۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
چین و روسیه عامل افزایش قیمت نفت تا ۱۴۰ دلار خواهند بود
بازار گزارش می دهد؛

چین و روسیه عامل افزایش قیمت نفت تا ۱۴۰ دلار خواهند بود

قیمت نفت در ماه های اخیر افزایش یافته است ولی انتظار می رود این روند افزایش قیمت ادامه داشته باشد و در فصل سوم امسال هر بشکه نفت برنت با قیمت ۱۴۰ دلار مبادله شود.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه قیمت نفت در ماه های اخیر روند افزایشی داشته است ولی پیش بینی های تازه ای که ارایه می شود نشان از تداوم روند افزایش قیمت در بازار در ماه های آتی دارد. از یک طرف محدودیتهای کرونایی در کشور چین لغو شده است و واحدهای صنعتی و تولیدی کار خود را از سر گرفته اند.

در این شرایط تقاضای نفت در بازار جهانی با سرعت رشد خواهد کرد که می تواند افزایش قیمت را نیز به همراه بیاورد. از طرف دیگر اروپا اعلام کرده است واردات نفت روسیه را کاهش می دهد.

این سیاست که برای همراهی با قانون تحریم نفتی وضع شده علیه این کشور اجرا خواهد شد می تواند بستر را برای محدودتر شدن عرضه در بازار و در نهایت تشدید فشار در جهت افزایش قیمت فراهم کند.

اویل پرایس در این مورد نوشت: «بازار با سرعت زیادی در حال تغییر است. این تغییرات باعث می شود تا بازیگران تازه ای ایجاد شوند و تحولات جدیدی اقتصاد را هدف قرار دهد. باید دید در این دوره پر از تحول، چه ابزارهایی می تواند مسیر تغییرات قیمت را تعیین کند. بررسی ها نشان می دهد جنگ روسیه و اوکراین و سیاستهای تحریمی وضع شده اولین و اصلی ترین عامل است. این عامل بازار را به کلی دگرگون کرده است. از طرف دیگر تغییر سیاستهای صنعتی و تولیدی در کشور چین هم نقش مهمی در بازار دارد زیرا این کشور بزرگترین مصرف کننده نفت است و سهم زیادی از نفت مورد نیاز خود را از واردات تامین می کند.»

نقش چین در بازار به اندازه ای است که با انتشار خبر پایان دوره قرنطینه و محدودیتهای کرونایی در چین، قیمت نفت در بازار به یکباره رشد کرد. این خبر باعث شد تا قیمت نفت به بالاترین سطح طی سه ماه اخیر برسد و اگر سرمایه گذاریهای چین در طرح های زیر ساختی ادامه پیدا کند می تواند فشار تازه ای را به قیمت نفت وارد کند. از طرف دیگر بازار با فشار عرضه هم مواجه است.

از یک طرف تحریم نفت نفت روسیه باعث کاهش عرضه نفت به بازار شده است و از طرف دیگر مذاکرات غرب با ایران هنوز به نتیجه نرسیده است و نفت ایران هنوز وارد بازار نشده است. در نتیجه بازار نفت با فشاری از سمت عرضه و تقاضا روبرو است که هر دو می تواند افزایش شدید قیمت را به همراه بیاورد.

طبق گزارش ارایه شده توسط گلدمن ساکس، کمبود عرضه نفت در بازار جهانی به دنبال تشدید تحریم های نفتی روسیه و محدودیت خرید نفت روسیه توسط اروپا باعث می شود تا قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بازهم افزایش یابد.

متوسط قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در نیمه دوم امسال به ۱۳۵ دلار می رسد. در نیمه اول سال بعد قیمت هر بشکه نفت برنت در بازار جهانی ۱۳۰ دلار و در نیمه دوم سال بعد به ۱۲۰ دلار خواهد رسید. البته این پیش بینی در شرایطی محقق می شود که تحولی مازاد بر شرایط ایجاد شده در بازار نفت ایجاد نشود.

گزارش ارایه شده توسط این مرکز متوسط قیمت بشکه نفت برنت در فصل سوم سال جاری را براب با ۱۴۰ دلار اعلام کرد و پیش بینی کرد در فصل آخر شاهد کاهش اندک قیمت در بازار و رسیدن آن به سطح ۱۳۰ دلار باشیم.

بر مبنای این مطالعه در فصل اول و دوم سال بعد قیمت هر بشکه نفت برنت در سطح ۱۳۰ دلار باقی می ماند و از فصل سوم روند کاهشی تدریجی در این بازار شروع می شود. در نهایت در اخرین فصل سال بعد متوسط قیمت هر بشکه در خوش بینانه ترین حالت به ۱۱۵ دلار خواهد رسید.

کد خبر: ۱۵۴٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha