۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷
ضعف تقاضا در بلاتکلیفی بازار

ضعف تقاضا در بلاتکلیفی بازار

نوسانات کاهشی قیمت روز آهن آلات از ابتدای هفته تا روز گذشته در عمده مبادی فروش تداوم داشت اما گویا بازار آهن کمی از تب و تاب افتاده و غالب شرکت‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام می‌کنند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نوسانات کاهشی قیمت روز آهن آلات از ابتدای هفته تا روز گذشته در عمده مبادی فروش تداوم داشت اما گویا بازار آهن کمی از تب و تاب افتاده و غالب شرکت‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام می‌کنند.

اما با وجود این، بازار ارز همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد و قیمت دلار باز هم با کمی نوسان در پایان روز گذشته مرز ۳۱ هزار تومانی را شکست و حتی فراتر از این نرخ مبادله شد، به طوری که در بازار آزاد نرخ دلار حدود ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن
آنچه از اوضاع بازار آهن و فولاد برمی‌آید خرید اهن الات همچنان تقاضای ضعیفی دارد و این امر ناشی از بلاکلیفی قیمت‌ها در بازار بورس و آزاد است.

در این شرایط قیمت میلگرد آجدار که یکی از پرنوسان‌ترین محصولات فولادی است روز گذشته در بخش اعظمی از شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما کماکان برخی مبادی کاهش قیمت در بازه ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را پیش گرفتند و شمار محدودی نیز به طور میانگین افزایش ۱۰۰ تومانی داشتند و به طور کلی نرخ میلگرد در بازار داخلی در کف قیمتی ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان الی ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت روز ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی با کاهش قیمت ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود اما قیمت روز ورق سیاه تقریبا بدون تغییر قیمت عرضه شد.

همچنین به تأثیر از فضای ایجاد شده در بازار اهن قیمت نبشی و ناودانی نیز نوسانات محدودی داشت و عمدتا ثابت و بدون تغییر قیمت بود، قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... نیز در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی عمدتا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز جز نوسانات محدود، در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

همانطور که از آمار و ارقام برمی‌آید آغاز به کار بازار روز گذشته با ثبات همراه بود و غالب فضای بازار در صبر و انتظار بود. اما طبق آمار عرضه ورق کلاف گرم روز گذشته چندان اصلاح قیمت نداشت به همین دلیل نگرانی برخی از جهت کاهش قیمت‌ها برطرف شد.

نرخ عرضه شمش در بورس کالای امروز و فردا کاهش چشمگیری داشت که در مقایسه با عرضه پیشین، کاهش ۱۳۵۰ تومانی را نشان می‌دهد، حال با این اوصاف باید ببینیم عرضه‌کنندگان تا چه میزان از این نرخ پیروی کرده و عرضه محصولاتشان تا چه حجمی و با چه شرایطی خواهد بود.

طبق آمار امروز حدود ۵۰۰ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شد که شامل محصولاتی از قبیل شمش بلوم، ورق‌های رنگی گالوانیزه و ...بود، همچنین ورق گرم عرضه شده در بورس کالای روز گذشته که به‌دلیل عدم تقاضا از روی تابلو حذف شد، به امروز موکول گردید.

گفتنی است حجم شمش عرضه شده ۸۸ هزار تن تخمین زده شده است اما القایی‌ها به دلیل کاهش نرخ این مقطع، از عرضه آن در بورس امروز سر باززدند.

شایان ذکر است طبق آمار از نتایج عرضه‌های امروز، شمش بلوم با تقاضای ۲۰۰ هزار و ۷۷۵ تنی، به قیمت ۱۳ هزار و ۹۷۱ تومان بود که حدود ۵/۶ درصد از نرخ پایه بالاتر بود.

محدودیت‌ دوجانبه صادرات یران
محدودیتی که در صادرات محصولات فولادی ایران ایجاد شد همچنان محل بحث و گفت‌وگوی برخی از فعالان این صنعت قرار دارد. به طوری که خسرو حجتی مسئول خرید گروه صنعتی فولاد یزد اظهار کرد: تحریمی که ایران در بازارهای جهانی با آن مواجه است به خودی خود محدودیت صادرات ایجاد کرده است، اما در همین شرایط برخی سیاست‌ها از جمله اخذ عوارض سنگین صادراتی در بازار داخلی نیز به محدودیت صادرات منجر شد که به نوعی خودتحریمی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دامپینگ روسیه و کاهش نرخ محصولات فولادی در این کشور، عامل دیگری بود که صادرات در ایران را با کاهشی بیش از پیش مواجه کرد، به طوری که صادرات محصولات فولادی روسیه با ۳۵ درصد کمتر از نرخ اصلی آن، به‌طبع برای کشور هدف به‌صرفه‌تر و جذاب‌تر است، اما همین امر صادرات ایران را محدودتر و با مشکلاتی مواجه کرد.

حجتی همچنین افزود: از آنجایی که روسیه از تأمین‌کنندگان بزرگ فولاد به شمار می‌رود، رقابت در این زمینه را برای ایران دشوارتر کرده است.

این فعال صنعتی تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی چندان امکان کاهش قیمت‌ها و برابری با نرخ روسیه را ندارند، زیرا نرخ محصولات فولادی روسیه کمتر از نرخ شمشی است که در ایران برای تولید محصولات پایانی استفاده می‌شود، همین امر مانع مهمی در برابر فروش محصولات صادراتی ایران به بازارهای هدف بود.

حجتی اظهار کرد: مصوبه‌ای که اجرا شد نه‌تنها صادرات را با موانع و چالش روبه‌رو کرد بلکه به‌دلیل گستردگی دامنه نوسانات در بازار داخلی، متقاضیان در بازار داخلی نیز صبر پیشه کردند تا شرایط بهبود بیابد.

کد خبر: ۱۵۳٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مدیر سایت اهن پرایس IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 0
      قبلا هم صحبت شد لطفا از صفحه اهن پرایس بدون قرار دادن لینک کپی پیست نفرمایید.