۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
راهکار غرب برای پایان محاصره بنادر دریای سیاه اوکراین؛ کریدور انتقال غلات تشکیل می شود
بازار گزارش می دهد؛

راهکار غرب برای پایان محاصره بنادر دریای سیاه اوکراین؛ کریدور انتقال غلات تشکیل می شود

با ادامه جنگ روسیه علیه اوکراین به نظر می‌رسد که تأثیر عمیق بی‌ثبات‌کننده بر اقتصاد جهانی نیز ادامه خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: روسیه از اوایل فوریه تمام بنادر دریایی اوکراین را مسدود کرده است. تنها در ماه اول جنگ، نیروی دریایی روسیه حداقل به هشت کشتی باری تجاری غیرنظامی حمله کرد و باعث شد که یک کشتی باری استونی غرق شود. این رویدادهای نگران کننده توجه بین المللی نسبتا کمی را به خود جلب کرده است.

از آنجایی که نیمی از صادرات اوکراین غلات است، محاصره اوکراین را از تقریباً نیمی از درآمدهای صادراتی خود محروم کرد و یک بعد اقتصادی جدی به جنگ تمام عیار کرملین علیه اوکراین اضافه کرد.

در نهایت، به نظر می رسد غرب در حال بیدار شدن از این فاجعه است و شروع به انجام کاری کرده است. از ۱۲ تا ۱۴ مه، وزرای خارجه کشورهای گروه هفت هشدار دادند: جنگ روسیه یکی از شدیدترین بحران های مواد غذایی و انرژی در تاریخ اخیر را ایجاد کرده است که اکنون آسیب پذیرترین افراد را در سراسر جهان تهدید می کند. ما مصمم هستیم که اقدامی جدی و واکنش چندجانبه برای حفظ امنیت غذایی جهانی داشته باشیم و در کنار آسیب پذیرترین شرکای خود در این زمینه ایستاده ایم.

اما چگونه می توان این کار را انجام داد؟ مسکو به درستی ارزیابی می‌کند که محاصره ضربه بزرگی به اقتصاد اوکراین و ابزاری قدرتمند در جنگ آن برای فلج کردن اوکراین است – بنابراین چگونه ایالات متحده و متحدانش می‌توانند کرملین را وادار به عقب نشینی کنند؟

اولین قدم جلب حمایت بین المللی برای رفع محاصره است. مسکو از این واقعیت که کشورهای غیرمتعهد علیه تجاوزات این کشور در اوکراین واکنش نشان نداده اند، احساس آرامش کرده است. اما متاثرترین قربانیان کمبود مواد غذایی ناشی از حمله و محاصره کرملین، کشورهای برجسته ای مانند مصر و اندونزی هستند.

گروه جی هفت باید کارزار دیپلماسی عمومی گسترده را آغاز کند تا اطمینان حاصل شود که کشورهای کلیدی در آفریقا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آسیای جنوبی ریشه های کمبود مواد غذایی و راه حل آشکار را درک می کنند - حداقل باز کردن مسیر کشتیرانی از اودسا. برای منابع غذایی حیاتی هدف این خواهد بود که این موضوع را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارسال نموده و قطعنامه ای که خواستار پایان محاصره دریایی در دریای سیاه، حداقل در مورد مواد غذایی است، ارائه شود.

در عین حال، ایالات متحده باید امکان ایجاد همکاری بین کشورهای مایل جهت ایجاد یک کانال دریایی بشردوستانه به اودسا برای اسکورت محصولات غذایی از آب های دریای سیاه را بررسی کند. این کانال دریایی همچنین می تواند برای ارسال کمک های بشردوستانه مهم به اوکراین استفاده شود. این گروه باید شامل متحدان ناتو و به ویژه ترکیه و همچنین شرکای علاقه مند و کشورهای غیرمتعهد کلیدی باشد که غلات را از اوکراین وارد می کنند و دارای نیروی دریایی قوی هستند.

ترکیه باید شامل شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ مشکلی با کنوانسیون ۱۹۳۶ مونترو، که بر عبور کشتی ها از بسفر حاکم است، وجود ندارد. با توجه به نیروی دریایی قوی و سابقه آن در ایستادگی موفقیت آمیز در مقابل اقدام نظامی روسیه، ترکیه در نقش کلیدی برای هر ائتلاف بین المللی ارزشمند خواهد بود. مصر یک کشور عمده واردکننده غلات است که تحت تأثیر این بحران قرار گرفته و نیروی دریایی آن می تواند در مین زدایی کمک کند.

در حالی که این رویکرد حاوی خطر رویارویی با روسیه است، شایان ذکر است که نیروی دریایی ایالات متحده کمک های بشردوستانه را در طول جنگ ۲۰۰۸ به گرجستان رساند و در عین حال از تشدید تنش جدی با مسکو اجتناب کرد. ایجاد یک کارگروه بین المللی بزرگ خطر استفاده از زور برای ممانعت از دسترسی به اودسا را برای مسکو افزایش می دهد.

این پیشنهاد در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته است. در ۲۲ مه، وزیر امور خارجه لیتوانی، گابریلیوس لندسبرگیس استدلال کرد که کشورهایی که بحران جهانی غذا را یک چالش جدی می دانند ... باید عبور امن کشتی ها از اودسا از طریق دریای سیاه به بسفر را تضمین کنند. لاندسبرگیس در ادامه تاکید کرد که تضمین تامین مواد غذایی به معنای تشدید بحران نیست و برای جلوگیری از یک بحران عمیق تر، اقدام فوری لازم است.

دانمارک متعهد شده است که سامانه های موشکی ضد کشتی هارپون را به اوکراین تحویل دهد. این سیستم‌ها توانایی اوکراین را برای دفاع در برابر ناوگان دریای سیاه روسیه تقویت می‌کنند، اما ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا آموزش و ادغام در سیستم دفاعی ساحلی این کشور انجام شود. تحویل بیشتر این سیستم ها باید فورا انجام شود.

در نهایت، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر شرکا از سراسر جهان باید اقدامات اقتصادی احتمالی را برای وادار کردن مسکو به پایان محاصره در نظر بگیرند. این مهم می تواند شامل تحریم تمام خطوط حمل و نقل کرملین باشد. همچنین ممکن است شامل تحریم‌هایی علیه همه شرکت‌های بیمه برای کشتی‌رانی روسیه باشد.

این رویکرد گسترده درها را برای پایان دادن به محاصره باز می کند و مطمئناً هزینه ادامه آن را برای مسکو افزایش می دهد و کشورهای جدیدی را به لیست مخالفان جنگ پوتین در اوکراین اضافه می کند.

با احتمال ادامه جنگ در آینده قابل پیش‌بینی، به نظر می‌رسد که تأثیر عمیق بی‌ثبات‌کننده بر اقتصاد جهانی نیز ادامه خواهد داشت و ده‌ها میلیون نفر در جنوب جهان در گرسنگی دسته‌جمعی فرو می‌روند. برای کاهش خطر گرسنگی گسترده بیشتر و بی‌ثباتی سیاسی متعاقب آن، قدرت‌های جهانی باید گشایش فوری بنادر اوکراین برای کشتی‌رانی را در اولویت قرار دهند. عملیات مورد نیاز برای انجام این ماموریت دارای سابقه موفقیت آمیز بوده و بدون تشدید جدی در این درگیری قابل انجام است.

جنگ روسیه علیه اوکراین جرقه تغییرات دریایی در سیاست جهانی در مقیاسی تاریخی شده است. از آنجایی که غرب با چگونگی حرکت رو به جلو دست و پنجه نرم می کند، پرداختن به موضوع روسیه در بهره برداری از بحران جهانی غذا و کاهش آسیب ضروری است.

کد خبر: ۱۵۴٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha