۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۵
ادامه دستورات رئیسی برای وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| «میرکاظمی» در بودجه ریزی کوتاه آمد؟
«بازار» گزارش می دهد

ادامه دستورات رئیسی برای وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| «میرکاظمی» در بودجه ریزی کوتاه آمد؟

در سلسله دستورات رئیس جمهور برای پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی از چند روز دیگر، به نظر می رسد دستپخت جدیدی از سوی میرکاظمی برای بنیاد مسکن تهیه شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: از ۲۵ آبان ماه سال گذشته که رئیسی رئیس جمهور در شورای عالی مسکن دستور داد تا وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد آغاز و اجرایی شود بارها و بارها دیده ایم که هم مقامات ارشد بنیاد مسکن نسبت به تاخیر و هم مسئولان سازمان برنامه و بودجه نسبت به تورم زا بودن این تسهیلات اظهارنظر کرده اند.

از همان روزی که مقرر شد تا بانک های عامل نسبت به پرداخت وام مسکن روستایی اقدام کنند بارها و بارها دیدیم که رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا پرداخت وام مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد اجرایی و عملیاتی شود. اما ظاهرا سُمبه برنامه و بودجه پر زورتر از بنیاد مسکنی ها بوده است که هر بار پرداخت این تسهیلات به تاخیر افتاد.

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه بارها و بارها در خصوص پرداخت وام مسکن روستایی با نرخ ۵ درصد سود واکنش نشان داده و اعلام کرد که چنانچه این وام با این نرخ سود پرداخت شود تورم زا خواهد بود.

اما از سویی دیگر مقامات ارشد بنیاد مسکن بر این باور بودند که میرکاظمی تخصصی در بودجه ریزی ندارد و با این حرف مخالف هستند.

میرکاظمی رئیس سازمان بودجه دوست من است و بارها تجربه همکاری با ایشان را داشته‌ام اما میرکاظمی در بودجه‌ریزی تخصص آنچنانی ندارد و سازمان برنامه و بودجه باید به این موضوع توجه داشته باشد که اگر غروب روزی که به منزل می‌رود، از این موضوع که هیچ هزینه و بودجه‌ای را پرداخته نکرده خوشحال بوده باشد، این خوشحالی درستی نیست

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن در ۲۰ فروردین ماه امسال و در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که اقدام رئیس جمهوری برای افزایش وام ۲۰۰ میلیون تومانی و برخورد با سازمان برنامه و بودجه چه بوده، توضیح داده بود که رئیس جمهوری سریعا دستور دادند تا مشکل حل شود و وام ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت شود. آقای میرکاظمی رئیس سازمان بودجه دوست من است و بارها تجربه همکاری با ایشان را داشته‌ام اما میرکاظمی در بودجه‌ریزی تخصص آنچنانی ندارد و سازمان برنامه و بودجه باید به این موضوع توجه داشته باشد که اگر غروب روزی که به منزل می‌رود، از این موضوع که هیچ هزینه و بودجه‌ای را پرداخت نکرده خوشحال بوده باشد، این خوشحالی درستی نیست.

ادامه دستورات رئیسی برای وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| «میرکاظمی» غیر متخصص در بودجه ریزی کوتاه آمد؟

او با بیان اینکه از آبان ماه سال گذشته که وام‌های ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن پرداخت نشده، سازمان برنامه‌ و بودجه برنده نبود و قطعا عواقب سنگینی برای مردم خواهد داشت معتقد است که در سال گذشته شاهد بالانس بودن وضعیت مهاجرت بودیم و پیش‌بینی می‌کردیم که مهاجرت معکوس رخ دهد اما اگر به مباحث اقتصادی روستا توجه نداشته باشیم به طور قطع مهاجرت از روستا افزایش می‌یابد. آقای میرکاظمی باید بداند که توجه به مسکن روستایی و طرح هادی، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

وی تاکید کرد: در سال گذشته پرداخت تسهیلات بازسازی مسکن روستایی ۱۸ درصد ابلاغ شد که این موضوع هم با نهیب رئیس جمهور برطرف شد و سازمان برنامه خود را جمع و جور کرد و پس از برخورد رئیس جمهور، نرخ سود را به ۵ درصد کاهش داد.

در تازه ترین دستور رئیسی رئیس جمهور مقرر شده تا با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه از ابتدای تیر دستورالعمل پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به بانک‌ها ابلاغ شود

اما حالا در تازه ترین دستور رئیسی رئیس جمهور مقرر شده تا با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه از ابتدای تیر دستورالعمل پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به بانک‌ها ابلاغ شود. آنطور که مشخص است این است که در جلسه ای که چند شب پیش با حضور رئیس‌جمهور، مسوولان سازمان برنامه‌ و بودجه و وزارت راه و شهرسازی برگزار شد رئیسی دستور داده اند تا تسهیلات ۲۰۰ میلیون‌ تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد هرچه سریع‌تر پرداخت شود.

آنطور که به نظر می رسد ظاهرا این بار سازمان برنامه و بودجه از موضع خود تا حدودی کوتاه آمده است که اعلام شده است از اول تیر ماه تسهیلات ۲۰۰ میلیون‌ تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد به بانک ها ابلاغ و عملیات پرداخت آغاز خواهد شد.

ادامه دستورات رئیسی برای وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| «میرکاظمی» غیر متخصص در بودجه ریزی کوتاه آمد؟

هر چند ۳ ماه از بهترین روزهای سال را با عدم پرداخت تسهیلات از دست داده ایم و به گفته رئیس بنیاد مسکن هر روز تاخیر در پرداخت تسهیلات نوسازی ۵۵۵ واحد مسکونی را به تاخیر انداخته است اما اگر از اول تیر ماه این دستور عملیاتی شود می توان امیدوار بود که ساخت و نوسازی مسکن روستایی استارت خوبی خواهد خورد.

اجرای طرح بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی از سال ۱۳۸۴ و با ۵ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت ۵ درصد شروع شد که این میزان تسهیلات در همان سال‌ها ۷۰ درصد قیمت تمام شده مسکن را پوشش می‌داد. در حالیکه با افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی تسهیلات روستایی سهم وام در هزینه تمام شده واحدهای مسکونی روستایی حدود ۵۰ درصد است.

از دی ماه کار اجرای طرح بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی در ۷۵ هزار واحد مسکونی متوقف شده است و مردم به هیچ عنوان تمایلی به دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی نشان نداده اند. بنیاد مسکن تعهد می‌کند تا افزایش تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به واحدهایی که کار را آغاز کرده اند تعلق بگیرد. حال باید دید این بار هم این دستور جدید رئیس جمهور همانند دستورات و وعده های قبلی به واقعیت تبدیل خواهد شد یا خیر؟

کد خبر: ۱۵۶٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • تقی کریمی IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      1 0
      وام نمیخوادبدین من توی یک روستاخونه ساختم نه آب میدم نه برق نه گاز میگن دهیاری نامه بدهد دهیارهم میگه صدملیون بده تانامه بدم
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      1 0
      اینقدر دیر پرداخت میشه که ارزش صد تومن را هم نداره
    • دکترعبداله IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      1 0
      ?میرکاظمی دولت رئیسی را بیچاره می کند
    • م س IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      2 0
      سلام.این تپل فقط زورش به کارمند رسید...