۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
تحلیل بازار طلا برای یک ماه آینده| منتظر افزایش قیمت باشیم یا کاهش؟
تحلیل بازار جهانی طلا؛

تحلیل بازار طلا برای یک ماه آینده| منتظر افزایش قیمت باشیم یا کاهش؟

با توجه به علاقمندی بسیاری از سرمایه گذاران سنتی به بازار طلا، تحلیل قیمت این فلز گرانبها طی یک ماه آینده با توجه به عوامل فاندامنتال حاکم بر بازار سرمایه بسیار حائز اهمیت است.

وحید پورتجریشی؛ بازار: با افزایش میزان تورم در عمده کشورهای جهان از جمله ایران، بسیاری از سرمایه گذاران که بخش عمده ای از آنها را سرمایه گذاران خرد و خانگی تشکیل می دهند، به دنبال راهی مناسب برای سرمایه گذاری مطمئن آن هم در شرایط فعلی بازار هستند که ریسک سرمایه به دلیل شکل گیری رکود تورمی بالا بسیار زیاد بوده و احتمال متضرر شدن در بازارهای مالی بیش از کسب سود است.

اما طلا به عنوان یکی از قدیمی ترین ابزار سرمایه گذاری بشر در طول تاریخ، همچنان مشتریان خاص و البته پر تعداد خود را داشته که همچنان به این بازار علاقمند هستند. با اینحال، این فلز گرانبها نیز طی بازه دو ماهه اخیر، دچار افت قیمت نزدیک به ۳۰۰ دلار در هر اونس در بازارهای بین المللی شده که جذابیت آن را زیر سوال برده است. با اینحال، این افت قیمت به دلیل افزایش قیمت دلار در بازار ایران، چندان محسوس نبوده است.

ماه مِی برای بازار جهانی طلا مانند بسیاری دیگر از انواع بازار سرمایه مانند کریپتو، ماهی بسیار سخت و دردناک بود و بسیاری از سرمایه گذاران را مجبور به تحمل ضررهای سنگین و تلخ کرد. با افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا که بنا به سیاست دولت این کشور و به عنوان ابزاری برای کنترل افسار گسیخته نرخ رو به رشد تورم طی ۴۰ سال اخیر انجام شد، منجر به از دست رفتن بخشی از جذابیت بازار طلا شده و قیمت فعلی این فلز گرانبها به پایین ترین سطح خود از ۱۹ می به این سو رسیده است.

اکنون این سوال مطرح است که آینده قیمت طلا برای یک ماه آینده چه خواهد بود؟ آیا بازار باید آماده ریزش های بیشتر باشد و یا شاهد جان گرفتن معاملات و قیمت این فلز گرانبها خواهیم بود؟

عوامل فاندامنتال تاثیرگذار بر بازار طلا طی روزهای آینده
پیش از هر چیز باید بدانیم که طلا از جمله کالاهای سرمایه ای است که قیمت آن در بازارهای جهانی، تا حد زیادی به تصمیمات و سیاست های فدرال رزرو آمریکا بستگی دارد. به عنوان مثال، با کاهش شاخص دلار ایلات متحده طی روزهای اخیر، شاهد افزایش قیمت طلا در بازار بودیم.

با این حساب، می توان مدعی شد که فارغ از سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا، روند قیمت این فلز با شاخص دلار آمریکا نسبتی معکوس دارد. دلیل آن هم مشخص است؛ هنگامی که شاخص دلار افزایش می یابد، سرمایه گذاران ترجیح می دهند دارایی های خود را به دلار تبدیل کرده تا سود بیشتری را تجربه کنند.

بر عکس، با کاهش ارزش و شاخص دلار، ترس بر بازار فارکس حاکم شده و سرمایه گذاران اعتماد خود را نسبت به دلار از دست داده و دارایی هایشان را به سمت بازار طلا سوق می دهند.

این دقیقا همان نکته ای است که دولت بایدن و رئیس فدرال رزرو، یعنی جروم پاول بر اساس آن افزایش نرخ بهره بانکی را سیاست گذاری کرده اند تا بتوانند حجم نقدینگی را به شکل سپرده، به سمت بانک ها جذب نموده تا از این طریق، هم با کاهش نقدینگی در گردش از میزان تورم بکاهند و هم سرمایه لازم جهت تزریق به بخش های مختلف اقتصادی آمریکا را از طریق دارایی سرمایه گذاران تامین نمایند.

تحلیل بازار طلا برای یک ماه آینده| منتظر افزایش قیمت باشیم یا کاهش؟

لذا به نظر می رسد فدرال رزرو، همچنان به دنبال اجرای این سیاست و افزایش پلکانی نرخ بهره بانکی طی ماه های آینده باشد. در همین راستا، «کریستوفر والر» از اعضای هیات رئیسه فدرال رزرو در آخرین اظهارات خود عنوان کرده که این نهاد مالی به افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره بانکی ادامه خواهد داد و احتمالا مرحله بعدی افزایش نرخ بهره، در ماه دسامبر سال جاری میلادی اعمال خواهد شد.

از سوی دیگر، دو بانک مرکزی بزرگ دیگر جهان یعنی بانک مرکزی انگلیس و بانک اروپا نیز پس از مدت ها مقاوت در برابر افزایش نرخ بهره بانکی، نهایتا هفته گذشته، موافقت خود را با اعمال این سیاست اعلام کردند.

دلیل عمده این رخداد نیز افزایش نرخ تورم در منطقه یورو و بریتانیا از یک سو و اعلام آمارهای مربوط به شاخص های اقتصاد آلمان مانند قیمت مصرف کننده، نرخ بیکاری، دستمزدها و ... بود که ضعیف تر از پیش بینی های اتحادیه اروپا برای بهبود وضع اقتصادی صنعتی ترین کشور این بلوک اقتصادی – سیاسی به نظر می رسید.

لذا، اکنون، این دو بانک مهم و تاثیرگذار بر قیمت طلا را نیز باید به فدرال رزرو اضافه کرده و به این نتیجه برسیم که تاکنون، دستکم سه فاکتور منفی برای تعیین قیمت طلا طی ماه های آتی را پیش رو داریم.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا
نمودار چهار ساعته نشان می دهد که جفت XAU/USD طی چند روز گذشته تحت فشار فروش قوی قرار داشته است. با کاهش قیمت، طلا به زیر سطح حمایت مهم در ۱۸۴۰ دلار حرکت کرد که پایین ترین سطح در ۲۶ می محسوب می شود.

قیمت همچنین به زیر سطح فیبوناچی اصلاحی ۲۳.۶% رسیده و کمتر از میانگین متحرک ۲۵ روزه و ۵۰ روزه است. در حالی که شاخص قدرت نسبی (RSI) به سطح فروش بیش از حد نزدیک شده است.

تحلیل بازار طلا برای یک ماه آینده| منتظر افزایش قیمت باشیم یا کاهش؟

بنابراین، قیمت طلا احتمالاً در نیمه اول ژوئن به کاهش خود ادامه خواهد داد زیرا معامله گران منتظر تصمیم کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا هستند. اگر این اتفاق بیفتد، سطح پشتیبانی کلیدی بعدی برای رصد، ۱۸۰۰ دلار خواهد بود. از طرف دیگر، حرکت به بالای مقاومت در ۱۸۵۰ دلار، نمای نزولی را باطل می کند.

کد خبر: ۱۵۴٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha