مبنای گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گندم، افزایش بالغ بر ۶۰ درصدی قیمت برنج و افزایش ۶۲ درصدی شاخص قیمت مواد غذایی طی پنج ماه گذشته باعث شده است تا شمار زیادی از مردم در کشورهای در حال توسعه در آستانه بحران سلامتی قرار بگیرند. ادامه این وضعیت می تواند قحطی و گرسنگی را در کشورهای در حال توسعه و فقیر تشدید کند.

کد خبر: ۱۵۶٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha