۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
در آمد ۹۳ میلیارد یورویی روسیه از راه فروش نفت و گاز

در آمد ۹۳ میلیارد یورویی روسیه از راه فروش نفت و گاز

تحقیقات نشان می دهد روسیه طی صد روز نخست جنگ اوکراین، بیش از نود و سه میلیارد یورو از راه صادرات انرژی‌های فسیلی درآمد کسب کرده است.

به گزارش بازار، بر اساس اعلام یک موسسه تحقیقاتی مستقل، روسیه طی صد روز نخست جنگ اوکراین بیش از نود و سه میلیارد یورو از راه صادرات انرژی‌های فسیلی درآمد کسب کرده است.

مرکز مطالعات انرژی و هوای پاک (CREA) که در فنلاند مستقر است ضمن اعلام این مطلب افزود بخش عمده این صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که اوکراین به کشورهای غربی فشار وارد می‌ کند تا هر گونه دادوستد تجاری با روسیه را متوقف کنند.

اتحادیه اروپا اخیرا تحریم تدریجی واردات نفت از روسیه را آغاز کرده است. با توجه به اینکه این اتحادیه به شدت به گاز روسیه وابسته است، هنوز تصمیمی درباره تحریم گاز اتخاذ نکرده است.

بر اساس اعلام این موسسه مطالعاتی، اتحادیه اروپا طی صد روز ابتدایی جنگ اوکراین حدود پنجاه و هفت میلیارد یورو نفت از روسیه وارد کرده است. بزرگترین واردکننده‌های نفت از روسیه طی این مدت به ترتیب چین (با دوازده میلیارد و ششصد میلیون یورو)، آلمان (با دوازده میلیارد و صد میلیون یورو) و ایتالیا (با هفت میلیارد و هشتصد میلیون یورو) بوده اند.

درآمدهای روسیه از انرژی‌های فسیلی نیز به ترتیب متعلق به نفت خام (چهل و شش میلیارد یورو)، گاز ارسالی از خطوط لوله گاز (بیست و چهار میلیارد یورو) و محصولات نفتی، ‌گاز طبیعی مایع و زغال سنگ بوده است.

هر چند میزان صادرات نفتی روسیه کاهش یافته و این کشور مجبور شده در بازارهای بین المللی نفت خود را به قیمت پایین تری بفروشد، ‌اما باز هم این کشور از افزایش جهانی بهای انرژی سود برده است.

بنا به اعلام این موسسه تحقیقاتی، ‌ هر چند شماری از کشورها از جمله لهستان، فنلاند و کشورهای حوزه دریای بالتیک تلاش‌های چشمگیری برای کاهش واردات انرژی از روسیه صورت داده اند، اما کشورهای دیگری از جمله چین، ‌هند، ‌امارات عربی متحده یا فرانسه نیز هستند که میزان خرید خود را از افزایش داده اند.

یکی دیگر از تحلیلگران این موسسه گفت: در حالی که اتحادیه اروپا در نظر دارد تحریم‌های سختگیرانه تری علیه روسیه اعلام کند، فرانسه میزان واردات انرژی خود از آن کشور را افزایش داده، ‌به طوری که به بزرگترین خریدار گاز طبیعی مایع از روسیه تبدیل شده است.

کد خبر: ۱۵۶٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha