۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
توسعه دانش‌بنیان‌ها بر محور ارتقای بهره‌وری | ترویج و حمایت ۲ رکن رسالت اصلی دولت
بازار گزارش می‌دهد؛

توسعه دانش‌بنیان‌ها بر محور ارتقای بهره‌وری | ترویج و حمایت ۲ رکن رسالت اصلی دولت

سمنان- توسعه دانش بنیان‌ها برای ارتقای بهره‌وری یکی از مهمترین اصول و اولویت‌هایی است که مسئولان اقتصادی در استان سمنان بر روی آن حساب کرده‌اند اما این مسیر باید با حمایت نیز همراه شود.

بازار، گروه استان‌ها: دانش‌بنیان‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم استان سمنان هستند که در سال جاری با نامگذاری سال به عنوان دانش بنیان، تولید اشتغال محور، بار دیگر تمام نگاه‌ها به سمت آنها سرازیر شده است نگاهی که مبتنی بر ارتقای بهره‌وری در استان با کمک‌گیری از دانش‌بنیان‌ها، ایجاد و ترویج می‌شود.

استانداری سمنان چند نشست درباره دانش‌بنیان‌ها تاکنون برگزار و سعی کرده تا موانع توسعه آنها را احصا کند همچنین سیاست‌هایی را نیز در قبال آنها در پیش گرفته اما به نظر می‌رسد دو رویکرد از دیگران پر رنگ تر هستند نخست اینکه دولت قصد دارد تا از طریق ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها، وضعیت کنونی اقتصاد استان را ارتقا ببخشد که همان موضوع بهره‌وری در اینجا مطرح خواهد شد و دوم سهم دانش‌بنیان‌ها را از اقتصاد استان بیشتر کند.

دنبال افزایش بهره وری هستیم
این دو گزاره در سخنان استاندار سمنان نیز دیده می‌شود که افزایش راندمان تولید و بهره وری را اولویت مهم استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها می‌داند و معتقد است که اگر این اقدام در استان صورت گیرد، شاهد ایجاد زمینه‌های مناسب برای تحقق اقتصاد دانش بنیان خواهیم بود.

سید محمد رضا هاشمی همچنین با بیان اینکه تقویت حوزه اقتصاد و تولید به خصوص سرمایه گذاری اولویت‌هایی است که می‌توان برای تحقق آنها از دانش‌بنیان‌ها استفاده کرد، به خبرنگار بازار، بیان داشت: در واقع با تلاش‌های صورت گرفته به دنبال افزایش بهره‌وری در زمینه تولید و اقتصاد تولید محور استان هستیم.

دولت قصد دارد تا از طریق ظرفیت‌های دانش بنیان‌ها، وضعیت کنونی اقتصاد استان را ارتقا ببخشد

وی با بیان اینکه افزایش بهره وری با حضور دانش بنیان‌ها در واقع باید به یک خروجی ملموس در بحث تحقق شعار سال منجر شود، ابراز کرد: همانطور که در جلسات متعدد نیز بیان کردیم. اعتبارات تخصیص یافته برای پارک علم و فناوری استان در راستای تحقق شعار سال، افزایش بهره وری و حمایت از تولید، به بهترین نحو ممکن برنامه ریزی و هزینه شود.

توسعه دانش‌بنیان‌ها بر محور ارتقای بهره‌وری | ترویج و حمایت ۲ رکن رسالت اصلی دولت

ارتقای شغل با رونق تولید
استاندار سمنان همچنین به تلاش برای خروج از واحدهای صنعتی از رکود اشاره کرد و با بیان اینکه با تلاش‌های صورت گرفته، در نیم سال دوم سال قبل ۳۸ واحد راکد به تولید بازگشتند، بیان داشت: در راستای راه اندازی واحدهای راکد استان استفاده از دانش‌بنیان‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد همچنین این شرکت‌ها می‌تواند به کاهش هزینه و موانع تولید نیز کمک کند که در نهایت به ارتقای شغل آفرینی در استان منجر می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات مورد نیاز به دانش‌بنیان‌ها نیز در دست پیگیری است، ابراز کرد: این اطمینان را به شرکت‌های دانش بنیان داده ایم که کارگروه تخصصی رفع موانع دانش بنیان در استان ایجاد و مسائل از مجاری استانی و ملی پیگیری می‌شود تا شاهد تحقق شعار سال باشیم.

وی با اشاره به دیگر اولویت دانش‌بنیان‌ها در استان بیان کرد: ارتباط واحدهای صنایع بزرگ با شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است و با توجه به وجود دانشگاهای معتبر در استان، باید تلاش شود تا ارتباط بین دانش و یافته‌های علمی و محققان و نخبگان به سطح تولید و اقتصاد محلی وارد شود.

دانش‌بنیان‌ها زمین می‌گیرند
مشوق‌هایی برای دانش‌بنیان‌ها در استان سمنان در نظر گرفته شده که یکی از آنها اعطای زمین است آنطور که محمد رضا باقری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان اعلام کرد: تا ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری ۵۸ هکتار زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به واحدهای صنعتی دانش‌بنیان اخصاص یافته تا بتوانند از این امکان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۰ واحد تولیدی از این امکان بهره مند شده اند، بیان کرد: قابلیت واگذاری بیش ۷۲۰ هکتار اراضی دارای امکانات زیربنایی برای تحقق تولید اشتغال‌آفرین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان وجود داردکه می‌توان از آن برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و اقتصاد تولید محور استفاده کرد.

پرداخت تسهیلات مورد نیاز به دانش بنیان‌ها نیز در دست پیگیری است

باقری درباره مزیت‌های دانش‌بنیان‌ها و حمایت از آنها در ارائه زمین نیز توضیح داده است: اکثر واگذاری‌های مجتمع‌های کارگاهی واحدهای خرد به علت محدودیت زمین در قالب مزایده است ولی به دلیل اهمیت شرکت‌های دانش بنیان، این شرکت‌ها از این قاعده مستثنی شده‌اند.

مشوق‌های دانش بنیانی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش اعلام کرده بود: «شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های صنایع پیشرفته از شرکت در مزایده معاف هستند و ما زمین‌هایی را به تمامی شرکت‌هایی که متقاضی زمین باشند برابر نیاز آنها واگذار خواهیم کرد» این امر یکی از مهمترین مشوق‌های دانش بنیان‌هایی خواهد بود که مشکل مکان اجرای سوله یا کارخانه یا آزمایشگاه و … دارند اما آیا صرفاً ارائه زمین کافی است؟

یک فعال حوزه دانش بنیان که با مشکلات پیش آمده طی سال‌های گذشته شرکت را رها و در تهران مشغول به کار است، به خبرنگار بازار، می‌گوید: ارائه زمین یا حتی وام برای شرکت‌هایی که تولید و فروش دارند، جریان مالی دارند، می‌خواهند خطوط تولید خود را گسترش دهند و … حائز اهمیت است اما برای یک شرکت دانش بنیان که توسط چند جوان تاسیس، هنوز بازار فروش ندارد، نتوانسته حتی یک قرار داد ببندد، موانع تولید پیش رویش فراوان هستند، به چه درد می‌خورد؟

محمد عرب پور با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ صنعتی استان سمنان امروز با نیمی از ظرفیت تولید کار می‌کنند، بازار فروش ندارند، توان تامین اقلام اولیه تولید را نخواهند داشت، به بانک‌ها بدهکار هستند و هر لحظه ممکن است به رکود بروند آن وقت چطور یک دانش بنیان که سه عضو دارد در یک اتاق ۱۲ متری شکل گرفته می‌تواند با وام و زمین مشکلات خود را رفع شده ببیند؟ بیان کرد: اگر مسئولان می‌خواهند کار حمایتی صورت دهند، بهتر است که به ما در راستای رفع موانع مشکلات مان کمک کنند.

توسعه دانش‌بنیان‌ها بر محور ارتقای بهره‌وری | ترویج و حمایت ۲ رکن رسالت اصلی دولت

مشکل بازار فروش خدمات و تولیدات داریم
این فعال حوزه اقتصاد دانش بنیان و به صورت خاص، آی تی، مهمترین مشکل تولیدات دانش بنیان امروز بازار است متاسفانه روز اول کسی به دانش‌بنیان‌ها نگفت که در چه زمینه‌هایی ورود کنید که بازار آن در استان سمنان وجود دارد لذا همه در بخش‌های مختلف آی تی، فناوری، بتون، برش و … ورود کردند اما برای مثال کسی در زمینه آب ورود نکرد یا کسی ملزومات مورد نیاز دستگاه‌های خصوصی و اداری استان را تامین نکرد در نتیجه ما مشکل فروش داریم وقتی فروش محصولات و خدمات را نداشته باشیم چطور می‌توانیم وام بگیریم، قسط بپردازیم و مجموعه را سر پا نگه داریم؟

برای یک شرکت دانش بنیان که توسط چند جوان تاسیس، هنوز بازار فروش ندارد، نتوانسته حتی یک قرار داد ببندد تسهیلات بی فایده است

عرب پور بیان کرد: اگر دولت می‌گوید از دانش‌بنیان‌ها می‌خواهد حمایت کند همین امروز استانداری سمنان اعلام کند که در همین سه ماه گذشته از سال چه میزان خرید مایحتاج دولتی و مورد نیاز استان سمنان از درون همین شرکت‌های دانش بنیان تامین شده است و چقدر از این اقلام مورد نیاز از خارج استان وارد شده اند در حالی که مشابه آن در استان وجود داشته است.

وی افزود: اینکه به یک شرکت دانش بنیان وام و زمین مدت دار بدهیم و ندانیم که با چه منابع مالی قرار است این زمین را به کارخانه بدل کند و در فقدان مشتری و بازار، چطور قرار است بازپرداخت وام را داشته باشد و در نهایت نام آن را هم حمایت از دانش بنیان‌ها بگذاریم، گزاره درستی نیست، گفت: دانش بنیان‌ها یک مجموعه حمایتی می‌خواهند که شامل کمک به برند سازی، بازار فروش، نیاز سنجی استانی و ملی، تسهیلات و همه و همه باشد تا بتوانیم شاهد تحول مثبت باشیم اما اینکه صرفاً به یک شرکت وام بدهیم و بگوییم حمایت کرده ایم این درست نیست چرا که اگر رویه درستی بود در زمینه صنعت باید جواب می‌داد و امروز یک شرکت بدون مشکل نباید می‌داشتیم.

دولت مشکلات را ببیند
کسب مجوز عنوان دانش بنیان برای ۶۰ واحد صنعتی دانش‌محور مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان از سوی مسئولان دنبال می‌شود از سوی دیگر ۳۸ واحد صنعتی و دو واحد مشاوره دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان فعالیت دارند که نشان می‌دهد اقدامات خوبی در استان برای نزدیک کردن دانش بنیان‌ها و صنعت گران اتفاق افتاده است.

اما به عقیده بسیاری کارشناسان و همچنین دانش بنیان‌ها، این اقدامات کافی نیست چرا که همه مشکلات دانش بنیان‌ها صرفاً با پول رفع نمی‌شود و اگر بتوان بازار فروش محصولات و خدمات را برایشان پیدا کرد، می‌توان به یک چرخه پل و اعتبارات در آنها امیدوار شد که در نهایت می‌توانند گلیم خودشان را از آب بکشند تا آن موقع باید دید که استانداری سمنان به مثابه نماینده دولت سیزدهم در این استان چه اقدامی در زمینه حمایت از دانش بنیان‌ها صورت می‌دهد.

کد خبر: ۱۵۳٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha