بار تصمیم‌گیری‌های اشتباه دولت‌ها را بخش خصوصی به دوش می‌کشد
عضو هیات رئیسه‌ اتاق ایران:

بار تصمیم‌گیری‌های اشتباه دولت‌ها را بخش خصوصی به دوش می‌کشد

کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با انتقاد از روند افزایشی دخالت دولت‌ها در اقتصاد کشور می‌گوید: دو دهه است که اقتصاد با پیامدهای دخالت‌های شدید دولت‌ها مواجه است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، عضو هیات رئیسه اتاق ایران از تشدید دخالت و نظارت دولت در اقتصاد کشور طی حدود دو دهه اخیر یاد کرد و افزود: فشار هر تصمیم اشتباهی که دولت‌ها می‌گیرد بر دوش بخش خصوصی است و فعالان این عرصه مدام در تنگنا قرار می‌گیرند.

کیوان کاشفی در نشست فعالان بخش کشاورزی کرمانشاه، رئیس اتاق کرمانشاه وجود سامانه‌های متعدد و بررسی زیروبم مبادلات فعالان اقتصادی را گوشه‌ای از این تنگنا دانست و یادآور شد: به دلیل این فشارها اعتماد در بازار و فضای مبادلاتی بین فعالین اقتصادی از دست رفته است.

کاشفی خاطرنشان کرد: در گذشته بازاریان با اتکا به اعتماد به یکدیگر کسب‌وکار خود را پیش می‌بردند و امروز فضا به‌گونه‌ای تنگ شده که همه این فعالان برای دریافت سرمایه در گردش مقابل بانک‌ها صف می‌کشند.

او با انتقاد از اینکه تنگناهای ایجاد شده برای کسب و کار، تمام توان و انرژی تشکل‌های بخش خصوصی را مصروف خود کرده است، تأکید کرد: به‌جای آنکه به فکر بازاریابی و ایجاد دروازه‌های صادراتی جدید باشیم باید بر رفع مشکلات واحدها و فعالان اقتصادی در جلسات ستادهای تسهیل و ... تمرکز کنیم.

کاشفی یکی دیگر از پیامدهای این وضعیت را کاهش سهم اقتصاد خودجوش کشور از ۸۵ درصد در سالیان گذشته به کمتر از ۵۰ درصد اعلام کرد.

او با تأکید بر لزوم آرام کردن این فضا، تنها راهکار را کاهش بروکراسی و دستورالعمل‌های مخل فضای کسب‌وکار دانست که به دست و پای بخش خصوصی پیچیده و شرایط کار را دشوار می‌کند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران بر لزوم شفاف‌سازی قوانین و تسهیل فضای کسب‌وکار تأکید کرد تا فضای فعالیت بخش خصوصی باز شود.

رئیس اتاق کرمانشاه همچنین به گرفتاری تعدادی از صادرکنندگان به دلیل اجرای دستورالعمل رفع تعهدات ارزی در سال ۱۳۹۷ اشاره کرد و گفت: تعدادی از صادرکنندگان در آن دوره، به‌واسطه اینکه هنوز در جریان موضوع نبودند نتوانستند تسویه‌حساب ارزی خود را انجام دهند و همچنان گرفتار این مسئله هستند.

او تقاضا کرد این موضوع یک‌بار برای همیشه یا با در نظر گرفتن جریمه یا هر راهکار دیگری مرتفع شود تا دست فعالان حوزه صادرات باز شود.

کد خبر: ۱۵۵٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha