۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
وزارت کشور در ایجاد بازارچه‌های مرزی ورود کند
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس:

وزارت کشور در ایجاد بازارچه‌های مرزی ورود کند

بابایی کارنامی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: شهرداری‌ها باید در ایجاد بازارچه‌های مرزی اقداماتی انجام دهند که محقق نشده و وزارت کشور باید پای کار بیاید.

به گزارش بازار، علی بابایی کارنامی ابعادی از مسائل مطرح در بحث مشاغل خانگی، قانون کسب و کار، نقش نظارتی و اقدامات مجلس دراین حوزه را تشریح کرد.

مشروح گفتگوی یاد شده به این شرح است:
در رابطه با بحث مشاغل خانگی در بین خبرها می‌بینیم که دولت یک رویکرد مثبتی در حمایت از این مشاغل مدنظر قرار داده است با این تفاسیر وضعیت این مشاغل را چطور می‌بینید؟ آیا اقداماتی که انجام شده واقعا جوابگو و کافی بوده است یا نه؟
مشاغل خانگی در طول فرهنگ کارآفرینی در کشورمان در طول تاریخ بدون اینکه ساختاری داشته باشد مطرح بوده، اما از سال ۱۳۸۸ به بعد تقریبا قواعد بسیار خوبی را دولت و مجلس وقت طراحی کردند و تمام ابعاد و مزایای مشاغل خانگی در آن قانون تقریبا دیده شده و ظرفیت‌های بسیار خوبی هم ایجاد شد. متاسفانه در بخش اجرا ما نتوانستیم. یکی از اشکالاتی که در کشور داریم این است که قوانین بسیار خوبی برای توسعه داریم، اما در اجرا سلیقه‌های دستگاه‌های اجرایی به صورت‌های مختلف مضاعف می‌شود و بسیاری از قوانین کارآمد در کشور یا اجرا نمی‌شود یا اگر اجرا می‌شود ناقص اجرا می‌شود. مشاغل خانگی بحث بسیار مهمی در حوزه رشد اقتصادی در دنیا و جزو شاخص‌های رشد اقتصادی است. قیمت تمام شده مشاغل خانگی بسیار پایین و در حوزه اقتصاد خرد و کلان هم بسیار موثر است و می‌تواند کشورها را زود به سرانجام توسعه برساند.

باتوجه به اینکه می‌گویید قوانین خوبی داریم و متاسفانه به درستی اجرا نشده است، چرا این مجلس به عنوان نهاد ناظر، نظارت را پرقدرت در این زمینه شکل نداده و اگر شکل داده چرا تا الان به درستی این قوانین اجرا نشده است؟
عدم اجرای قوانین در کشور قبل از اینکه اعمال نظارتی مطرح شود بحث فرهنگی دارد. ما با خیلی از این قوانین به طور روزمره درگیر هستیم.

شهروندان در مباحث مختلف مکاتبات و تماس‌هایی دارند و در خواست می‌کنند که ما تماس بگیریم و پیگری کنیم. می‌گویند شما زنگ بزنید شما نامه بنویسید. این همان سلیقه‌ای برخورد کردن با قوانین است. قانون، محرک توسعه است یعنی ما به جای اینکه قوانین را بشکنیم یا سلیقه‌ای عمل کنیم باید ضعف‌های قوانین را پیدا کنیم و طرح را در مجلس اصلاح کنیم که در حقیقت هر چه انجام می‌دهیم براساس قوانین انجام می‌شود نه اینکه همان قوانین قبلی را نقض کنیم. بگوییم ما می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم. این‌ها مشکلاتی است که در کشور ریشه فرهنگی دارد. از ابعاد نظارتی مجالس مختلف اعمال نظر نکردند. مجلس یازدهم که ما هستیم نظارت بر اجرای قوانین در حوزه مشاغل خانگی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. جلسات زیادی در این خصوص داشتیم. کمیسیون‌های نظارتی در حوزه‌های مختلف پایش می‌کنند. از جمله در این بحث بسیار مهم خیلی اتفاق نظر داشتیم و می‌شود گفت اثراتی گذاشته است. رسیدیم به یک مرز مهم که همان قانون کسب و کار است. ما در بحث کسب و کار و سلیقه‌ای برخورد کردن می دیدیم که بعضی دستگاه‌ها در بحث صدور مجوزها سلیقه‌ای برخورد می‌کردند.


جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های مختلف برای فعالان بخش خانگی تبدیل به یک چالش شده است؟
دستگاه‌ها حداکثر سه روز مهلت دارند که مجوزها را صادر کنند و اگر نسبت به صدور مجوزها اقدام نکردند با آن دستگاه برخورد خواهد شد. ضمن اینکه به صدور مجوز منتهی می‌شود یعنی عملا این قانون جدید، فضا را آماده کرده است. مشاغل خانگی هم از این دسته اند به عنوان مثال من که مدیرکل تعاون و کار بودم مثلا استعلام می‌گرفتم از دستگاه اجرایی، به جای دو روز، ده، بیست روز طول می‌کشید تا یک استعلام را جواب بدهند، ولی در قانون جدید گفتیم اگر جواب استعلام را ندادند به این معناست که پاسخ، مثبت تلقی می‌شود. در مجلس جدید نظارت‌های خوبی در این زمینه شده است.

در مورد حمایت‌های مالی هم عده‌ای گفتند که بانک‌ها سنگ اندازی می‌کنند. از چه طریق می‌توان نظارت بر تسهیلات بانکی را رقم زد؟
تامین مسائل مالی بسیار مهم است. یعنی بایدکمک کرد در تبصره ۱۸ قانون جدید هم موضوع را تسهیل کردیم که از طریق موسسات مالی سهم خوبی برای مشاغل خانگی بدهیم. در بحث ضامن یعنی با چک و سفته و با برخورد تسهیل کننده با متقاضیان برخورد کنندکه در این مقطع حمایت‌های خوبی شده است.


مجری: یعنی مجلس در این حوزه هم پای کار ایستاده است؟
بابایی: بله، مشکلی که در مشاغل خانگی داریم در بحث مازاد یا فروش و خروجی محصولات تولیدی است. شهرداری‌ها باید در ایجاد بازارچه‌های مرزی اقدامات خوبی انجام دهند که نمی‌دهند. وزارت کشور باید پای کار بیاید.


مجری: شهرداری درکنار همه بخش‌های موثر باید ورود پیدا کند به موضوع؟
بابایی: قانون مشاغل خانگی تمام این مسائل را پیش بینی کرده است و هرجا نقص قانونی باشد وزارتخانه‌های مرتبط می‌توانند از طریق مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح قوانین اقدام کنند. مجلس نگاه حمایتی دارد. ما هم نظارت داریم و هم می‌خواهیم این بخش از مشکلات مردم را حل و رفع کنیم تا هر خانه‌ای کارخانه شود.

کد خبر: ۱۵۴٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha