۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۷
 تحریم، مقصر اصلی نیمه تمام ماندن پروژه‌های عمرانی در کشور است
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس:

تحریم، مقصر اصلی نیمه تمام ماندن پروژه‌های عمرانی در کشور است

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: عمدتا درآمدهای موردنظر در بودجه محقق نمی شود که عدم صادرات برنامه ریزی شده و همچنین تحریم های ظالمانه از دلایل آن است.

به گزارش بازار، اسماعیل حسین زهی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در دولت های مختلف، متاسفانه بدون توجه به طرح آمایش سرزمینی طرح هایی را آغاز کرده که نیمه تمام مانده است، گفت: دولت ها باید بر اساس برنامه های پنج ساله و چشم انداز ۲۰ ساله پیش می رفتند اما متاسفانه دولت ها و مجلس ها در دوره های مختلف این برنامه ها را سرمشق خود قرار ندادند.

وی از وجود پروژه های نیمه تمامی با عمر بیش از ۴۰ سال در کشور خبر داد و بیان کرد: متاسفانه این پروژه ها بیشتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی نکرده است. بر اساس برنامه توسعه، به ازای هر سال، ۳۰ درصد اعتبارات باید مربوط به بودجه های عمرانی باشد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو درباره دلایل اجرای پروژه و نیمه تمام ماندن آن ها اظهار کرد: عمدتا درآمدهایی که در بودجه در نظر گرفته می شود محقق نمی شود که عدم صادرات برنامه ریزی شده و همچنین تحریم های ظالمانه از دلایل آن است. با توجه به این شرایط، طبیعتا درصد اعتبارات در نظر گرفته شده کمترین بوده است و در نتیجه باید از اعتبارات عمرانی در هزینه های جاری استفاده کنیم.

وی روند موجود برای اتمام پروژه های نیمه را بسیار کند ارزیابی و تصریح کرد: با این سرعتی که در اتمام پروژه ها و کمبود اعتبارات مواجه هستیم، شاید ۶۰ تا ۷۰ سال زمان ببرد که پروژه های موجود در کشور به اتمام برسد و این در حالی است که حتی هیچ پروژه جدیدی هم شروع نکنیم.

وی افزود: دو الی سه سال پیش نزدیک به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که ساخت پروژه های نیمه تمام به پایان برسد که با تورم فعلی، قاعدتا امروز این عدد بیشتر هم شده است. هشت سال برای ساخت یک کیلومتر راه برای راه روستایی فقط به یک میلیون تومان نیاز بود اما امروز هزینه ها چند برابر شده است. امروز برای ساخت کیلومتر جاده اصلی نیازمند ۱۴ میلیارد تومان نیاز داریم.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با ابراز تاسف از اینکه دولت ها هر کجا دچار کسری بودجه می شدند از اعتبارات عمرانی استفاده می کردند، گفت: پیمانکاران نیز به دلیل پولی که دریافت می کردند، از به طول انجامیدن پروژه بدشان نمی آید.

کد خبر: ۱۵۳٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha