۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۷
قیمت محصولات پتروشیمی تا انتهای ۲۰۲۳ کاهش نمی یابد| سود سرشار عربستان از پتروشیمی
بازار گزارش می دهد؛

قیمت محصولات پتروشیمی تا انتهای ۲۰۲۳ کاهش نمی یابد| سود سرشار عربستان از پتروشیمی

افزایش قیمت محصولات پتروشیمی به دنبال افزایش قیمت نفت اتفاق افتاد. حال مقامات عربستانی می گویند قیمت فراورده های پتروشیمی تا انتهای سال بعد کاهش نخواهد یافت.

بازار؛ گروه بین الملل: از شروع درگیری های روسیه و اوکراین قیمت نفت در بازار جهانی رشد کرد. بعد از وضع تحریم علیه روسیه و تصمیم غرب برای محدود کردن خرید نفت و گازاز روسیه، شوک وارد شده به بازار نفت دنیا بزرگتر شد و اقتصاد را با ضربه های سنگینی روبرو کرد.

شروع این جنگ در روزهای پساکرونا باعث شد تا قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار صعود کند و رکود یک دهه اخیر خود را بشکند. باید توجه داشت که نفت تنها یک کالای اساسی مانند دیگر کالاها نیست، بلکه منبع اصلی انرژی در دنیا است و افزایش قیمت آن باعث می شود تا هزینه تمامی کارخانه های صنعتی افزایش یابد، هزینه تولید برق افزایش یابد و به دنبال آن دیگر منابع انرژی دنیا هم گران شود، در نهایت هزینه حمل افزایش یابد و حتی محصولاتی که در تولید انها نیازی به انرژی یا فراورده های نغتی نیست هم با قیمت بالاتری به بازار وارد عرضه شود.

به همین دلیل است که تحولات بازار نفت برای سرمایه گذاران، اقتصاددانان، سیاستمداران و حتی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. صنعت پتروشیمی یکی از صنایع پایین دستی صنعت نفت است. صنعتی که در اقتصاد این روزهای دنیا سهم قابل توجهی دارد.

افزایش قیمت نفت و گاز طبیعی باعث شد تا قیمت محصولات پتروشیمی هم در دنیا رشد کند و به نظر می رسد در این بازار انتظاری برای کاهش قیمتها وجود ندارد. عرب نیوز در گزارش اخیر خود به نقل از وزیر نفت کشور عربستان نوشت: «انتظار نمی رود تا انتهای امسال و حتی انتهای سال بعد تغییر محسوسی در قیمت فراورده های پتروشیمی در دنیا ایجاد شود. این پیش بینی با توجه به وضعیتی است که هم اکنون حاکم بر اقتصاد دنیا است و سبب شده است تا قیمت نفت افزایش یابد. بررسی درگیری های ایجاد شده در اروپا و تحریم های وضع شده علیه روسیه، نشان می دهد در خوش بینانه ترین حالت هم امیدی به تغییر این وضعیت تا انتهای امسال نیست و قیمت نفت در این بازه کاهش نمی یابد. پس نمی توان انتظار داشت قیمت فراورده های پتروشیمی و نفتی هم در بازار کاهش بیابد.»

بررسی قیمت محصولات پتروشیمی نشان می دهد در هفته گذشته قیمت پروپان و بوتان در عربستان ثابت باقی مانده است در حالیکه قیمت تمام شده محصول خارج شده از کارخانه های پتروشیمی در کشور ژاپن در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه ماه قبل گران تر بود.

هم اکنون هر تن پروپان تولید شده در کشور ژاپن با قیمت ۸۰۰ دلار به بازار عرضه می شود که بالاترین قیمت طی ۳۰ سال گذشته است. در عربستان این قیمت تا ۷۰۰ دلار هم ثبت شده است ولی مطالعات بازار نشان می دهد در این شرایط انگیزه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی از بین می رود.

به همین دلیل عربستان در نظر دارد قیمت محصولات پتروشیمی حتی برای مصارف داخلی را هم سطح قیمتهای جهانی کند. با این سیاست سرمایه گذاران، تمایل و انگیزه خود را برای سرمایه گذاری در عربستان از دست نمی دهند.

عربستان از یک دهه قبل سرمایه گذاری در پروژه های پتروشیمی را با جدیت شروع کرده است. این کشور با هدف متنوع سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به درآمد حاصل از صادرات نفت، اقدام به توسعه صنعت پتروشیمی و پالایشگاه ها کرد.

هم اکنون این کشور در زمره بزرگترین مالکان کارخانه های پتروشیمی در خاورمیانه است و سرمایه زیادی در این حوزه صرف کرده است. از طرف دیگر هزینه پایین استخراج نفت در عربستان در مقایسه با شمار زیادی از کشورهای دنیا هم عامل دیگری است که سوداوری این صنعت را در عربستان بیشتر کرد.

کد خبر: ۱۵۳٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha