۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
گروسی پیشرفت اقتصاد ایران را به همکاری با آژانس منوط کرد

گروسی پیشرفت اقتصاد ایران را به همکاری با آژانس منوط کرد

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن اصرار بر گفت و گوی مقام های ایرانی با آژانس، مدعی شد که تنها راه جلب اعتماد برای پیشرفت اقتصاد ایران، حضور بازرسان هسته ای است.

به گزارش بازار، رافائل گروسی دیروز (۲۲ خرداد) در مصاحبه با برنامه جی پی اس، جبران وقفه طولانی در بازرسی و نظارت بر برنامه هسته ای ایران را بسیار دشوار دانست و گفت: در آن صورت مجبوریم که یک نظام (بازرسی) خاص به همراه اعلامیه های جدید با امکان بازگشت بازرسان و بررسی سوابق و بازرسی از اماکن وضع کنیم.

گروسی افزود که هر چه وقفه در نظارت ها بیشتر شود، دستیابی به توافق هسته ای دشوارتر خواهد شد.

وی از مقام های ایرانی خواست تا در مورد از سرگیری همکاری ها با آژانس گفت و گو کنند.

وی مدعی شد که تنها راهی که برای جلب اعتماد لازم برای پیشرفت اقتصاد در برابر ایران وجود دارد، اجازه دادن به حضور بازرسان آژانس در تاسیسات هسته ای است.

جمهوری اسلامی ایران پنج شنبه هفته پیش (۱۹ خرداد) و قبل از تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برخی همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه امروز در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران قطعنامه آژانس را کاملا سیاسی و طراحی شده خواند و گفت: این قطعنامه در مسیری بین ایران و آژانس ایجاد شده بود و توافق شده بود، خلل ایجاد کرده است، اقدام به تغییر لحن، تغییر گفتگو، تغییر واژه ها که به ناگاه در بیان مدیرکل به پارلمان اروپا رخ داد، نشان می‌دهد که دستور پذیری از یک مرکز انجام شده است.

به رغم اظهارات گروسی، یک مقام رسمی آمریکا ادعای اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را مبنی بر اینکه اقدام ایران در غیرفعال کردن تعدادی از دوربین های نظارتی آژانس ضربه ای مرگبار برای روند مداکرات وین است، را مردود دانست.

روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز امروز(دوشنبه) به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: این اقدام ایران اگر چه یک ضربه جدی می تواند باشد اما نمی توان آن را ضربه مرگبار برای توافق هسته ای دانست.

کد خبر: ۱۵۶٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha