۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
احتمالا برق عراق و افغانستان را قطع کنند| کمبود ۱۰ هزار مگاواتی برق
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران خبر داد

احتمالا برق عراق و افغانستان را قطع کنند| کمبود ۱۰ هزار مگاواتی برق

ایران حدود ۱۰ هزار مگاوات برق کم دارد. نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تائید این خبر گفت: در قراردادهای صادراتی به کمبود برق در ایران و تامین نیاز داخل اشاره شده است.

به گزارش بازار، با شروع تابستان دوباره دولت تصمیم دارد برای مدیریت مصرف، برق صنایع را قطع کند. هر چند بارها تولیدکنندگان اعلام کردند قطع برق صدمات جبران ناپذیری را به کارخانه‌ها و ماشین آلات آنها می‌رساند اما با این حال دولت گوشش بدهکار این اظهار نظرها نیست.

علت خاموشی‌ها در ایران چیست؟ آیا صادرات برق به کشورهای عراق و افغانستان عامل اصلی خاموشی‌ها است؟

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به بازار گفت: دلیل این حجم از خاموشی‌ها مصرف بالای برق است. موضوعی همچون صادرات نمی‌تواند در خاموشی‌ها نقش داشته باشد. ایران در قرارداد تامین برق برای کشورهای منطقه تعهداتی را مطرح کرده است که چنانچه کشور با بحران کمبود برق مواجه شود اولویت ایران تامین برق نیاز داخل است.

حمیدرضا صالحی توضیح داد: اکنون بین تولید و مصرف برق فاصله معناداری وجود دارد. ایران حدودا با کمبود ۱۰ هزار مگاواتی برق رو به رو است. چنانچه خاموشی‌ها پر تکرار و باعث افزایش زیان شود احتمال ایران برق عراق و افغانستان را قطع خواهد کرد.

او بیان کرد: البته دولت امسال مشوق‌هایی را برای کاهش مصرف برق اعمال و اعلام کرده که چنانچه مشترکان الگوی مصرف برق را رعایت کنند در ماه‌های آینده به دلیل رعایت الگوی مصرف، برق مجانی در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

حمیدرضا صالحی توضیح داد: یکی ازدلایل خاموشی‌ها عدم سرمایه‌گذاری در این صنعت است. دولت در تامین زیرساخت‌ها سهل‌انگاری کرده و سرمایه‌گذاری در صنعت برق را سال به سال به تعویق انداخته است.

او با اشاره به وضعیت امسال صنعت برق گفت: از سال گذشته دولت با همکاری بخش خصوصی نیروگاه‌های نیمه تمام را تکمیل کردند و بخشی از نیروگاه‌ها به مدار برگشتند. همچنین بخش دیگری از پروژه‌ها نیز بروزرسانی شده است.

او ادامه داد: برای اینکه خاموشی‌ها به صفر برسد دولت باید در قیمت‌گذاری دخالتی نکند و به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت بها دهد.

کد خبر: ۱۵۴٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha