۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
شناور اوشنیک تا تابستان به ایران بازمی گردد
مدیر عامل شرکت تاسیسات دریایی در گفتگو با بازار:

شناور اوشنیک تا تابستان به ایران بازمی گردد

زهیری مدیر عامل شرکت تاسیسات دریایی گفت: شناور اوشنیک تا تابستان برای انتقای سکوی  ۱۲C  پارس جنوبی روی ۱۱B  به ایران بازمی گردد و بعد از آن دوباره به بنادر کشورهای طرف قرارداد اجاره انتقال می یابد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «شناور اوشنیک تا تابستان امسال به ایران باز می گردد.» این تازه ترین خبری است که محمدرضا زهیری مدیر عامل شرکت تاسیسات دریایی در گفتگو با بازار اعلام می کند. این شناور که برای لوله‌گذاری در دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از منظر استراتژیک، برای صنعت نفت بسیار حیاتی است، در ماه های گذشته به بهانه نبود پروژه در داخل کشور به کشورهای دیگر اجاره داده شده بود. این شناور در شرایطی در بنادر کشورهای اروپایی به امید انجام یک پروژه مستقر شده بود که در همه جای جهان، شناورها در بنادر مالک مستقر شده و پس از آنکه پروژه‌ای تعریف شود، به محل اجرای پروه حرکت می‌کنند.

البته زهیری مدعی است که روند اجاره اوشنیک هم به این شکل است. به طوری که حالا که کار خود در کشور طرف قرارداد به اتمام رسانده به ایران برگشته است. تا ضمن انجام کارهای لازم برای یک پروژه ملی، فرآیند آماده سازی آن هم صورت گرفته و بعد از اتمام کار به کشور طرف قرارداد دوباره انتقال یابد.

به گفته مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی، ما قراردادهایی از گذشته داشتیم. طبق این قراردادها این شناور باید تعهدات خود را انجام می داده است. با توجه به مذاکراتی انجام شده این شناوردر حال بازگشت به ایران برای انجام یک پروژه ملی است.

تا تابستان امسال شناور اوشنیک برای انتقال سکوی ۱۲C پارس جنوبی به ۱۱B به ایران بازمی گردد. بعد از اتمام این پروژه عملا اوشنیک دیگر کاری برای انجام در ایران ندارد. چرا که کارهای مربوط به لوله گذاری توسط شناور سی مستر هم قابل انجام است.

پروژه ای برای اوشنینگ در ایران وجود ندارد

اما سوال اینجاست آیا واقعا در ایران پروژه ای که به شناور اوشنیک نیاز داشته باشد، وجود ندارد. زهیری در این باره با بیان اینکه پروژه هایی که در سطح دریا انجام می شوند، معمولا دو حالت دارند. یا لوله گذاری است یا انتقال، ادامه داد: ما دو شناور لوله گذار در کشور داریم. یکی اوشنینگ و دیگری سی مستر است. اما تنها اوشنیک است قادر به انجام کارهای مربوط به لیفتنینگ یا همان بلند کردن و انتقال لوله است.

تنها پروژه انتقال سکویی که در کشور وجود دارد، انتقال سکوی ۱۲C پارس جنوبی روی ۱۱B است. بعد از اتمام این پروژه عملا اوشنیک دیگر کاری برای انجام در ایران ندارد. چرا که کارهای مربوط به لوله گذاری توسط شناور سی مستر هم قابل انجام است.

هرچند که مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی حاضر نشد درباره مبلغ قراردادهای اجاره و حتی شرکت های طرف قرارداد اوشنیک توضیح بیشتری را ارائه دهد، اما سایت خبری میز نفت پیشتر گفته بود که اجاره این شناور ۳۰۰ میلیون دلار کمتر از ۱۰۰ هزار دلار بوده در حالی که نرخ اجاره این شناور در بازار خلیج فارس بیش از ۳۴۰ هزار دلار است.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha