۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
افزایش قیمت آهن با کاهش عرضه

افزایش قیمت آهن با کاهش عرضه

روز گذشته در بازار آهن باز هم شاهد افزایش نرخ روزانه آهن‌آلات بودیم و این افزایش قیمت همچنان در غالب مبادی فروش تداوم داشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته در بازار آهن باز هم شاهد افزایش نرخ روزانه آهن‌آلات بودیم و این افزایش قیمت همچنان در غالب مبادی فروش تداوم داشت، اگرچه برخی محصولات فولادی ثبات داشتند اما جو کلی بازار به افزایش نرخ اهن مایل بود.

بازار ارز نیز مجددا با بازار آهن و فولاد همسو شده و رو به افزایش گذاشت. به طوری که قیمت دلار با رشد مثبت خود تا مرز کانال ۳۲ هزار تومانی رسید و این قیمت پس از مهرماه سال ۱۳۹۹ بالاترین نرخ دلار بود. پایان روز گذشته دلار در بازار آزاد تهران حدود ۳۱ هزار و ۹۷۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن
القای کمبود محصولات فولادی که با هدف افزایش قیمت توسط عرضه‌کنندگان ایجاد شده است کماکان تداوم روند افزایشی قیمت اهن‌الات را در روز گذشته در پی داشت. به این صورت که در اکثر شرکت‌ها نرخ میلگرد آجدار از ۵۰ الی ۷۵۰ تومان افزایش داشت، بر همین اساس کف قیمتی این محصول حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان و سقف قیمتی آن نیز حدود ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان محاسبه شده است، همچنین با افزایش ۵۰۰ تومانی که در یک هفته گذشته در بازار میلگرد اتفاق افتاد میانگین نرخ این محصول به حدود ۱۸ هزار تومان رسید.

قیمت روز ناودانی و نبشی نیز اگر چه در بخشی از بازار ثبات داشت اما در عمده شرکت‌ها با افزایش حدود ۱۰۰ الی ۳۵۰ تومانی اعلام قیمت شد و کارخانه ناب تبریز هم دارای نوسان قیمتی در بازه ۱۰۰ تومانی بود.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی در عمده شرکت‌ها ثبات داشت و تنها در ذوب آهن اصفهان افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی مشاهده شد، در بخش شاخه‌فروشی هم عمده قیمت‌ها ثابت و بدون تغییر بود.

قیمت روز ورق سیاه و ورق استیل و... اگرچه در برخی شرکت‌ها ثبات داشت اما در عمده مبادی فروش با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود ولی قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد.

همچنین قیمت روز پروفیل و قیمت لوله‌های داربستی، گازی و ... مانند سایر محصولات فولادی با نوسان قیمت همراه بود، به‌طوری که در کنار ثبات قیمت در برخی مبادی، افزایش ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی نیز در برخی شرکت‌ها مشاهده شد.

به گزارش آهن پرایس، پرسشی که این روزها ممکن است برای کسانی که فعالیت آنها به نحوی به صنعت فولاد ارتباط دارد، ایجاد شود، این است که چرا برخلاف بازارهای جهانی فولاد که از عوامل مهم قیمتگذاری در بازار داخلی است، قیمت محصولات فولادی در کشور ما رو به افزایش است!؟

به همین منظور دلایل آن را در بازاری بیرون از بازار آهن و فولاد جستجو می‌کنیم؛ با توجه به اینکه در همه دوره‌ها دولت در صدد تثبیت نرخ ارز است و راه‌های مختلفی را برای اجرای آن ارائه می‌کند که از آن جمله می‌توان به ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیما و سنا اشاره کرد که با وجود تلاش برای کنترل تورم، عملا بی‌نتیجه بود.

همچنین دولت‌های پیشین و فعلی با نرخ اسمی بهره منفی که کمتر از نرخ بهره واقعی اقتصاد است به دنبال حمایت از تولیدکنندگان هستند درصورتی که نرخ تورم بازار بالای ۵۰ درصد است و بانک‌ها نیز تسهیلات ۲۲درصدی به اقتصاد تزریق می‌کنند و این به معنی تداوم چاپ پول با شیب حدود ۳۰ درصدی است. ارز نیمای ۲۴ هزار تومانی برای خریدار بورس خط رانت ۷ هزار تومانی ایجاد می‌کند و بهره منفی بانکی نیز برای دریافت‌کننده تسهیلات حاشیه‌ سود ۳۰ درصدی در پی دارد.

در هر صورت هیچکدام از راهکارها و برنامه‌هایی که گفته شد موفق نبوده است به طوری که نه راهکار اول تورم را کنترل می‌کند و سیاست دوم به حمایت از تولید منجر می‌شود و این وسط تنها دلالان هستند که سود کلان به جیب می‌زنند.

از طرف دیگر می‌توان برای پاسخ به این پرسشمی‌توان به اوضاع بازار فولاد و نحوه عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد. به این صورت که با توجه به اینکه در بازار داخل و در انبارها هیچ نوع کمبودی وجود ندارد این روزها شاهد عرضه محصولات فولادی با حجم کم در بورس کالا هستیم که این امر افزایش قیمت‌ها را در پی داشته است.

به نظر می‌رسد با توجه به کاهش حجم عرضه‌ها امروز نیز محصولات فولادی با استقبال بالایی مواجه باشند و نرخ میلگرد در کانال ۱۸ هزار تومانی تثبیت شود.

براساس آمار و گزارش‌ها با کاهش عرضه شمش در بورس کالای روز گذشته نرخ این محصول حدود ۴/۷ درصد افزایش داشت که با این میزان نرخ این محصول از نرخ جهانی آن نیز فراتر رفت. به همین منظور عرضه‌کنندگان در عرضه بعدی مجبور به افزایش حجم شمش تا ۱۵۵ هزار تن هستند که گویا این امر با هدف تعدیل و کنترل بازار صورت گرفته است.

همچنین شنیده می‌شود که در صورت ادامه روند فعلی، طبق مفاد مصوبات بیست و چهارمین جلسه مدیریت بازار کالای پایه، اگر واحدهای فولادی محصولات خود را در بورس کالا عرضه نکنند احتمال اخذ عوارض صادراتی از این محصول وجود دارد؛ اما باید دید این شنیده چقدر در کنترل بازار کارآمد است و عملی می‌شود.

اگرچه با توجه به شرایطی که در حال حاضر در بازار فولاد مشاهده می‌شود امکان عملی شدن آن کم است، زیرا آنچه در ماه اردیبهشت و خرداد اتفاق افتاد، ممکن است دوباره جریان یابد، همچنین به دلیل نگرانی‌هایی که در زمینه افزایش گرما و کاهش تولید و کمبود محصول مواجه هستیم احتمال افزایش عرضه تا ۱۵۵ هزار تن چندان عملی به نظر نمی‌رسد.

شایان ذکر است امروز نیز حدود ۹۶ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شمال محصولاتی همچون میلگرد، نبشی و ناودانی، تیرآهن، شمش بلوم و... است.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha