۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
رشد ۴ و نیم درصدی مصرف برق در کشور
سخنگوی صنعت برق اعلام کرد

رشد ۴ و نیم درصدی مصرف برق در کشور

سخنگوی صنعت برق گفت: دیروز رکورد ۵۹ هزار و ۹۹۷ مگاوات را در مصرف برق ثبت کردیم که این رقم در مقایسه با روز مشابه سال گذشته حدود ۴ و نیم درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گزارش بازار، مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با رسانه ملی افزود: بیشترین مصرف برق در تابستان متعلق به وسایل سرمایشی است. از ۵۹ هزارو ۹۹۷ مگاوات برق مصرف شده حدود ۲۷ هزار مگاوات مربوط به وسایل و دستگاه‌های سرمایشی است؛ البته تاکنون حدود بیست و سه هزار مگاوات در مدار مصرف قرار گرفته است و بقیه هم در روزهای آینده روشن خواهد شد. رشد ۴ و نیم درصدی مصرف برق در کشور
وی گفت: یک سوم از مصرف برق کشور در بخش صنعت و تولید کشور مصرف می‌شود که صنایع بزرگ و انرژی بر، بخش عمده‌ای از این مصرف را به خود اختصاص می‌دهند.

سخنگوی صنعت برق کشور ادامه داد: ما خودمان را برای بدترین شرایط آماده کردیم یعنی بیشترین مصرف و آن هم رشد ۶ درصدی نسبت به سال گذشته است که عدد به حدود ۷۱ هزار مگاوات خواهد رسید قطعا با تمهیداتی که پیش بینی کردیم و انتظاری که از مردم است برای کاهش مصرف به خصوص در ساعات اوج مصرف تلاش می‌شود به این اعداد نرسیم.

رجبی مشهدی گفت: ناترازی برق کشور در سال گذشته حدود ۱۵ هزار مگاوات بود علاوه بر آن حدود ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات رشد مصرف سالانه داریم؛ اگر قرار بود ناترازی طبق روال قبل باشد ما باید ۱۸ هزار مگاوات ناترازی مصرف برق و تولید را داشته باشیم، اما اقدامات زیادی در بخش تولید صورت گرفته که از جمله آن ورود ۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید و یا افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها است که یکی از همین نیروگاه‌ها مربوط به نیروگاهی که در اختیار صنعت است.

وی ادامه داد: ما توافقنامه‌ای امضا کردیم بعد از زمان اوج مصرف سال ۱۴۰۰ و خوشبختانه صنایع خودشان را موظف و مکلف کردند که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید بسازند یکی از این واحدها به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در تیرماه در مدار تولید قرار می‌گیرد البته بخش عمده‌ای از ۶ هزار مگاوات هم وارد مدار شده، سه تا چهار هزار مگاوات قدرت عملی نیروگاه‌های ما نسبت به سال گذشته بیشتر شده است همچنین امسال نیروگاه‌ها را نسبت به سال قبل زودتر تعمیر کردیم، ۱۰ هزار مگاوات هم نیروگاه‌های موجود را ارتقا ظرفیت دادیم.

آقای رجبی مشهدی تصریح کرد: اگر در بخش اداری پس از خاتمه کار همه وسایل سرمایشی و وسایل برقی خاموش شود تقریبا حدود هزار مگاوات تا هزار و دویست مگاوات کاهش مصرف را به دنبال خواهد داشت این به اصطلاح خاتمه کاری که در ساعت ۱۳ و ۳۰ صورت می‌گیرد البته ما نظارت‌های دیگری هم امسال در بخش اداری داریم.
وی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی در دوره فعالیت اداره حتما باید ۳۰ درصد مصرف برقشان را نسبت به مدت مشابه هم کاهش بدهند البته تنها ساعت کار اداری نیست که می‌تواند کمک حال باشد بلکه باید در طی ساعت کار هم این ۳۰ درصد را کاهش بدهند و همکاران ما هم نظارت کنند امسال ادارات مجهز به کنتورهای هوشمند شده و به صورت لحظه‌ای قابل قرائت هستند.

رجبی مشهدی ادامه داد: در هفته بعد اسامی دستگاه‌های اداری که رعایت نکرده باشند را اعلام خواهیم کرد، روز به روز رصد می‌شوند.

کد خبر: ۱۵۵٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha