۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۲
توثیق سهام بهترین راه‌حل برای دارندگان سهام عدالت بدون ضرر به کلیت بازار

توثیق سهام بهترین راه‌حل برای دارندگان سهام عدالت بدون ضرر به کلیت بازار

امکان فریز کردن سهام عدالت از طریق توثیق سهام و ارائه تسهیلات در قالب کارت‌های اعتباری باعث می‌شود تا دیگر آن فرد؛ فروشنده خود سهام عدالت نباشد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محمد پورتدین کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه وثیقه کردن سهام این روزها به بحث داغ و مورد توجه متولیان اقتصادی و بازار سرمایه تبدیل شده است گفت: از گذشته بحث وثیقه سهام در بازار سرمایه وجود داشته اما بسیار کم رنگ و به صورت موردی انجام می‌شد.

پورتدین افزود: دلیل اصلی وثیقه کردن سهام، اخذ بسیار سریع و راحت تسهیلات بوده و به طور قطع می‌تواند مورد استقبال اهالی بازار سرمایه قرار گیرد.

وی با اشاره به برخی معایب این فرایند، اظهار کرد: از جمله معایب این کار می‌توان به فشار مضاعف شخصیت‌های حقوقی روی برخی سهام خاص در بازدهی زمانی کوتاه اشاره کرد. به طوری که شخصیت حقوقی مورد نظر در اغلب اوقات، بانک بوده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ با توجه به تسهیلات و اعتباراتی که بانک در اختیار شرکتی قرار می‌داد و آن شرکت در زمان سررسید، تسویه خود را انجام نمی‌داد، بانک به دلیل عجله در نقد کردن آن تسهیلات، اقدام به فروش آن سهم می‌کرد.

پورتدین افزود: با فروش آن سهم، فشار فروشی برای شرکت ایجاد و سهم به سمت و سوی منفی شدن هدایت می‌شد که امیدواریم در قوانین جدید، شاهد این اتفاقات نبوده و از تکرار این موضوع جلوگیری به عمل آید.

وی ادامه داد: به دلیل استقبال احتمالی فعالان بازار سرمایه از وثیقه کردن سهام و اخذ تسهیلات و وام، نقدشوندگی کلی بازار و پویایی سبد سهام حقیقی‌ها و حقوقی‌ها کاهش می‌یابد. زیرا تا زمانی که تسهیلات مربوطه تسویه نشده، آن دارایی نزد سپرده‌گذاری مرکزی فریز شده و غیر قابل فروش و انتقال به غیر بوده و خود بخود سهام مورد نظر از دور خرید و فروش خارج و نقدشوندگی آن، پرتفوی شخصیت حقیقی و حقوقی را کاهش می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از وثیقه کردن سهام در دادگاه و همچنین سهام عدالتی که به عنوان یک کلاف سردرگم دولت‌های پیشن را سال‌ها به چالش کشیده بود و از سوی بازار سرمایه و به راحتی چالش مورد نظر حل شد، می‌توان استفاده کرد.

پورتدین گفت: با فریز کردن سهام عدالت از طریق توثیق سهام، این امکان برای فروشنده‌هایی که به طور عمده، عامه دارندگان سهام عدالت هستند، فراهم می‌شود که تسهیلاتی در قالب کارت‌های اعتباری دریافت کنند تا دیگر آن شخص فروشنده خود سهام عدالت نباشد و از تسهیلات آن کارت‌ها استفاده و بازار سرمایه با فشار فروش زیاد همراه نشود.

کد خبر: ۱۵۳٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha