۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶
ترکیه قیمت گاز را افزایش داد

ترکیه قیمت گاز را افزایش داد

ترکیه در پی افزایش شدید قیمت‌های انرژی در بازارهای جهانی، قیمت گاز طبیعی را برای بخش‌های خانگی، نیروگاه‌های برق و صنایع این کشور افزایش داد.

به گزارش بازرا، ترکیه قیمت گاز طبیعی و برق را افزایش داد و عامل اصلی این تصمیم را افزایش شدید قیمت انرژی در بازارهای جهانی می‌داند. این اتفاق می‌تواند سبب بالا رفتن نرخ تورم که در ماه گذشته میلادی به بالاترین سطح در ۲۴ سال اخیر رسیده بود، شود.

ترکیه نزدیک به کل نیازهای انرژی خود را وارد می‌کند، چنین شرایطی این کشور را در برابر افزایش شدید قیمت‌های انرژی که سال جاری میلادی رخ داده است آسیب‌پذیر می‌کند.

افزایش هزینه‌های انرژی جهان در ماه‌های اخیر به‌شدت هزینه واردات را برای آنکارا افزایش داده است.

تورم حداقل ۷۰ درصدی و ضعف ارز لیر آن هم در آستانه انتخابات اواسط سال ۲۰۲۳ میلادی برای طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به دردسر بزرگی بدل شده است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حمایت از او و حزب حاکم عدالت و توسعه به‌دلیل فشارهای اقتصادی کاهش یافته است.

شرکت دولتی بوتاش (BOTAS) ترکیه اعلام کرد: قیمت گاز طبیعی برای خانوارها ۳۰ درصد، برای نیروگاه‌های برق ۱۶.۳ درصد، و برای گاز صنایع ۱۰.۲ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که در ماه آوریل نیز قیمت گاز خانگی افزایش ۳۵ درصدی را تجربه کرد.

بوتاش اعلام کرد: همگی اطلاع دارند که افزایش شدید قیمت انرژی در بازارهای جهانی و اروپا، مصرف‌کنندگان را در معرض قیمت‌های بالای انرژی قرار داده است.

بر اساس اعلام این شرکت دولتی ترکیه، افزایش قیمت‌های جهانی در همان سطح به مصرف‌کنندگان ترکیه تحمیل نشده، بلکه کمترین افزایش برای مصرف‌کنندگان نهایی در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۱۵۴٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha