۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۶
۴ عاملی که بورس را در برزخ فرو برده است
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

۴ عاملی که بورس را در برزخ فرو برده است

‌نوروزی کارشناس بازار سرمایه گفت: عدم پایداری در حوزه قوانین و مقررات، ریسک سرمایه گذاری را بالا می‌برد و وقتی ابهام به وجود بیاید سرمایه گذار از سرمایه گذاری گریزان می شود.

سمیه شوریابی؛ بازار: علی نوروزی کارشناس بازار سرمایه و مدیر عامل شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین در خصوص روند بازار بورس بیان کرد: در وضعیت فعلی بازار به دلیل ناپایداری برخی از متغیرها، سرمایه گذار در ابهام قرار دارد و سرمایه گذاری در شرایطی که ابهام وجود دارد مقداری خطرناک است و بر همین اساس سرمایه گذار ریسک ورود را بالا میبیند پس مقداری صبر می‌کند تا ببیند شرایط به چه نحوی طی می‌شود.

بلاتکلیفی های سیاسی

نوروزی از بلاتکلیفی های مهم موجود در بازار، برجام را برشمرد و افزود: بلاتکلیفی برجام قطعاً اثر می‌گذارد در بلاتکلیفی دلار و تا هنگامی که به عنوان متغیرهای تغییردهنده به درجه ای از پایداری نرسد سهامدار نمی‌تواند روی بحث ارزش گذاری و امید به بازار آینده وارد سرمایه گذاری شود. بر همین اساس سرمایه گذار بیشتر تمایل دارد به سمت دارایی های فیزیکی و دارایی های مشهودی حرکت کند که در واقع بتواند بر روی انها سرمایه گذاری کند و مقداری اطمینان خاطر بیشتری داشته باشد.

عدم ثبات در تدوین قوانین و مقررات

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تغییر و عدم تصمیم گیری در قوانین بیان کرد: بحث دیگری که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد تغییر و یا عدم تصمیم گیری روی قوانین است. برای نمونه می توان به بحث لغو پذیرش خودرو در بورس کالا اشاره کرد، نمی‌شود در مقطعی بگوییم انجام می‌شود و در دقیقه نود که بخواهد انجام شود انجام نشود. بنابراین عدم پایداری در حوزه قوانین و مقررات، ریسک سرمایه گذاری را بالا می‌برد و وقتی ابهام به وجود بیاید دوباره سرمایه گذار از سرمایه گذاری گریزان می شود. پس دومین بخشی که بازار سرمایه را با این وضعیت رو به رو کرده است بحث عدم ثبات در تدوین قوانین و مقررات و پیاده‌سازی انها می باشد.

متغیر های تاثیر گذار بر عملکرد صنایع

نوروزی در ادامه با بیان عامل دیگری که تأثیر گذار است بر وضعیت فعلی بازار افزود: عوامل و متغیرهایی هستند که اثر می‌گذارند بر عملکرد صنایع مانند قطعی برق و گاز که نکته ای مهم است بر صنایع بزرگ ما، این صنایع انرژی بر هستند و ما در طول سنوات گذشته سرمایه گذاری مناسبی انجام نداده ایم و دلیلش عدم داشتن قوانین و مقررات بوده است یعنی قوانین و مقررات به سمتی نرفته است که سرمایه گذار روی زیر ساخت را تشویق کند و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد ما در زیر ساخت و همچنین در حوزه انرژی با مشکل مواجه هستیم بنابراین بر روی متغیرهای کلیدیه تأثیر گذار در سوداوری شرکت ها تاثیر می گذارد.

وی با بیان این سه موضوع در ادامه اظهار داشت: اگر بحث تحریم ها و برجام دوباره چه احیا شود و یا نشود و ما از این دوزخ نجات پیدا کنیم و این عوامل به مرور زمان تعیین تکلیف شوند خیال همه راحت می‌شود و متغیرها نسبتاً قابل پیش بینی می‌شوند و بر مبنای آنها می‌شود مدلسازی و ارزش گذاری درستی انجام داد.

۴ عاملی که بورس را در برزخ فرو برده است

تعیین تکلیف و رهایی از سردرگمی

نوروزی تأکید کرد: اگر از این حالت برزخی رها شویم تأثیر خود را خیلی سریع بر روی بازار سرمایه می‌گذارد چون از لحاظ قیمت ها خصوصاً مقایسه وضعیت بقیه محصولات آتی که روزانه با آن سروکار داریم قطع به یقین سهام در وضعیت ارزنده‌ای قرار گرفته اند ولی چون متغیرها و شرایط ناپایداری وجود دارد کسی رغبت نمی‌کند با وجود ارزندگی وارد شود در صورتی که EPS و DPS شرکت ها را نگاه می‌کنیم نسبت به قیمت، وضعیت مناسبی نیز دارند و اگر آن متغیر ها تا حدودی تعیین تکلیف شوند سرمایه گذار حاضر به سرمایه گذاری خواهد شد.

نوروزی با تشریح بحث روانی موضوع در کنار سه متغیردیگر، افزود: به اعتقاد بنده همه ارکان بازار سرمایه از سرمایه گذار تا رکن های اجرایی، در واقع یک حالت روانی خاصی پیدا کرده اند که خسته در تصمیم گیری و خسته در اجرا می‌باشند و در واقع این پریشان بودن روان، رغبتی در سرمایه گذاری و مشاوره دادن ایجاد نمی‌کند و این نکته ای است که باید از بعد روانشناسی کار شود.

نوروزی در انتها خاطر نشان کرد: تصور می کنم تا این چند حالت برطرف نشود همین روال بازار که یک روز مثبت و یک روز منفی است و یا یک صنعت مثبت و یک صنعت منفی می‌باشد طی خواهد شد و به دلیل رسیدن نقاط ارزندگی در مورد بیشتر نماد ها، اگر بار روانی ماجرا در کنار بقیه عوامل گفته شده مشخص شود دوباره می‌توانیم به اوج بازار سرمایه برگردیم.

کد خبر: ۱۵۵٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      فعلا بورس ریسک بالایی داره