۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۱
کشت قراردادی ۲ میلیون هکتاری در اراضی کشاورزی کشور در سال آینده

کشت قراردادی ۲ میلیون هکتاری در اراضی کشاورزی کشور در سال آینده

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که سال آینده ۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور باید تحت کشت قراردادی قرار گیرد.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از مزارع غلات شهرستان ورامین، با تاکید بر کشت قراردادی با هدف تامین سرمایه در گردش هزینه‌های کشت و نهاده‌های مصرفی گفت : با این راهکار می‌توان کشاورزی را نجات داد تا به تولید لطمه نخورد.

یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم موضوع کشت قراردادی است. دولت بنا دارد سال آینده تعدادی از محصولات کشاورزی مانند برنج، کلزا، چغندر، پنبه و گندم را این مدل کشت و کار کند.

در مدل کشت قراردادی سرمایه‌گذار با کشاورز قبل از شروع سال زراعی قرارداد می‌بندد و نقدینگی و نهاده مورد نیاز را در اختیارش می‌گذارد. در پایان سال به قیمتی که توافق کرده‌اند محصول را از او خریداری می‌کند. این روش اگر به‌درستی اجرا شود منجر به افزایش تولید و درآمد خواهد شد زیرا کشاورز در خلال تولید، کمبود نقدینگی ندارد و در فرایند تولید هم تحت حمایت سرمایه‌گذار است.

پیش از این سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفته بود کشت قراردادی از مهمترین اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است که باید با هماهنگی کشاورزان قبل از شروع فصل کشت انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی سال جاری را سال اول اجرای کشت قراردادی دانسته و افزوده بود: با توجه به وسعت عملیات و انجام کامل کشت گندم به صورت قراردادی در سال جاری، مسایل و مشکلات پیش خواهد آمد، لذا محوری‌ترین کار برگزاری جلسات تنگاتنگ و هماهنگی با کشاورزان قبل از شروع فصل کشت است.

ذبیح‌اله اعظمی‌ساردویی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم درباره چرایی اجرا نشدن کشاورزی قراردادی به‌طور کامل در سال‌های گذشته گفت: «بخشی از این موضوع به دولت برمی‌گردد زیرا دولت توان این را ندارد که تمام کشاورزی را قراردادی کند پس باید محصولات استراتژیک را در کشت قراردادی قرار دهد. اکنون دولت سیزدهم همت کرده است و تلاش می‌کند تا موضوع کشت قراردادی برای محصولات استراتژیک را به سرانجام خوبی برساند.»

اعظمی‌ساردویی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای محصولاتی مانند گندم، برنج و دانه‌های روغنی این اقدام را شروع کرده است، افزود: «دولت سیزدهم با گام مهمی که برداشته تا آلان هم موفق بوده اما از سوی دیگر مسئله مهم در کشت قراردادی منابع مالی است. برای مثال برخی از کشاورزان اعلام کرده‌اند که پول شان را دریافت نکرده‌اند پس این نشان می‌دهد که کار سختی در پیش است که برای اجرایی شدن آن باید بسیار دقیق عمل کرد. این نشان می‌دهد که زیر ساخت اجرایی شدن این مهم باید فراهم شود.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار برای اولین بار ۴۵ هزار هکتار برای کشاورزی قراردادی با برنج‌کاران بسته شده است. این مهم باعث شده تا در طول سال مشکلی برای تأمین حداقل کالاهای اساسی نداشته باشیم.»

کد خبر: ۱۵۴٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      سلام پس ما خوزستانی ها چرا برامون اب طمین نمی شه مگر امسال اول در کشور نشودیم و ابی اب بودیم