۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌ها با تعیین سقف برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها
سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد

جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌ها با تعیین سقف برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

سازمان بورس و اوراق بهادار، با دفاع از اقدام تعیین سقف قیمت برای نرخ خوراک گاز تحویلی به صنایع پتروشیمی را موجب جلوگیری از زیان قطعی و ورشکستگی بسیاری از واحدهای فعال در این حوزه دانست.

به گزارش بازار، در اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است: نرخ خوراک گاز تحویلی به صنایع بورسی از طریق فرمولی که سال ها مورد استفاده قرار می گیرد اعمال می شود. در سال‌های گذشته مشکل حادی برای نرخ خوراک پیش نیامده بود، ولی در سال گذشته با توجه به اتفاقاتی که در فضای اقتصاد بین‌الملل روی داد و بعد از پیامدهای کرونا و رشد نرخ کامودیتی ها و همزمان شدن آن با زمستان اروپا و در نهایت، وقوع جنگ روسیه و اوکراین، موجب شد فرمول محاسبه نرخ خوراک صنایع داخلی، عددهای بالایی را تجربه کند. این نرخ گاز برای صنایع منطقی نبود و می توانست به صنعت پتروشیمی و برخی صنایع دیگر و بازار سرمایه آسیب جدی وارد کند. به طوری که در صورت عدم تصمیمی قاطع و هوشمندانه در خصوص نرخ گاز سوخت و خوراک، زیان قطعی و توقف فعالیت بسیاری از واحدهای پتروشیمی اجتناب ناپذیر بود.

براساس برآوردها اگر سقف گاز خوراک و سوخت صنایع اعمال و این تصمیمات گرفته نمی شد چیزی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از سود صنایع کاسته و با یک نسبت کلی و ساده حدود ۲ هزار هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سرمایه کم می شد و به عبارتی سقوط ۲۰ تا ۳۰ درصدی شاخص کل بورس، محتمل بود. این تصمیم باعث شد که هم صنایع در امان باشند و به تولید خودشان ادامه بدهند و هم از طرفی به صندوق های بازنشستگی کمک کرد. در واقع با توجه به اینکه سهامدار اصلی شرکت های پتروشیمی و فولادی و معدنی صندوق های بازنشستگی هستند، اگر سقف تعیین نمی شد درآمد این واحدها دچار مشکل شده و این صندوق ها با بحران جدید مواجه می شدند.

در واقع هم صنعت از این تصمیم به موقع منتفع شد (و حتی در بخش‌هایی از صنعت پتروشیمی برخی شرکت‌ها نجات پیدا کردند) و هم سهامداران؛ که اگر فرمول بدون سقف ریالی همچنان پابرجا می بود بازار سرمایه احتمالا ۲۰ تا ۳۰ درصد ریزش را تجربه می کرد که می‌توانست عواقب بسیار خطرناکی را به همراه داشته باشد. نگاه به حاشیه سود اسمی صنایع بزرگ ما در ۱۰ سال گذشته، نشان می‌دهد، این صنایع نیاز فوری به سرمایه‌گذاری مجدد و توسعه فعالیت های جاری داشته و خواهند داشت و شدیدا باید از تضعیف این صنایع جلوگیری شود.

لازم به ذکر است عمده ایراد فرمول تعیین نرخ خوراک گاز این است که این نرخ به نرخ گاز هاب هلند و انگلستان متصل شده است. این موضوع می تواند آسیب های زیادی داشته باشد و علاوه بر این منطق دقیق، روشن و قابل دفاعی هم ندارد! کشور ما به عنوان دارنده بزرگ منابع گازی مطرح است؛ گاز را صادر می کنیم و این منابع گازی باید به عنوان یک مزیت نسبی برای صنایع ما مطرح باشد؛ در مجموع علاوه بر ایراد منطقی فرمول فعلی، رقم حاصل از فرمول در برخی برهه ها باعث ورشکستگی تعدادی از واحدهای پتروشیمی می شود. در پایان خاطرنشان می شود، اصلاح فرمول تعیین نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع به توسعه سرمایه گذاری کلان در صنایع مختلف به ویژه پتروشیمی منجر خواهد شد. در آینده باید فرمولی منصفانه پیرامون نرخ گاز سوخت و خوراک تعیین گردد تا سرمایه گذاران از وجود فرمولی عادلانه و بلند مدت کسب اطمینان کرده و مسیر سرمایه گذاری هموار شود.

کد خبر: ۱۵۳٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha