۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸
احیای دیپلماسی انرژی با سوآپ گازی ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

احیای دیپلماسی انرژی با سوآپ گازی ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران

تفاهم‌نامه افزایش ۲ برابری سوآپ گازی ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران ضمن پایداریِ شبکه گاز شمال شرق ایران، به استحکام گام‌های کشور در مسیر تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه نیز کمک می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا ورناصری، تفاهم‌نامه افزایش ۲ برابری سوآپ گازی ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران این توافق را به معنای احیای دیپلماسی انرژی کشور دانست و گفت: اصولا برای احیای دیپلماسی انرژی به تعریف برنامه‌های بلندمدت با شرکای راهبردی درحوزه‌های جغرافیای مجاورِ مرزهای ایران نیاز داریم لذا کشورهای مستقل خاورمیانه و غرب آسیا که اراده‌ای جهت نقش‌آفرینیِ آینده‌نگرانه در منطقه دارند، جایگاه ویژه‌ای در کانون تمرکز سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران جهت ایجاد توازن مثبتِ روابط بین‌الملل با بهره از ظرفیت‌های اقتصادی و دیپلماتیک دارند.

نماینده مردم مسجد سلیمان، اندیکا، لالی و هفتگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دنیا ۷۰ درصد مبادلات تجاری ملل با همسایگانِ مجاورشان صورت می‌گیرد، افزود: به یقین دکترین توسعه روابط با همسایگان مورد استقبال اغلب همسایگانِ همسو با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران واقع می‌شود. توسعه روابط یکی از راهکارهای اثرگذار ما جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها ضمن تلاش جهت رفع تحریم‌ها است بنابراین این تفاهم‌نامه ضمن پایداریِ شبکه گاز شمال شرق ایران، به استحکام گام‌های کشور در مسیر تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه نیز کمک می‌کند.

وی با یادآوری اینکه ایران با ذخایر حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب گاز یکی از بزرگترین ظرفیت‌های گاز جهان را دارا است، ادامه داد: قراردادهای تجارت گاز ابعاد سیاسی-امنیتی بالایی دارند و این سوآپ علاوه‌بر مزایای اقتصادی، همسوییِ متقابل سیاسی کشورهای طرف قرارداد، توسعه همکاری در بخش‌های حمل و نقل، تجارت، برق، کاهش تنش‌های مرزی را نیز تسهیل و محقق می‌سازد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به دیگر اقداماتی که باید در راستای احیاء دیپلماسی انجام داد اشاره کرد و افزود: جهت احیاء دیپلماسی انرژی مواردی مانند ثبات سیاسی و امنیت در مرزها، تعدیل قوانین، توسعه زیرساخت‌های حقوقی-اجرایی جهت ورود سرمایه‌گذاران خارجی، فعال‌سازی دیپلماسی نوآوری با کشورهای منطقه و جهان به منظور افزایش تبادلات فناورانه صنعت نفت، دیپلماسی با محوریت تجارت نفت، گاز، فرآورده و محصولات پتروشیمی، صدور خدمات فنی-مهندسی، ساماندهی و ارتقای روابط تجاری با کشورهای آسیایی، استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ازجمله اوپک، مجمع کشورهای صادرکننده گاز و... باید محقق شود.

کد خبر: ۱۵۵٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha