۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
اهمیت مشارکت مردم در حوزه بیابان زدایی
معاون ابخیز داری و امور مراتع سازمان جنگل ها تاکید کرد

اهمیت مشارکت مردم در حوزه بیابان زدایی

گرشاسبی، معاون ابخیز داری و امور مراتع سازمان جنگل ها گفت: برای تسریع در مشارکت مردم در امر بیابان زدایی ابزار و تسهیلاتی پیش بینی شده است.

به گزارش بازار، معاون ابخیز داری و امور مراتع سازمان جنگل ها با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در حوزه بیابان زدای گفت برای تسریع در این کار ابزار و تسهیلاتی پیش بینی شده است.

گرشاسبی افزود از جمله مشارکت های مردمی می توان به روز درختکاری اشاره کرد اما موضوع واقعی مشارکت تصمیم‌سازی و سیاست گذاری و تهیه یک کار مشترک یا اقدام مشترک برای اجرای پروژه ها است.

وی گفت عموم پروژه‌های ما در۲۲ استان بیابانی کشور، حداقل از ۱ تا ۴ پایلوت، اقدام پروژه ترسیب کربن و پروژه rfldl و حبله رود و منارید و غیره کار شده است یعنی جامعه های هدف شناسایی شده اند و درخت مشکلات توسط جامعه های هدف تدوین شده که مشکل تخریب سرزمین کجا است.

این پروژها عمدتا در استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان خراسان رضوی و خراسان جنوبی و اصفهان است. گرشاسبی با بیان اینکه بحث مشارکت مردم و اینکه مردم چگونه میتوانند در طرح‌های بیابازدایی مشارکت داشته باشند. گفت یکی از روش هایی که در بیابان زدایی استفاده میشود کاشت گیاهانی است که با مناطق خشک و شوره زار ها به خوبی کنار می آیند و هم اکنون برای سبز کردن بیابان ها اکالیپتوس و اقاقیا که بتواند حجم بالای از سدیم رو تحمل کند کشت می کنند.

معاون ابخیز داری و امور مراتع سازمان جنگل ها گفت دستگاه های بین المللی، روشهای مستقیم بیابان زدایی را خیلی توصیه نمی‌کنند که ما اجازه بدهیم سرزمینی بیابان بشود و بعد در آن درخت بکاریم و نگهداری درختان مشکلات خاصی از جمله تهیه آب و ماندگاری در آن خاک دارد.

گرشاسبی با بیان اینکه سیاست‌ دولت در پروژه های مشارکتی این است که سعی کنیم که بیابان توسعه پیدا نکند واز حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی رویه اب جلوگیری شود گفت اراضی کشاورزی سال به سال عقب‌نشینی می کند وبه بیابان تبدیل می شود. بیابان فقط عرضه ملی نیست اگر عرصه کشاورزی ویژگی بیابان را پیدا کند، آن هم بیابان است.
وی همچنین با اشاره به اینکه فرونشست زمین هم یک نوع تخریب سرزمینی است گفت برای مقابله با آن کاشت گیاه ضروری است.
گرشاسبی گفت پیشگیری از بیابان زایی از اصول ما است و باید دولتها روی توسعه بیابان زایی تمرکز کنند و علل آن را در یابند و برای آن راهکار پیدا کنند.

وی افزود نکته بعدی کار بر روی معیشت مردم است چون با گسترش عرصه های بیابانی معیشت مردم به خطر می افتد در این پروژه ها ما روش های مختلف معیشت جایگزین را انجام دادیم مانند پرورش مرغ بومی، بوقلمون، صنایع دستی، ملیله دوزی و طیف وسیعی هم برای آنها بازار هدف ایجاد کردیم و با این روش از مهاجرت روستاییان جلوگیری شد.

گرشاسبی گفت نکته بعدی تشکیل صندوق های اعتباری برای روستاییان بود که ۵۰ درصد را دولت و unep پرداخت کرد

و ۵۰ درصد هم اورده گروه های خانوادگی بود و با این روش دست اندازی به اراضی کشاورزی، آب، خاک و مرتع کم خواهد شد.

وسعت بیابانهای کشور حدود ۴۲ میلیون هکتار است و حدود ۲ میلیون هکتار از آن هم در مناطق کاملاً بحرانی قرار دارد به نظر می رسد طرح های حمایتی و اشتغالزایی در این مناطق باید نسبت به گذشته افزایش پیدا کند هرچند که این اراضی تبدیل به بیابان شدند و قابل استفاده نیست با این وجود میشود از تکنولوژی ها و روش های مختلفی برای سبز کردن بیابان استفاده کرد.

کد خبر: ۱۵۶٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha