۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
 واکنش روسیه به تحریم نفتی اروپا؛ مشتریان دیگری پیدا می‌کنیم

واکنش روسیه به تحریم نفتی اروپا؛ مشتریان دیگری پیدا می‌کنیم

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به بسته ششم تحریم‌های ضد روسی اتحادیه اروپا که شامل تحریم نفتی است، گفت روسیه برای نفت خود مشتریان دیگری پیدا خواهد کرد.

به گزارش بازار، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به بسته ششم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه که شامل تحریم بخشی از نفت این کشور می‌شود، گفت: روسیه واردکنندگان دیگری برای نفت خود پیدا خواهد کرد.

اولیانوف امروز (سه‌شنبه) در توییتی در پاسخ به توییت «اورسولا فون‌درلاین» رئیس کمیسیون اروپا که تحریم نفتی روسیه را اعلام کرده بود، نوشت: همانطور که دیروز به درستی گفت، روسیه واردکنندگان دیگری پیدا خواهد کرد. قابل توجه است که او اکنون اظهارات دیروز خود را نقض می‌کند. تغییر بسیار سریع ذهنیت نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا وضعیت خوبی ندارد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، پیش از این، سران اتحادیه اروپا در جریان نشست بروکسل درباره بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه مذاکره کردند که شامل قطع ارتباط «اسبربانک» بزرگترین بانک روسیه از شبکه سوئیفت، تحریم بخشی از واردات نفت روسیه، ممنوعیت سه رسانه دولتی دیگر این کشور و گسترش فهرست سیاه افرادی است که اتحادیه اروپا آن‌ها را مسئول نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین می‌داند.

اورسولا فون‌درلاین خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا امیدوار است قبل از پایان سال جاری تا ۹۰ درصد از نفت وارداتی روسیه را قطع کند.

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا بامداد امروز بعد از دو بار شکست کشورهای اتحادیه اروپا برای توافق روی تحریم واردات نفت از روسیه، از اجماع در این‌باره خبر داد. میشل در پیامی توئیتری اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه برای تحریم بخش اعظم واردات نفت از روسیه به توافق رسیده‌اند. میشل در این بیانیه توضیح داد: روی ممنوعیت واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا توافق حاصل شد. این امر بلافاصله بیش از دو سوم واردات نفت از روسیه را پوشش می‌دهد و منبع عظیمی از تامین مالی ماشین جنگی این کشور را کاهش می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، رئیس شورای اروپا همچنین خبر داد که این اتحادیه ۹ میلیارد یورو برای کمک نقدی فوری به اوکراین اختصاص داده است. اورسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: ما در ورسای توافق کردیم که وابستگی خود به گاز، نفت و زغال سنگ روسیه را در اسرع وقت حذف کنیم. این امر عملاً حدود ۹۰ درصد از واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا را تا پایان سال ۲۰۲۲ قطع می‌کند. ما به زودی برمی‌گردیم تا درباره آن ۱۰ درصد باقیمانده نیز تصمیم بگیریم.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با استقبال از این توافق، مدعی شد: این تصمیمی مهم برای فلج کردن ماشین جنگی پوتین است. اتحاد ما، قدرت ما است.

در تاریخ ۲۴ فوریه سال جاری میلادی (پنجم اسفند ماه گذشته)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد و هدف آن‌ را نازی زدایی و خلع سلاح کی‌یف خواند و تأکید کرد که به هیچ عنوان به دنبال اشغال قلمروهای اوکراین نیست و تنها زیرساخت‌های نظامی و نه غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد.

کشورهای غربی از همان ابتدا با تشدید فشار تحریم‌ها و عرضه تسلیحات سبک و سنگین به اوکراین به آتش درگیری‌ها در اوکراین دامن زده‌اند و جنگ اوکراین با تحریک کشورهای غربی همچنان ادامه دارد.

کد خبر: ۱۵۳٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha