۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
 تحقق رونق بورس در کاهش مداخله‌گری دولت و اجرای سیاست‌های درست
خواست جامعه سهامداری از قوه مجریه:

تحقق رونق بورس در کاهش مداخله‌گری دولت و اجرای سیاست‌های درست

دولت می‌تواند با کاهش مداخله‌گری در بخش مقررات و قیمت‌گذاری روی محصولات شرکت‌ها و یا مکانیزم‌های عملیاتی به توسعه و رونق شرکت‌ها کمک کند که خروجی این رونق در آینه بازار سرمایه دیده می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره جایگاه بازار سرمایه در دولت به بورسان گفت: به نظر می‌رسد دولت باید برنامه هدفمندی برای توسعه بازار سرمایه داشته باشد و تا زمانی که بازار سرمایه کشور بازار ثانویه فعال، فروشندگان و خریدارن خوب نداشته باشد، امکان فروش دارایی‌ها هم سخت خواهد شد.

ابراهیم ابراهیمی ادامه داد: بی‌برنامه‌گی دولت در عرضه سهام‌های شرکت‌های دولتی به دوران بعد از عرضه بر می‌گردد به این معنا که وقتی دولت پول را دریافت می‌کند، به بعد از عرضه کاری ندارد و باید برای دوره تثبیت سهام، برنامه داشته باشد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: ارکان‌های سازمان بورس باید مقرراتی وضع کند که بخش مربوط به تثبیت سهام، از دولت گرفته شود. در این حالت می‌توان امیدوار بود که عرضه‌های دولتی هم موفق باشد.

وی اضافه کرد: اینکه دولت چه راهکاری برای رونق بازار ثانویه و ایجاد مزیت‌ در این بخش داشته باشد، دور از ذهن است. اما دولت باید با کاهش مداخله‌گری در بخش مقررات و قیمت‌گذاری روی محصولات شرکت‌ها و یا مکانیزم‌های عملیاتی به توسعه و رونق شرکت‌ها کمک کند که خروجی این رونق در آینه بازار سرمایه دیده می‌شود.

ابراهیمی تاکید کرد: با کاهش دخالت دولت در حوزه‌های تهدید سودآوری شرکت‌ها، بازار مسیر خود را پیدا می‌کند. دولت مجبور است سیاست‌هایی به کار گیرد که ریسکی از لحاظ مقررات‌گذاری، بازار را تهدید نکند تا اقبال سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه برگردد.

به گفته این کارشناس؛ دولت باید فکری به حال صندوق دارایی یکم و پالایش یکم کند زیرا بخش عمده‌ای از اعتماد مردم در این قسمت از بین فته است. بنابراین باید بخش‌های مربوط به بازارگردانی را فعال‌ تر و تصمیمات مدونی گرفته شود.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که رکود بازارهای سرمایه در جهان به بازار سرمایه ایران هم سرایت می‌کند یا خیر، گفت: به نظر می‌رسد وضیت بازار کامودیتی‌ها در جهان به دلیل تقاضا دچار تغییر و تحولاتی شده و به سمت رونق حرکت کند ... بنابراین، امکان اینکه در ماه‌های آینده بازار سرمایه دنیا از حالت رکود خارج شود وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر رکود جهانی در سه ماهه دوم ادامه داشته و یا فکری به حال آن نشود، بازار سرمایه کشور هم متاثر از رکود بازارها جهانی خواهد شد. اما اثرپذیری بازار سرمایه کشور همانند دیگر بازارهای دنیا نیست زیرا تعاملات کشور با آن بازارها زیاد نیست اما در بخش‌های مربوط به کامودیتی‌ها، در صورتی که قیمت‌ها به ثبات نرسد و رکود همچنان حاکم باشد، به طور قطع، بورس ایران هم متاثر از رکود جهانی خوهد شد.

کد خبر: ۱۵۵٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها