۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
تقاضای ترکمنستان برای افزایش سوآپ گاز به آذربایجان از طریق ایران

تقاضای ترکمنستان برای افزایش سوآپ گاز به آذربایجان از طریق ایران

وزیر نفت، امروز میزبان معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در نفت و گاز بود و در این دیدار، درباره مناسبات دوجانبه و افزایش دوبرابری سوآپ گاز بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش بازار، جواد اوجی وزیر نفت کشورمان بعد از دیدار با شاهین عبدالرحمان معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در نفت و گاز گفت: از ابتدای دولت سیزدهم دیپلماسی انرژی در مورد کشورهای همسایه و فرا منطقه‌ای مطرح بود و در وزارت نفت این موضوع سرلوحه دیپلماسی انرژی بین الملی قرار گرفت و توانستیم با کشف بازارهای جدید برای فروش نفت و محصولات فرآورده‌های نفتی خودمان اقدامات خوبی را انجام دهیم.

اقای اوجی ادامه داد: در این دیدار با طرف ترکمنستانی درباره مسائلی از جمله تامین سوخت، صادرات فرآورده‌های نفتی، صادرات محصولات پتروشیمی بحث‌های خوبی شکل گرفت.

وزیر نفت افزود: از مهم‌ترین مسائل دوجانبه در این دیدار بحث سوآپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان بود، در سفری که هفته گذشته در راستای دیپلماسی انرزی به کشور آذربایجان داشتیم، مقامات کشور آذربایجان تقاضا داشتند تا افزایش سوآپ گاز به دوبرابر برسد که ما اعلام آمادگی کردیم و امروز هم با طرف ترکمنستانی در مورد این افزایش سوآپ گازی صحبت‌های خوبی انجام شد و طرف ترکمنستانی هم تقاضای افزایش سوآپ گاز به آذربایجان و سایر کشورهای منطقه را مطرح کرد و این فزایش سوآپ با توجه به زیر ساخت خطوط انتقال گاز در کشور کاملا قابل اجرا است.

اوجی تاکید کرد: همچنین دراین جلسه صادرات گاز ترکمنستان به ایران را هم پیگیری کردیم و در مورد پرداخت بدهی ما به ترکمنستان مقررگردیدکه در قبال بدهی گازی به کشور ترکمنستان از طریق صادرات گازی که در حال حاضر به کشور عراق داریم، مطالبات کشورمان را به حساب ترکمنستانی بابت بدهی گازی پرداخت کنیم.

وزیرنفت ادامه داد: در این دیدار دوجانبه مقامات دو کشور در مورد صادرات کاتالیست‌های پتروشیمی، درباره صدور خدمات فنی و مهندسی، باز سازی و نوسازی پالایشگاه‌ها و توسعه میادین نفتی و گازی هم صحبت شد.

در این دیدار وزیر نفت با تاکید بر سفر رئیس جمهور جدید ترکمنستان به ایران گفت: با خبر شدیم که سردار بردی محمد اف رئیس جمهور جدید ترکمنستان به ایران سفر خواهند کرد و فردا به همراه یک هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی راهی ایران خواهند شد، این اولین سفر خارجی رئیس جمهور جدید ترکمنستان است که در دور جدید روابط دوستانه دو کشور انجام خواهد شد و زمینه توسعه همکاری‌های دوجانبه را برای هردوکشور فراهم می‌کند.

کد خبر: ۱۵۶٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha